DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
1 ▪ En familie fødes 2016.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
At styrke barnets selvstændighed
Oplæg, Mødrehjælpen, København d
Ungdommens Folkemøde
Respekt for Grænser Fakta
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Robusthed på Lillebæltskolen
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Foredrag Forårskonferencen, Silkeborg d
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Livets Ord November 2018.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Livets tog Forfatter ubekendt.
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Skole-hjemsamarbejde
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d.15.11.2016 OM KRITISKE OG KRÆVENDE FORÆLDRE- OG DERES BØRN familien i dilemmaer … nogle punktnedslag DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d.15.11.2016

FORÆLDRENE STILLER KRAV OG ER KRITISKE … PÆDAGOGERNE LEVERER, ELLER HVA´?

BAGGRUND

Hvorfor en familie i dilemmaer? Mellem det gamle og det nye Mellem ønsket om tid nok – og mangel på tid Mellem arbejdslivet og familielivet Mellem inddragelse af børnene og ’en fast opdragelse Mellem tid i hjemmet og børns tid i institution

UDSAGN OM FORÆLDRE Forældre: er mere og mere kritiske og krævende har stort set kun fokus på eget barn har mindre tid til at opdrage børnene er mere og mere umodne og usikre i forhold til det at passe og opdrage børnene er meget overbeskyttende overfor deres børn er meget servicerende overfor deres børn er i stigende grad konfliktsky har i stigende grad brug for rådgivning af de pædagogiske medarbejdere

MEN FORÆLDRE – PÅ DEN ANDEN SIDE Nærer mere omsorg for deres børn, end nogensinde Dyrker mange oplevelser med deres børn Taler mere med deres børn Er meget optaget af børnenes trivsel Søger megen viden om børns udvikling og trivsel

MEN… Er det mystisk, at forældre stiller krav? Må forældrene ikke være ’forbrugerbevidste’ på deres børns vegne? Kan man undre sig over, at forældre har en lidt ’sygelig’ forkærlighed for deres eget barn?

Nogle dilemmaer

’Tid’

’ Manglen på tid er familielivets værste fjende’

Så hvad kan forældrene gøre? …nogle råd ’Støvsug din tid’ – hvad bruger jeg tiden til? Prioritér – hvad er vigtigst lige nu Samvær med børn og partner Aktiv deltagelse i livet i dagtilbuddet Andre fritidsinteresser Mere konstruktivt at se, hvad man bruger den tid til, man trods alt har, end at ærgre sig over den tid, man ikke har

’Usikkerhed’

De mange eksperter og specialister De mener ikke det samme De skaber usikkerhed hos forældrene De kritiserer forældrene, og giver den dårlig samvittighed ”De skal kort og godt holde k…”

Så hvad kan forældrene gøre? …nogle råd Lyt til ’eksperterne’ – lad dig inspirere Før en løbende dialog med de pædagogiske medarbejdere – de kender dit barn, næsten lige så godt som du selv Men være kritisk – ’træk to fra læg en til’ Find frem til, hvad du kan bruge

’Hjemme og i dagtilbudet’

Hvad fylder dagtilbud og skole 7000 t. vs 25000 t Jeg delegerer det vigtigste i verden ud til andre Virker han glad, når han skal af sted om morgenen Er hun harmonisk, når hun kommer hjem om eftermiddagen Fortæller han om positive oplevelser fra dagens gang Har jeg som forældre en oplevelse af, at der er varme og omsorg for mit barn Lærer han noget, udvikler han sig, bliver han skoleparat Er der er et godt miljø, et godt kammeratskab, ingen mobning Er der medarbejdere, som har overblik og ved hvad de gør Bliver jég som forælder inddraget og indbudt til samarbejde og mødes jeg med venlighed og åbenhed

ANSVAR Hvor går grænsen for dagtilbuddenes ansvar og engagement? Hvad skal dagtilbuddene tage sig af?   Og hvad skal forældrenes ansvar være? Hvad skal forældrene tage sig af?

Det ’indlysende’ er fx: Forældrene er de vigtigste omsorgspersoner for børnene At forældrene understøtter dagtilbudets opdragelse og omsorg Forældrene skal fx lære børnene dagligdags hygiejne At forældrene deltager aktivt i dagtilbuddets liv

Det kan personalet med rimelighed forvente af forældre Forældre bør hilse venligt på medarbejderne og på eget initiativ fortælle, hvis der er noget særligt at bemærke om barnet derhjemme Om eftermiddagen bør forældre der afhenter barnet lytte til medarbejdernes briefing om barnets dag, men ikke forlange en længere samtale her og nu Forældre bør huske på, at medarbejderne er ansat til at tage hånd om børnene – ikke til at holde styr på skiftetøj og sutsko, der er ’bortvandret’ Forældre bør holde sig orienteret om dagtilbudets aktiviteter via sedler, oplagstavler, intranet og almindelig nysgerrighed.

Medarbejderne kan for eksempel starte med at stille sig selv spørgsmål som: Hvilke forventninger og krav vil vi som medarbejdere stille til forældrene, når deres børn går netop i vores dagtilbud?

… og forældrene kan for eksempel starte med at stille sig selv spørgsmål som: Hvilke forventninger og krav vil vi som forældre stille til det dagtilbud, som vores barn skal være i? Hvordan bakker vi op? Hvordan kan vi bidrage til barnets liv i dagtilbudet?

Opdragelsen

’Servicebørn’ ’Curlingbørn’ ’Kongebørn’ ’Små paver’ ’Små tyranner’ ……

Mange dilemmaer i opdragelse Mellem ønsket om tid nok – og mangel på tid Mellem at sige JA og sige NEJ Mellem grænser og ingen grænser Mellem anerkendelse og afvisning Mellem at ignorere og gribe ind Mellem sanktion og eftergivenhed Mellem inklusion og udelukkelse (’time – out’) Mellem inddragelse af børnene og ’en fast’ opdragelse Mellem belønning og straf Mellem hjemmet og dagtilbud og skolen Mellem…

Fra ”voksendiktatur ”til ”infantokrati” Eftergivenhed???

Hvad skal en 15-årig klare? Have ansvar for indkøb og et helt måltid i en ugentlig maddag Ordne eget vasketøj Rydde op på eget værelse Deltage i rengøring i hjemmet Deltage i havearbejde og andre opgaver i hjemmet Selv klare transport med bus og tog til egne fritidsaktiviteter Kan være med til kammerat- og klassefest med aftaler om tider og rammer Lægge planer og mål for længere skoleopgaver og fritidsprojekter. Kunne være alene hjemme Indgå i omsorgen for mindre søskende, fx hente i børnehaven. Kunne administrere egne lommepenge og beløb til personligt indkøb af tøj. Klare et fritidsjob nogle timer om ugen. Men forudsætningen for, at vi når dertil, er, at vi har lagt de tidlige spor – altså været i gang med opdragelsen fra de tidlige barneår!

OPDRAGELSE OG INDDRAGELSE!! Hver gang du gør noget for et barn, som barnet godt selv kunne have gjort, er du med til ”stjæle” udviklingen af færdigheder hos barnet! Med andre ord: Børn har brug for et voksent modspil uden det ingen robusthed

Afsluttende kommentarer

En fælles omsorg & opdragelse Familien: det private og fortrolige: ’Den enkelte’ Dagtilbudet: det sociale og personlige: Fællesskabet – barnet som en del af en større gruppe Men begge steder: Krav til voksenkontakter: ”opbakning”, nærvær og normer Og åbenhed overfor at gå ind i dialog med hinanden – med barnet i centrum

LITTERATUR Halse, John Aasted: Dilemmaer i den moderne familie – om stifindere i en ny tid, Hans Reitzels forlag 2006 Halse, John Aasted: Børn og Stress, Dafolo 2008 Halse, John Aasted: Den nødvendige opdragelse – ér opdragelse nødvendig, Forlaget Frydenlund 2014 Halse, John Aasted: Børn i skilsmisse – en guide til pædagoger og lærer, Forlaget Frydenlund 2016 30

Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside: www.johnhalse.dk, hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Eller kigge på min Face – book profil. Du kan også kontakte mig på: halse@post4.tele.dk