Museer, børnehaver og pædagoguddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Advertisements

Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Unges brug og ikke-brug af museer Seminar i Viborg, Mercantec 2011 Ane Hejlskov Larsen, lektor i museologi og formidling Center for Museologi, Institut.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på Hygiejne.
Præsentation af Cesso.dk. Bæredygtig energi til livet Vi arbejder for entreprenørskab og iværksætteri i undervisningen.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT ARENA. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE MIDT.
Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse. Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
MIDT- OG VESTJYLLANDS Videoafhøring i Danmark Ellen Agergaard Midt- og Vestjyllands Politi Hindsgavl Slot, september 2015.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Natur og naturfænomener
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et pilotprojekt på naturskolen
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forandringer i kommunerne
Velkommen til NLS Ledarforum Faglig ledelse er nødvendigt
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Flere spin-off virksomheder
Kommunikationsworkshop
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Valgfag Valgfri specialefag.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Informationsmøde Førskolen
Netværksmøder - Drejebog
Glud Museum & Hedensted Kommune
Sund Mund til Byens børn
Det nye jeg - Her møder man den fremtidige arbejdsgiver
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Det vi skal de næste tre kvarter
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Velkommen.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Velkommen til Risskov Skole
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Det hele begyndte i de dage, hvor disse rapporter udkom fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Medarbejder-resultater Partnerskaber & Ressourcer
Hvad ser du på næste side?
Gladsaxedagen 24. august 2019.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Museer, børnehaver og pædagoguddannelsen

Et museum i min børnehave museumsforløb to go til børnehaver Tre pointer: Skab museer i børnehaven ved at aktivere børns samlinger og fortællinger. Inddrag pædagogerne som vigtige faglige ressourcer under besøget. Brug løs af hele museets værktøjskasse – museer er andet end genstande, værker og samlinger.

Museer er også… At fejre udstillingsåbning At tage imod gæster At sælge billetter At gemme historier At foretage valg og fravalg At samarbejde

De tre pointer Skab museer i børnehaven ved at aktivere børns samlinger og fortællinger. Inddrag pædagogerne som vigtige faglige ressourcer under besøget. Brug løs af hele museets værktøjskasse – museer er andet end genstande, værker og samlinger. Hvordan bliver vi endnu bedre til at inddrage pædagoger som faglige ressourcer når vi laver tilbud til børn fra dagtilbud?

For gamle dage siden. Fremtidens pædagoger som vejvisere til Danmarks Historie Hvordan får vi flere pædagoger og daginstitutioner til at bruge museerne? Hvordan inddrager vi pædagogstuderendes faglighed i udvikling og gennemførelse af aktiviteter til førskolebørn? Hvordan skaber vi et bæredygtigt partnerskab med en pædagoguddannelse, så vi sikrer gensidigt udbytte for museum og uddannelsesinstitution?

For gamle dage siden. Fremtidens pædagoger som vejvisere til Danmarks Historie https://www.youtube.com/watch?v=_MAeQw96S6w

”Et sanseligt og legende møde med historien” Det arkæologiske værksted i det nye museum

Museets rolle i projektet Pædagoguddannelsens rolle i projektet Fremtidigt samarbejde

Opsamling og anbefalinger Tværfaglighed fremmer forståelsen og museumsoplevelsen Samarbejde er godt både i planlægning og gennemførelse Husk museets værktøjskasse Museer og samlinger findes overalt!

Sidsel Kirk, cp2k@kff.kk.dk Benedicta Pécseli, BENP@ucc.dk Tak for i dag! Sidsel Kirk, cp2k@kff.kk.dk Benedicta Pécseli, BENP@ucc.dk