- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Kursus i problemformulering
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Karl Henrik Flyums model
3g Studie Retnings Projekt
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Problemer eller udfordringer.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Problemorienteret projektarbejde
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Almen studieforberedelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Fordybelse i et projekt
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Større skriftlig opgave i 2.hf
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

Mål med lektionen At få indsnævret din foretrukne sag til en foreløbig problemformulering At få feedback på din foreløbige problemformulering At få hjælp til materialesøgning

Tidsplan 11.45-12.15: Arbejde i klasserne med problemformuleringer 12.15-13.15: Mulighed for faglig vejledning i kantinen eller vejledning i klasselokalerne f.eks. i udarbejdelse af problemformulering, materialesøgning, valg af sag,… Inden I går hjem vælges sag og fag i Ludus (husk at skrive i bemærkningsfeltet, hvis I arbejder i grupper)

Feedback og inspiration Runde i grupper: Hvad er din sag? Hvor langt er du kommet? Hvad er din største udfordring? Hvordan kommer du videre? Hvem får du hjælp af?

Problemformulering Arbejdet med at udforme problemformuleringen foregår typisk ad flere omgange og bliver mere og mere præcist, efterhånden som man går i dybden med sit emne. Det er en fordel, hvis man er i stand til at formulere sin problemformulering som et spørgsmål, man gerne vil have svar på, eller som et statement, man vil forholde sig til. Problemformuleringen afgrænser det mål, projektet skal nå - eller det problem, projektet skal løse. Det kan fx være noget, man undrer sig over en konflikt mellem standpunkter eller handlinger en regel eller fordom, man synes burde ændres noget, man kunne tænke sig at blive klogere på

Problemformulering En problemformulering skal være kort og præcis. Den skal fokusere på den sag, man har valgt at arbejde med. Når man udarbejder sin problemformulering, skal man være opmærksom på: Er sagen tilstrækkeligt præcist formuleret? Lægger problemformuleringen op til, at man skal bruge begge sine fag og metoder? Giver problemformuleringen mulighed for at arbejde med problemstillinger på forskellige taksonomiske niveauer? Pas på med problemformuleringer, der er rene dispositioner opbygget efter (Blooms) taksonomiske niveauer for brede og uspecifikke uden fokus Kilde: https://at.systime.dk/index.php?id=490

Problemformulering - eksempler Eksempel 1 Hvilke forandringer i landbrugsstrukturen og hvilke kemiske opdagelser skabte forudsætningerne for den danske smørproduktions succes? Eksempel 2 Hvordan bliver kemividenskaben overført til industrien, og hvilken rolle får den kemiske forskning på længere sigt? Eksempel 3 Hvorfor lykkedes det for amerikanerne at sende en mand til månen? Eksempel 4 I forbindelse med krigsførelse, navigation og forudsigelse af vejret har man ofte brug for at kunne danne sig et overblik over en udvikling, man ikke kan se med det blotte øje. Enten fordi det er mørkt, tåget eller uoverskueligt. I den forbindelse har man derfor været nødt til at lave et overvågningssystem: Radaren. Selvom det er næsten 100 år siden, at dette blev muligt, betragtes det stadig som en moderne teknologi, som stadig videreudvikles og forfines. Men hvordan virker den? Og hvordan anvendes den i overvågningen i dag? Eksempel 5 Hvorledes vil det være muligt at rense luften fra en grisestald på økonomisk og miljømæssig ansvarlig måde?

Lav din egen problemformulering Tips og tricks: For at få opstillet en problemformulering, som kommer i dybden, er det en god ide at starte dit spørgsmål med fx HVORFOR eller HVORDAN. Lad ”menneskets forhold til naturen” indgå i din problemformulering. VIGTIGT: Opgaveformuleringen beder dig om at ”undersøge en sag”. Her er det vigtigt, at du analyserer og fortolker/vurderer og ikke bare redegør. Giv hinanden konstruktiv feedback i grupper

Muligheder (12.15-13.15) Vejledning i kantinen (sparring med faglærere, hjælp til materialesøgning af bibliotekarer) Bliv her og arbejd med problemformuleringen Hvem er tilstede i kantinen: Hvem er i klasserne: I skal vælge sag og fag i Ludus senest fredag kl. 9.45 JF (da og en) HR (ty og re) DN (bi og en) DG (sp, fr og da) MT (ps og en) KJ (bi og ng) MK (da, hi og me) PS (mu og re) LA (ol, in og hi) NS (id og sa) LK (sa og ng) PJ (ma og fy) TH (ma og id) SW (bi, ke og bt) 3a (116) HN (hi og fi) 3b (117) DA (da og id) 3c (118) BB (bk, de og hi) 3d (120) DS (da og me) 3h (121) SH (sa og eø) 3m (241) RY (en, ol og re) 3u (242) TR (sa, eø, in og id) 3w (243) MK (da, me og hi) 3x (245) SC (bi og re) 3z (246) VG (ke og ol)