Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg, Mødrehjælpen, København d

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg, Mødrehjælpen, København d"— Præsentationens transcript:

1 Oplæg, Mødrehjælpen, København d.18.11.2016
’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog Privatpraktiserende psykolog og konsulent Underviser og foredragsholder Forfatter 8 år medlem af regeringens børneråd 16 år formand for foreningen Børns Vilkår Oplæg, Mødrehjælpen, København d

2 FAMILIEN ER IKKE HVAD DEN HAR VÆRET
EN FAMILIE I DILEMMAER?

3 BAGGRUND

4 FORSKELLIGE OPFATTELSER
FAMILIEN har det bedre end nogensinde! forældre er meget kompetente forældre er støttende og aktive forældre bruger megen tid på deres børn familien har mange gode sociale kontakter når forældrene er tilfredse er børnene glade  FAMILIEN trives dårligt forældre ’abdicerer’ fra deres ansvar forældre er usikre forældrene lader arbejdet dominere deres liv børn og forældre har et løst tilknytningsforhold flere og flere familier er belastede

5 Familier er forskellige, 37 varianter
Men mange variationer De stærke familier De svage familier Problemfamilierne Far, mor og børn Eneforsørger familier ”Singlefamilier” De nydannede – sammenbragte - familier Familier med anden etnisk baggrund Familier…. Men barnet skaber en særlig familieverden… sin egen

6 Risikosamfund Bortfald af normer og forskrifter (Opbrudssamfundet )
Svækket social kontrol Masser af påvirkninger Medierne som rollemodeller Markedet, reklamen og mulighederne Individualisering ”Selvrealisering” Konstant trussel om marginalisering Ulrich Beck

7 Familiens trivsel afhænger af:
Arbejdslivet Parforholdet Familiens sociale netværk Familiens indre ”virkelighed” Børns trivsel

8 Hvorfor en familie i dilemmaer?
Mellem det gamle og det nye Mellem ønsket om tid nok – og mangel på tid Mellem arbejdslivet og familielivet Mellem at være sammen eller blive skilt Mellem det at leve i et parforhold og så få børn Mellem inddragelse af børnene og ’en fast’ opdragelse Mellem tid i hjemmet og børns tid i institution Mellem at være isoleret eller integreret

9 Dilemma ’Arbejdsliv - familieliv’

10 Forældrene arbejder - meget
”Antallet af børn i familier, hvor forældrene arbejder heltid, er steget fra 48 pct. i 1980 til 90 pct. i 2010” ”… antallet af børn, hvor mindst en af forældrene er på deltid er faldet fra 32 pct. i 1980 til 16 pct. i 2010”

11 ” Ingenting giver i dag mennesket identitetsfølelse som det at have et arbejde”
Sarah Beder, australsk sociolog

12 Dilemma ’Tid’

13 ’ Manglen på tid er familielivets værste
fjende’

14 Far mor og børn?

15 Udveje? Prioritér: Fokusér:
Hvad er vigtigst, arbejde eller familielivet? Fokusér: På hvad vi bruger den tid vi trods alt har, i stedet for at være ked af den tid vi mangler

16 Dilemma: At blive forældre – at være forældre

17 At blive forældre – at være forældre
Ny identitet Allerede i graviditeten en stor ambivalens – hos begge forældrene Frygt for ikke at kunne vende tilbage til jobbet (især kvinden) Orlov, hvem, hvor meget? Ved begrænsede resurser hos forældrene kan ambivalensen udvikle sig til en egentlig krise, men risiko for krise formindskes af parrets parforholdskompetence: Parrets tilknytning Den enkeltes autonomi Fordelingen af magt i parforholdet. Parrets egne opvækstfamilier har også betydning. Er der en varm og støttende atmosfære i opvækstfamilien, vil der med overvejende sandsynlighed også være det i ’egen nye familie’.

18 Dilemma ’Skilles eller sammen?’

19 Skilsmisser i den senmoderne familie
Vi har pt. det højeste skilsmissetal nogensinde – 53% af de der indgik ægteskab indenfor de seneste syv år er blevet skilt Mere end hvert tredje barn vil opleve et brud i familien inden 18. års alderen De fleste klarer det – men afhængigt af hvordan de voksne går fra hinanden. ”Bevare forældreskabet – selvom man opgiver ægteskabet”

20 Forældre-konflikter H. R. Schaffer:”Beslutninger om børn”, 2001:
”Den kendsgerning, at forældrenes konflikt har en kraftigere og mere destruktiv indflydelse på børnene end skilsmissen i sig selv, bør tages meget alvorligt” ”..skilsmisse.. Kan være den bedste løsning.. frem for fortsat atmosfære af konflikt og anspændthed”

21 Dilemma ’Hjemme og i dagtilbud og skole’

22 Hvad fylder dagtilbud og skole
7000 t. vs t Familien: det private og fortrolige: ’Den enkelte’ Skole og dagtilbud: det sociale og personlige: Fællesskabet – barnet som en del af en større gruppe Men begge steder: Krav til voksenkontakter: ”opbakning”, nærvær og normer Og åbenhed overfor at gå ind i dialog med hinanden – Med udgangspunkt i barnet

23 Børn er på ”socialt arbejde”
At have venner At blive ”set” At være i gang med noget (udvikling) At skabe sig tryghed

24 Dilemma ’Opdragelse og inddragelse’

25 Familien og opdragelsen
Generelt mindre strenge forældre Eftergivende Baseret på aftaler Mere dialog – end opdragelse Forklarer, forhandler, begrunder Nye opdragelsesværdier Selvstændighed: de skal kunne klare sig Troværdighed: man skal kunne stole på dem Men stadig en restgruppe, der opdrager efter gamle normer, 29 pct. af børn bliver stadig fysisk afstraffet i hjemmet

26 Mange dilemmaer i opdragelse
Mellem ønsket om tid nok – og mangel på tid Mellem at sige JA og sige NEJ Mellem grænser og ingen grænser Mellem anerkendelse og afvisning Mellem at ignorere og gribe ind Mellem sanktion og eftergivenhed Mellem inklusion og udelukkelse (’time – out’) Mellem inddragelse af børnene og ’en fast’ opdragelse Mellem belønning og straf Mellem hjemmet og skolen el. dagtrilbud Mellem…

27 Hvilke værdier vil vi give børn?
Hvilke tre egenskaber er det vigtigst, at børn besidder, når de er fjorten - femten år? Er det for eksempel: empati, kreativitet, ærlighed, troværdighed, pligtopfyldenhed eller selvstændighed? Hvor skal vi sætte ind i hverdagen for at skubbe børn i retning af at udvikle de egenskaber, vi lægger vægt på? Hvilke områder i opdragelsen mener vi, det er vigtigst at fokusere på lige nu, for eksempel lytte til andre, hjælpe til eller rydde op efter sig? Og omvendt: Hvor vil vi være eftergivende og forhandlende?

28 ’Usikkerhed’

29 Hvad siger forældrene selv
”Der er så mange strømninger i samfundet, så eksperterne reagerer på hver deres. Jeg forstår godt hvad det er de siger, samtidig med at jeg gerne vil fastholde mine egne meninger og følelser af hvad der er rigtigt eller forkert. Det sværeste ved at være mor er at finde ud af hvad man selv står for. At finde sig selv i alt det her roderi.” ”Min datter kan overhoved ikke finde ud af alle de her ting. Hun er langsom i forhold til hvad hun ”skal” kunne. Og alt hvad man kan læse om, hvornår hun skal kunne ’det ene og det andet’, kunne gå, spise selv osv. Alle de ting, de stresser mig, selv om jeg godt ved at ikke alle børn har samme tempo” (Anette)

30 Så hvad kan forældrene gøre? …nogle råd
Lyt til ’eksperterne’ – lad dig inspirere Før en løbende dialog med de pædagogiske medarbejdere – de kender dit barn, næsten lige så godt som du selv Men være kritisk – ’træk to fra læg en til’ Find frem til, hvad du kan bruge

31 Udenfor – eller socialt integreret

32 Social integration Man fungerer sammen, gør noget, foretager sig noget
Man har en rolle at spille i dette fællesskab, man er ikke ligegyldig, har en funktion Man har nogen, man gør noget sammen med, I har et projekt, en aktivitet – en opgave Man har bekendte, man bliver genkendt, der er nogen, du hilser på… og som hilser på dig Man bliver respekteret, sat pris på, oplever at have betydning Man har fortrolige……

33 Afsluttende kommentarer

34 Forældrenes udfordringer er blandt andet:
Finde balancen mellem erhvervsarbejde og dét at have en familie med børn og et parforhold Finde balancen mellem privatlivet og en aktiv deltagelse i barnets liv, hvor det nu befinder sig Fra ægteskab til forældreskab, ved den skilte familie Finde balancen mellem det at delegere omsorg ud til de pædagogiske medarbejdere og selv beholde forældrekompetencerne Sociale belastninger Problemer i forhold til børnene

35 Familien i fremtiden? Kvinderne på arbejdsmarkedet – med uddannelse bag sig Mænd og fædre tager mere del i ansvaret i familien En åben barndom med institutioner Skilsmisserne En større marginalisering, fx fattigdom

36 LITTERATUR Halse, John Aasted: Dilemmaer i den moderne familie – om stifindere i en ny tid, Hans Reitzels forlag 2006 Halse, John Aasted: Børn og Stress, Dafolo 2008 Halse, John Aasted: Negativ social arv – og tidlig indsats, Dafolo 2009 Halse, John Aasted: Den nødvendige opdragelse – ér opdragelse nødvendig, Forlaget Frydenlund 2014 Halse, John Aasted: Børn i skilsmisser, Forlaget Frydenlund 2016 36

37 Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside:
hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Eller kigge på min Face – book profil. Du kan også kontakte mig på:

38


Download ppt "Oplæg, Mødrehjælpen, København d"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google