Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Danmark 3.0.
på seminariet Tankegange og indhold
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Måltidet – lyst og fællesskab
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Unge og undervisningens medialisering
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Digitalisering og medialisering
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Læring, kommunikation og samarbejde
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Vision mission værdier handleplaner
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Leg, Liv og Læring Fredericia 8. marts Skolesport 2016 … skaber bevægelsesglæde og giver mod til mere bevægelse … er vejen til succesoplevelser.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
- Kom tættere på dit barns skolegang
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Den pædagogiske læreplan
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Prøven i Natur/teknologi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Sundhed I den pædagogisk praksis
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning Barnet i centrum Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning

Vores vej i didaktikken Nordlyset/Kernehuset – Kildebækken – Ryttergården – Skovlinden Fokus på faglig formidling og dokumentation Tale vores fag op 4 miniprojekter i hver børnehus

Dannelse Vi skal bevidst forholde os til hvilket menneske vi ønsker at udvikle Hvad er det for et menneske som kommer ud af det som vi gør

Nøglebegreber i didaktik Didaktik er: Refleksion og praksis vedrørene pædagogisk tilrettelagte aktiviteters form og indhold. Planlægge, gennemføre, evaluere, begrunde og udvikle pædagogiske tilrettelagte aktiviteter Pædagogiske tilrettelagte aktiviteter er: Baseret på lærerplanen. Mission og fælles referenceramme Med henblik på barnets trivsel, læring og udvikling og dannelse Situationsbevidsthed er: Evnen til at skabe pædagogiske tilrettelagte aktiviteter som reaktion på barnets begyndelser Bevidsthed om hverdagens potentiale kombineret med evnen og viljen til at handle fremadrettet på dette potentiale