KNÆK KODEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
De sidste undervisningstimer
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Videnskabsteori og faglige metoder
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tidsplan for eksamen 40s umd
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Årsplan – en kort en lang
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
AT-eksamen 2017.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Engelskfagets metoder
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Dansk-historieopgaven
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN

Tidsplan Tidspunkt Aktivitet 18. april 27. april 22. maj 22.-24. maj Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 27. april Valg af opgaveformulering 22. maj Kursus i informationssøgning, knæk koden 22.-24. maj Udarbejdelse af synopsis 23/5: Vejlederpanel i kantinen 8.00-11.20 Opgaven afleveres på Lectio under SO1 intern prøve d. 24/5 senest kl. 15.00 Juni Intern mundtlig evaluering 1.-3. juni (datoen meddeles i eksamensplanen)  

Sprog, Kommunikation og Kultur Opgaveformulering 3 Denne opgave kræver, at du får godkendt din opgaveformulering hos din vejleder.   Lav din egen opgaveformulering: Redegør for …………………………… Analyser x tekster Diskuter ………………………….

Taksonomi Redegørelse: at beskrive, gennemgå og forklare/give en begrundelse for noget Sammenlignende analyse: at undersøge to tekster og sætte dem op mod hinanden for at påvise, at de er ens eller forskellige og begrunde dette Diskussion: at undersøge og debattere ved at fremføre begrundelser for og imod

Faglige elementer Redegørelse kan fx være for relevante kulturteorier Hofstede: løgdiagram De 6 dimensioner Alternative kulturteorier kan findes her: Kultur på arbejde (https://culture.systime.dk/) Fornyet fokus på kultur (https://fokuskultur.systime.dk/)

Faglige elementer Komparativ analyse Sammenlignende analyse af to tekster fra to forskellige perioder eller to forskellige lande med fokus på et udvalgt aspekt; fx hvordan de udtrykker kulturelle værdier. NB: Hvis du vælger to forskellige lande, skal du vælge lande inden for de sprogfag, du har på Tradium. To tekster fra forskellige perioder eller to forskellige med fokus på udvalgt(e) kulturelle aspekter Valg af metode

Faglige elementer I diskussionen kan du fx diskutere, hvorfor og hvordan de(t) aspekt(er), du havde fokus på redegørelsen og i analysen, udtrykkes ens eller forskelligt i dine tekster samt hvorfor eller Diskutere, om og hvordan de to landes kulturer kommer til udtryk i forhold til dit emne Indled evt. med en opsamling på ligheder og forskelle fra analysen Brug pointer fra redegørelsen og analysen til at diskutere. Husk at koble med kulturteori.

Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode Metode er de redskaber du bruger i de enkelte fag til at bearbejde dine kilder. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)

Humanistisk metode Vi arbejder med kvalitative data Tekster, billeder, film, reklamer m.fl. Afhængig af, hvilken type materiale du arbejder med, skal du vælge en metode, der passer. Det kunne være:

Humanistisk metode Tekstanalyse Digtanalyse Kommunikationsanalyse Fiktion Sagprosa Digtanalyse Kommunikationsanalyse Retorisk analyse Sprog Argumentation Billedanalyse Kulturanalyse Filmanalyse Reklameanalyse

Litteratur Brug dine lærerbøger/kompendier: Dansk Fremmedsprog Evt. afsætning (målgrupper) Anden litteratur: Kultur på arbejde (https://culture.systime.dk/) Fornyet fokus på kultur (https://fokuskultur.systime.dk/)

Vægtning i opgaven Redegørelse bør fylde max. (20%) Analyse og diskussion kan enten vægtes ligeligt, eller I kan have fokus på analysen

Fri snak et par minutter Diskuter med sidemanden, hvordan du/I vil gribe opgaven an. Husk på, når din præstation skal vurderes, er det primært, hvad der sker ved eksamensbordet, der tæller. Så del bare gode ideer mellem jer nu.

Hvordan kommer du videre? Nærlæs opgaven Diskuter indhold/fokus Hvilke materialer mangler jeg? Få læst relevant litteratur igennem Lav en disposition/stikord/mindmap

Hvordan kommer du videre? Du kan her eventuelt aftale et møde med din vejleder eller kommunikere med vejleder elektronisk.  Tirsdag d. 23/5 i tidsrummet kl. 8-11.20 er der et fælles vejlederpanel til stede i kantinen, hvor du er velkommen til at søge vejledning. Onsdag d. 24. maj skal du oploade din opgave elektronisk på Lectio senest kl. 15. Husk at overholde tiden.

God arbejdslyst herfra!!!