Sælgeren ud af busken – og ud i butikken Velkommen Sælgeren ud af busken – og ud i butikken
Dagsorden Præsentationsrunde Hvorfor Aktivt Salg? Gruppearbejde og opsummering – Det Gode Salg Pause Storytelling, Motivation og Ledelse Refleksion Afrunding og spørgsmål .
Præsentationsrunde Navn Erhverv God/dårlig service oplevelse .
Baggrund Over 15 års erfaring i detailbranchen Fra deltid til chef Prisvindende butiksbestyrer Flere års erfaring som salgs- og servicetræner Uddannet i International Management og Marketings Kommunikation på ASB .
Aktivt Salg – derfor!
Aktivt Salg – derfor! ”Når vi skal købe noget, er det rigtig vigtigt at opleve, at man bliver set og talt ordentligt til. Vi vil hilses på selv i supermarkedet. Køber vi tøj, vil vi også gerne anerkendes for vores køb og blive serviceret og betjent med omhu og høflighed. Uden det kunne vi jo lige så godt bestille varen på nettet. Vores dybde-interview med forbrugere for ganske nyligt og lige præcis om disse emner, afdækkede tydeligt disse krav til detailhandlen. Vi forlanger mere af butikken end af nettet.” Jesper Bo Jensen, ph.d., fremtidsforsker
Aktivt Salg – derfor! ”Butikspersonalet får en nøglerolle, når salget i højere grad bliver en oplevelse end en transaktion. Det stiller større krav til de butiksansatte, som både skal have specialviden om produkterne, men også evne de menneskelige relationer for at skabe en oplevelse for hver enkelt kunde.” Johnny Andersen, Omnichannel Salgs Specialist
Aktivt Salg – derfor! ”Detailhandlens ledere tror, serviceniveauet i butikkerne er godt, men faktum er, at mange kunder er utilfredse med servicen. Det viser en ny undersøgelse. Paradoksalt i en tid hvor digitalisering giver forbrugerne alternative muligheder for at handle...” Berlingske Business
Aktivt Salg – derfor! ? Hvad er der sket med ekspertisen indenfor produktkundskab, salg og service? ?
Aktivt Salg – derfor! Oplæring af og forventning til salgsmedarbejderen er en anden Kortsigtet, billig arbejdskraft Få resourcer bruges Utrænede, usikre salgsassistenter uden ekspertise Angst for at sælge
Aktivt Salg – derfor! Grundig oplæring Klare, rimelige mål og krav Ansvarliggørelse for og anerkendelse af individuelle resultater → Engagerede, aktive sælgere
Aktivt Salg – derfor! Ved at fokusere på kundeservice og medarbejdermotivation kan man hæve omsætningen i en butik betydeligt. Medarbejdertilfredshed Kundeloyalitet Salgsresultater
Det Gode Salg Hvad skal besøget i butikken indbefatte for at tilfredsstille både kunde og virksomhed bedst muligt? Gruppearbejde Opsummering
Det Gode Salg Kunden føler sig set og værdsat fra start til slut Kundens behov bliver identificeret De bedste alternativer bliver præsenteret for kunden Det gøres klart, hvordan de dækker kundens behov Det gøres klart, hvorledes kunden får mest nytte af produktet Kunden gøres opmærksom på mulige tilkøb og tilbydes disse Salget lukkes Kunden tilbydes andre varer af mulig interesse
Det Gode Salg Kontakt til kunden Behovsidentificering Produktkundskab og Overblik Luk salget Mersalg
Pause Efter pausen finder man et nyt sted at sidde.
Storytelling Kender alle medarbejdere virksomhedens historie og værdier? Bliver det aktivt formidlet til kunderne?
Storytelling Bruger du storytelling til at påvirke dine medarbejderes arbejdsindsats?
Motivation Løn/personalegoder Mening med arbejdet Indflydelse/Ansvar Feedback/anerkendelse Udvikling/Træning Mål/Krav Social tilhørsfølelse
Take Aways God service er højaktuelt God service skal læres og trænes God service skaber tilfredshed
Reflektion Hvad kan du gøre anderledes i din virksomhed, for at fremme service niveauet og opnå Det Gode Salg? Tilgang til kunderne Medarbejdermotivation Storytelling Tre konkrete ting der er til at gå til.
www.betterretail.dk Definition af Det Gode Salg Bestil et Gratis Servicetjek