Introduktion til robotter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Advertisements

Programmering I Java/C# Datatekniker Dit første projekt.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Den 10 – 11 Nov Sverige Alt dette får du med på turen: - Netværksbus fra Odense til Hillerstorp og Bromölla i Sverige t/rt (inkl. broafgifter mm) - Rundstykker.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Fagprøve - en kort oversigt.
Introduktion af VDSL2 med frekvensplan 35b (“Vplus” – “Supervectoring”) 1 VULA Videreudvikling – møde 6. november 2015 Vers. 1.0.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
IT = Informationsteknologi
Kran: Opstilling ”Når du kan …” Klar til prøve Niveau Tid
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
Modul 2.
Standardiserede tilbudslister - og tilbudslister.dk
Andengradsfunktioner
Billedmosaik til kortlægning af udbredelse af jomfruhummer
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Robot Styringen Formålet er at give introduktion til robottens fysiske kontrolenheder. Servosystemer, encoder mm Betjenings boks I/O systemer og netværk.
Parametrisk programmering
Sensorer til robotter Formålet er give forståelse for forskellige typer af sensor input Fordele og ulemper Hvor og til hvad Øvelser på robot Diskrete I/O.
Integrated Control Panels Simaris Therm 2 - Varmetabsberegning
Geoseismik Seismik er en geofysisk metode til undersøgelse af havbunden. Resultatet er et kort, som viser de geologiske strukturer. Metoden er derfor et.
Vision teknologier Formålet er indføring i vision teknologi og anvendelse sammen med robotter 2D vs. 3D Øvelser med smartkamera Programmering af vision.
Robot organisationen Formålet med denne lektion er at give en forståelse af de organisatoriske & dermed også menneskelige parametre der er i spil Som platform.
Tre lags arkitektur hardware i systemer
Program Velkommen Udledning af stoffer - CO 2
Processer Proces parameter
Landinspektør Robert Jakobsen
Decision dynamics models
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Hvad er det, og hvor bruges det?
Titel på naturvidenskabsprojekt
Distribuerte Objekter
Den gode tone Lse.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital teknologi i undervisningen
Niveau 2: Hypotesetestning
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Dokumentation.
Programmering.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Rygsmerter Information og øvelser
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
Krav til informationsformidling
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Koordinatsystem.
Videnskabeligt projekt
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
På biblioteket giver vi også hinanden licenser
Videnskabeligt projekt
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Robotterne kommer - Ozobotterne.
Future Vejle-inspiration
Kroppen og programmering
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
CoWelder UR5/Omega² CoWelder 300 Kollaborativ svejserobot.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Introduktion af mag svejsning med mobile robotter
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Introduktion til robotter Formålet er at give introduktion til robotteknologi og begreber omkring denne teknologi. Hvad er en robot / industrirobot ? Robot specifikationer og datablade Arbejdsområde og løftekapacitet Introduktion til programmeringsmetoder Bevægelsestyper Øvelser i simpel teach-in programmering

Hvad er en robot? Flere definitioner – kan give mange diskussioner. Støvsugerrobot, AGV, menneskelignende, industrirobot Industrirobotter Industrirobottens fader Joe Engelberger indførte i 1961 den første industrirobot i produktionenen hos General Motors. Han stiftede firmaet Unimation og regnes for industrirobottens fader. Robot definitioner iflg ISO Ordet "robot" blev opfundet af den tjekkiske forfatter Karel Capek, der på tjekkisk betyder noget i retning af "arbejder". Oversigt over robottyper, iflg. ISO, kan ses her.

Industrirobot Typisk 4-6 akser men flere kan forekomme. Servostyrede akser placeret i ”kæde” efter hinanden, men også andre typer opbygning. Styreskab + håndholdt betjenings panel (teachbox) Sekventiel programafvikling - fortolker Koordinater og bevægelsestyper I/O, sikkerhed Logik, IF, LOOP, WAIT Struktureret programmering. Underprogrammer. Multitasking Mange forskellige processer / værktøjer / sensorer Håndtering/Gribere (vakuum, gaffel, parallel, speciel) Montage (skrue, sømme, ”klikke”) Svejse-, sprøjte-, lime-, save-, fræse-, slibe-proces Sensorrik (Diskret, vision, kraft mm.)

Robot specifikationer Den basale robot specifikation: Angivelse af rækkevidde/arbejdsområde. Definition af løfteevne og momenter. Angivelse af hastigheder. Gentage-nøjagtighed (IKKE absolut nøjagtighed). Montagemuligheder. Eksempel på Motoman HP20D

Arbejdsområde: Motoman - MH3F

Løftekapacitet

Programmeringsmetoder: Teach-IN (Online) Robot bevæges manuelt til positioner, der gemmes i et program. Parametrisk programmering Punkter beregnes ud fra parametre og formler. Offline programmering PC software til programmering og simulering af ”virtuel” robot. Realtime programmering Generering af bevægelser ud fra faktiske forhold ved ændringer i omgivelser. Kan være kombination af flere af ovenstående

Bevægelsestyper Joint interpolation Lineær interpolation Cirkulær Alle akser kører deres planlagte bevægelse således at de er færdige samtidig. Værkøjet bevæger sig på uforudset kurve. En akse er den begrænsende, der bestemmer tidsforløbet. Hastighed angives typisk i % af maksimal hastighed. Lineær interpolation Værktøjet (TCP) bevæger sig på en lige linie. Hastigheder angives i f.eks. mm/sek, cm/minut eller grader/sek Cirkulær Værktøjet (TCP) bevæger sig langs en cirkelbue. Hastigheder angives i f.eks. mm/sek eller cm/minut

Øvelser på UR5 Lav et robotprogram der griber et emne og flytter det til ny position Brug både linær og joint bevægelser Vurder hastigheder på bevægelser Observer og beskriv forskelle og problemstillinger.