Netværk Dagtilbud & Skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Børn og Unge Fokusområdet: Sundhed, trivsel og kriminalitetsforebyggelse Der etableres i hvert distrikt et trivsels- og sundhedsråd i efteråret 2013 Målsætning:
Implementering af folkeskolereform
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Steen Gravgaard Eriksen
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Fra innovation til projektudvikling
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Lærermiddelkultur(er)?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Et fagligt løft af folkeskolen.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
implementering af sprogbaseret undervisning
Målstyret læringsreform
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lærerens maskinrum. Mit mål for den kommende time er På baggrund af en indsigt i lærerens/mit maskinrum at se muligheder for samarbejde mellem skole og.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Workshop 7. velfærdsteknologi
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Trivselsmålingens resultater
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
It i folkeskolens matematikundervisning
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Netværk Dagtilbud & Skole.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Netværk Dagtilbud & Skole

Definition af begreberne Få ressourcepersoner Samme person dækker flere områder; Eksempel AKT, Læsevejleder, INK agent. Mange ressourcepersoner Flere personer dækker samme områder. Den enkelte har ofte få timer indenfor selve området og løser ellers andre opgaver; Eksempel stuepædagoger Lokalt På den enkelte institution/skole, måske i de enkelte fysiske enheder eller afdelinger Kommunalt Samarbejde mellem de forbundne institutioner/skoler, måske i yderste tilfælde en kommunal konsulent

Strategi for samarbejdet mellem dagtilbud og skoler omkring ressourcepersoner Formålet med strategien, er at: Udnytte kompetencer hos ressourcepersonerne bedst muligt i et kommunalt perspektiv. At sikre at ressourcepersonerne også i fremtiden har de bedste kompetencer. At sikre bedst mulig sammenhæng i indsats, pædagogiske strategier og generel øget kvalitet i dagtilbuddene og skolerne. At få ressourcepersonerne til effektivt at understøtte overgange fra dagtilbud til skole og mellem de forbundne dagtilbud og skoler mere end i dag.

Wogn-modellen http://wogn.dk/?tanker=wogn-modellen-design-et-netvaerk

Læringsagenter I skoleåret 2016/17: 4 møder af 3 timer Netværket skal understøtte formålet med uddannelsen af læringsagenter og derigennem tilføre merværdi for børnenes trivsel, udvikling og læring i dagtilbud og skole.   Netværket skal understøtte transfer af professionsviden mellem uddannelses- og anvendelseskontekst, samt medvirke til at relevant viden omsættes til organisatorisk læring og kvalificeret praksis. Netværket skal skabe rum for, at professionens erfaringer, nyeste forskning samt aktuelle politiske mål og indsatsområder, bidrager til at facilitere, kvalificere og supplere agenternes viden, færdigheder og kompetencer.  

Sprogvejledere I skoleåret 2016/17: 4 møder af 2 timer Ny sprogvurdering skal implementeres Sammenhæng mellem data og sprogpraksis Dreng/pige sprogindsatser Literacy Igangsætning af arbejde med kommunal strategi for sprog/skriftsprog 0 – 16 år Netværket befinder sig dels i ”Praksisfeltet” og dels i “Tænketanken” iflg. WOGN-modellen.  

Dansk som andetsprog Netværket af kendetegnet ved at bestå af både pædagoger i dagtilbud og lærere. I skoleåret 2016/17: 3 møder af 2 timer I skoleåret 2017/18: 4 møder af 2 timer Dagsordenen er overvejende tematisk, fx NUSSA el. oplæg fra Integrationen. Målet er At finde inspiration til det videre arbejde med flersprogede børn. At vende aktuelle udfordringer og benytte netværket som ‘faglige vejledere’ At få ny viden om feltet flersprogede børn Netværket er suppleret med en facebookgruppe. Netværket er sammensat i sit indhold og vil ofte befinde sig i alle områder af WOGN-modellen, dog vil ”Praksisfeltet” være det dominerende.  

VFL-vejledere I skoleåret 2016/17: 4 møder af 2 timer. Samt deltagelse to dage i Forum for læringsvejledere arrangeret af VIA UC. Der er fokus på Fortsat udvikling af VFL i Vejen Kommune Erfaringsudveksling vedr. metoder til indsamling og analysering af data Erfaringsudveksling vedr. anvendelse af forskellige feedbackmetoder Skolernes VFL-arbejde gennem professionelle læringsfællesskaber Forholde sig til fortsat udvikling af MinUddannelse, så den formative vurdering prioriteres VFL-vejledernetværket befinder sig i “Tænketanken” iflg. WOGN-modellen, hvor viden bearbejdes samt til dels i ”Praksisfeltet” med fokus på fælles praksis.  

Forum for læringsvejledere 1. Fagligt vidensoplæg  Fælles oplæg med ekspert om sidste nye viden og forskning om temaet 2. Tema-workshops Deltagerne vælger mellem et antal udbudte workshops, som afholdes af lærere, vejledere, konsulenter 3. Samtalecafé’er på tværs af skoler og kommuner: Succeser og udfordringer i vores praksis og nest step. Hvor er vi? Hvor vil vi hen? Hvad er vores næste skridt? Facilitering af videndeling og udvikling af vejledningspraksis. På sigt undersøges mulighed for at understøtte netværket med et digitalt community, hvor videndeling og faglige input kan deles imellem forumdagene.

PLC-netværket I skoleåret 2016/17: 4 møder af 2 timer Der er fokus på Formidling af kulturelle tilbud og andre ”åben skole” – tilbud. Biblioteksdrift, herunder materialevalg og arbejdet med udlånssystemet Implementering af digitaliseringsstrategien Samarbejde med IT vejledernetværket Skabe overblik over nye tiltag og materialer Inspirere og understøtte kollegers fokus på læreprocesser og –resultater PLC-netværket befinder sig overvejende i “Praksisfeltet” iflg. WOGN- modellen, hvor praksis forbedres og udvikles, så praksis bliver mere ensartet på tværs af gruppen

IT vejledernetværket I skoleåret 2016/17: 4 møder af 2 timer Der er fokus på Implementering af digitaliseringsstrategien Samarbejde med PLC-netværket Implementering af nye platforme – MinUddannelse, Aula osv. Dialog med IT afdelingen og andre aktører Skabe overblik over nye tiltag og digitale materialer Inspirere og understøtte digitaliseringen og anvendelsen af IT i undervisningen IT vejledernetværket befinder sig i “Praksisfeltet” iflg. WOGN-modellen, hvor praksis forbedres og udvikles, så praksis bliver mere ensartet på tværs af gruppen

Læsevejledere I skoleåret 2016/17: 2 møder af 2 timer Bearbejdning af diverse kommunale prøver Opmærksomhedspunkterne ifølge forenklede fælles mål Dreng/pige problematikken Strategi for elever i ordblindevanskeligheder implementeres Igangsætning af arbejde med kommunal strategi for skriftsprog 0 – 16 år VFL og skriftsprog Netværket befinder sig dels i ”Praksisfeltet” og dels i “Tænketanken” iflg. WOGN-modellen.  

Matematikvejledere I skoleåret 2016/17: 3 møder af 2 timer. Matematikstrategien skal færdiggøres, derudover skal der nedsættes en arbejdsgruppe/personer, som kan komme med oplæg til møderne inden for følgende områder: Opmærksomhedspunkterne ifølge forenklede fælles mål Dreng/pige problematikken Elever i matematikvanskeligheder VFL og matematik Netværket befinder sig i “Tænketanken” iflg. WOGN-modellen, hvor viden bearbejdes.  

Naturfag I skoleåret 2016/17: 0 møder I Skoleåret 2017/18: 3 møder af 2 timer. Det kommende år er der to store kommunale indsatser i naturfag. Derudover er der på landsplan initiativer i forhold til udvikling af naturfagene i forhold til teknologi. Kommunalt kursus i natur/teknologi Flipped learning i naturfag Teknologi/teknologipagt/STEM Implementering af http://vejentilteknologi.vejenskoler.dk/ Nyt fra de uformelle læringsmiljøer Netværket befinder sig fortrinsvis i “Innovation” iflg. WOGN-modellen, hvor der udvikles på både indhold og metode i naturfagsundervisningen.  

AKT og INK I skoleåret 2016/17: 0 møder I skoleåret 2017/18: 4 møder af 2 timer. Her er sat fokus på implementering af Trivselshjulet og det tværfaglige samarbejde. Konkret arbejde med implementeringen af Trivselshjulet Trivsel set ud fra et tværfagligt perspektiv Elevfravær Børn og unge i gråzonen Inkluderende læringsfællesskaber for alle AKT/INK-netværket befinder sig i “Praksisfeltet” iflg. WOGN-modellen, hvor praksis forbedres og udvikles, så praksis bliver mere ensartet på tværs af gruppen  

Den åbne skole I skoleåret 2017/18: 2 - 3 møder af 2 timer. Dette netværk er nystartet i skoleåret 2017/18 og er finansieret af puljemidler. Tovholder Lars Petersen Formålet er: Øge fokus på den åbne skole Videndeling på tværs af skoler Videndeling på tværs af institutioner Netværket vil iflg. WOGN-modellen befinde sig i alle 4 kvadranter. Markedspladsen – præsentation af mulige samarbejdspartnere Innovation – nye undervisningsmetoder opfindes, afprøves og evalueres Tænketank – hvordan kommer vi videre efter projektperioden Praksis – hvordan løser vi alle de praktiske problemer  

Skoleskak I skoleåret 2016/17: 1 møde af 2 timer I skoleåret 2017/18: 2 møder af 2 timer Nogle skoler i kommunen har rigtig gode erfaringer med at anvende Skoleskak i undervisningen/den understøttende undervisning Skoleskak i den understøttende undervisning Mesterskaber i skak, herunder kommunalt mesterskab i skak Undervisningsmaterialer Netværket befinder sig fortrinsvis i “Markedspladsen” iflg. WOGN-modellen, hvor der udveksles erfaringer og ideer. Det er frivilligt for skoler at deltage i dette netværk