Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
WHO`s definition af selvmord
Advertisements

UNGES SELVSKADENDE ADFÆRD
Myter om den valgfrie sundhed
Selvskadende adfærd og prostitution.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Familiesamtaler med børn som pårørende
Er mit barn klar til skolestart ?
Børn, bevægelse og motivation
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Anonym Digital Rådgivning
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Mental sundhed i skolen
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Nye metoder i misbrugsbehandling
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fremme af unges mentale sundhed
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Ungebasen.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forældredialog om alkohol
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
På vej mod et godt ungdomsliv
En undersøgelse om Trivsel, rygning, alkohol og stoffer
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Skæld mindre ud ”Jeg troede da, man skulle skælde ud”
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Seksualitet.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Trivsel og mental sundhed
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
HVAD ER ADFÆRD?.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hver 5. ung – eller 70.000 unge – på kanten Kollektivt ansvar? www.gjesing.coaching.dk

Børnerådets undersøgelser blandt 9. klasser i 2016 1982 2016 www.gjesing.coaching.dk

Statens Institut for Folkesundhed 2014: Selvmordsforsøg blandt unge i gymnasierne: 2%,8 Selvmordsovervejelser: 17% Selvmordsforsøg blandt unge på erhvervsuddannelserne: 7,3% Selvmordsovervejelser : 24% www.Gjesing-coaching.dk

Det går vel over igen.. af sig selv? SFI’s rapport fra 2013: 2,7% af de 25-årige udviser selvskadende adfærd som f.eks. cutting 8% af de 25-årige viser tegn på spiseforstyrrelser ”Udenforskabets pris” www.gjesing-coaching.dk

”Jeg gør mig ondt, når…” En håndbog om selvskade og spiseforstyrrelser … fortalt af både fageksperter og livseksperter… blandt andre & www.gjesing-coaching

Hvordan skal vi forstå denne risikoadfærd? En definition af selvskade: ‘Selvskade defineres som en bevidst, gentagende og socialt uacceptabel adfærd, som medfører direkte fysiske skader, uden Intention om selvmord, men for at lindre negative følelser.’ En definition af spiseforstyrrelse: ‘En spiseforstyrrelse er en psykisk lidelse, Som er præget af, at man har et usundt og tvangspræget forhold til mad. Man Har en forstyrret opfattelse af kroppen og mad, hvilket kan komme til udtryk på forskellige måder, fx fremprovokerede opkastninger (bulimi), overdreven motion eller at undlade at spise (anorexi).’ www.gjesing-coaching.dk

Kollektivt ansvar? Hvis? Den unge selv? De fagprofessionelle? Eller dit og mit? SFI – Unges selvskade og spiseforstyrrelse – kan social støtte gøre en forskel 2013: Markant sammenhæng mellem belastende faktorer i barndommen og senere selvskade. Mindre markant sammenhæng hvad angår spise- forstyrrelser. Markant fællestræk: lavt selvværd Betydningen af social støtte i barn- og ungdom Østrig ca. 20.000 BC Ægypten ca. 1000 BC www.gjesing-coaching

Hjælper terapi? Ja! 40% af effekten skyldes klienten selv eller faktorer, der ikke har noget med terapien at gøre, såsom personlig styrke, social støtte etc. 30% skyldes den terapeutiske relation, om f.eks. empati, varme, dét at give håb og dét at tage en risiko 15% skyldes forventning og placebo-effekter og 15% af effekten skyldes teknikker, der er specifikke for den særlige form for psykoterapi. Fra ‘The Heart & Soul of Change: What works in Therapy. Edited by Mark A. Hubble, Barry L. Duncan, Scott D. Miller. American Psychological Association. 1999’ www.gjesing-coaching.dk

Hvad siger (livs-)eksperterne om, hvad der hjælper? social støtte tiltro at undersøge risikofaktorer i barndommen intet pres og sanktioner hjælp til at udtrykke sig på anden vis… samtaler at blive spurgt til… nysgerrigt og interesseret terapi kærlighed www.gjesing-coaching.dk

Hvordan virker social støtte? Mentoring, jf. H.Z.’s mønsterbryderprogram? Kan du og jeg gøre en positiv forskel? Er der evidens for, at social støtte virker? Ja da, masser! www.gjesing-coaching.dk