”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Hvad er mediefag?.
Mediepædagogik og didaktik
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
CAREFUL WITH THAT AXE by Cameron Stevens DET DANSKE FILMINSTITUT Børn & Unge • Opleve • Forstå • Skabe.
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Jeg støtter barnet ved:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Mål og metoder i filmpædagogisk arbejde. Den filmpædagogiske trekant.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
VISUEL UDDANNELSE Kan først opprioriteres, når regeringen får kendskab til fagets tidssvarende indhold og ikke længere kommer med beretninger om deres.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Læring, kommunikation og samarbejde
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
”Blog som læringsplatform”
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Film- og mediearbejde i folkeskolen Tilgange, overvejelser og perspektiver.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Børnebiffen medium Oplev film….
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Digital dannelse i gymnasiet
Projekt: Koncept til formidling
Digital dannelse - Digital Genial
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk ”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk. Den giver en helt central indsigt i samfundets ønsker, ideer og idealer. De levende billeder udgør vores fælles referenceramme, og har en unik indflydelse på den måde vi drømmer, tænker og lever på. Film har således overtaget mange af den klassiske mytes funktioner, som netop var at give et fælles grundlag for at forstå og tolke tilværelsen.” Anne Hoff

FILM LITERACY – kompetencer og faglighed v. Martin Brandt-Pedersen Undervisningskonsulent Det Danske Filminstitut

Filmkundskab – fælles mål Kompetenceområder – viden og færdigheder: Filmiske virkemidler Filmdramaturgi Filmgenrer Filmens produktionsprocesser Deling af film Film i samspil – multimodale udtryk Håndværk og teknologi Film, kultur og samfund

Den filmfaglige trekant Filmæstetik Filmdramaturgi Filmens kontekst

Den filmdidaktiske trekant Filmoplevelse Filmanalyse Filmproduktion

Den filmpædagogiske trekant

Film Literacy - 3 udfordringer Mediekonvergens og multimodalitet: Film i nye formater på nye platforme Æstetik og læring: Formelle færdigheder og kreative udtryk Film og skolens øvrige fag: Film som kreativt læringsværktøj

Digital dannelse og produktiv læring ” (Filmpædagogiske aktiviteter)…udvikler børns og unges produktive læring ved at styrke deres evner til at være kreative og skabe nyt sammen, til at kommunikere, samarbejde og løse problemer.” ”Film og medier indgår både som dannelses- og kompetenceredskaber i dag.” ”Dannelse er at kunne udtrykke og forstå sig selv i relation til andre og at kunne handle i forhold til det bredere samfund.” Kirsten Drotner – i rapporten ”Digital dannelse og produktiv læring for fremtiden”, udgivet af DFI 2016 Kirsten Drotner

Det 21. århundredes læringskompetencer De 4 K’er: Kommunikation – digital produktion, multimodalitet Kreativitet – innovation, produktiv læring, problemløsning Kollaboration – samarbejde og ansvar Kritisk tænkning – videnskonstruktion, selvevaluering

”Lær først og fremmest at blive en god håndværker ”Lær først og fremmest at blive en god håndværker. Det vil ikke forhindre dig i at være genial” Pierre Auguste Renoir