Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Analyse- og udviklingsmodel
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Workshop Motivation og fokus på målet
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Transitioner.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Stress En folkesygdom?.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
HANDIPLANNER KURSUS REGION NORDJYLLAND 10. APRIL 2013 Idrætscenter Vendsyssel I Vrå.
Learn2improve Pressalit Sports Academy. Learn2improve Program for Modul 2 Fredag Introduktion – vi sætter scenen… Motivation, ambition og.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
At motivere til forandring
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Den motiverende samtale
Hvad er vores kommunikationsmål
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.

Målafklaring Det er din adfærd og ikke omstændighederne, som styrer din ”skæbne”……. Tre valg: Dit fokus Betydningen du tillægger ting Handler du på din beslutning Definition på en ægte beslutning: - at du handler på den - NU

Målafklaring Hvis mål er det? Burde, skulle, ville da gerne Hvis stemme er det Hvad er hensigten – andres anerkendelse Når målet bliver målet i sig selv

Målafklaring Sæt personlige standarder Hvad kræver du af dig selv? Hvilken person vil du gerne være? Hvad giver dig energi at gøre? Hvilke fodspor vil du gerne sætte? Opgave: Drøft ovenstående 2 og 2 Husk empatisk og understøttende lytning

Alle gør deres bedste med de ressourcer, de har til rådighed Globale indsigter Alle gør deres bedste med de ressourcer, de har til rådighed Alle gør hvad de kan for at opfylde egne behov Alt er overbevisninger Der findes ingen fejl – kun resultater Du er helt ok, uden at du behøver at gøre noget for det

Smartøf S Specifikt mål - Hvad er dit mål, helt præcist M Målbart - Hvordan ved du at du har nået målet? - Hvad er beviset, hvordan kan det måles A Attraktivt -Hvorfor er dette mål vigtigt for dig R Realistisk -Hvad vil du lægge i det? -Hvordan kan det lade sig gøre T Tid -Hvornår skal målet være nået? Ø Økologisk -Hvordan vil dette påvirke dit arbejdsliv / liv -Hvad kan det påvirke negativt? -Hvad kan det påvirke positivt F Formuleret -Vores hjerner forstår ikke negationer positivt

Specifikt Hvad er det helt præcis, du gerne vil opnå? Hvis målet ikke er specifikt, ved du ikke, hvad du skal arbejde hen imod. Alice i eventyrland: Alice: ”Kunne du fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra?” Filurkatten: ”Det afhænger jo en hel del af, hvor du vil hen.” Alice: ”Det er mig temmelig ligegyldigt.” Filurkatten: ”Så kan det jo også være det samme, hvilken vej du går.”

Målbart Hvordan ved du, at du har nået målet? Hvad er beviset – hvordan kan det måles? Hvis du ikke ved, hvornår du har opnået målet, ved du heller ikke, hvornår du skal fejre det. Du risikerer at blive ved med at kæmpe for at opnå et mål, du allerede har nået for længst.

I komfortzonen er alt godt og du kan være afslappet Attraktivt Hvorfor er dette mål vigtigt? Vil du yde det der skal til? Farezone Strækzone Komfortzone I komfortzonen er alt godt og du kan være afslappet I strækzonen vil du føle ubehag og dit sind vil forsøge at trække dig tilbage I farezonen gør dit sind så meget modstand, at du ikke kan være der.

Realistisk Hvad vil du lægge i det? Hvordan kan det lade sig gøre? Uden for indflydelse Indflydelseszone Du har ingen indflydelse på resultatet Drømme Kontrolzone Kontrolzone Du bestemmer ikke selv resultatet, men du kan påvirke det Arbejdsfelt Du bestemmer selv dit resultat Mål

Tidsbestemt Hvornår skal målet være nået? At vide hvornår målet skal være nået, får dig til at forpligte dig over for dig selv. Det er sjældent vigtigt at begynde på noget, som ikke skal være færdigt på et bestemt tidspunkt.

Økologisk Hvordan vil dette påvirke dit arbejdsliv / liv Hvad kan det påvirke negativt? Hvad kan det påvirke positivt? Hvis du gør noget andet end du plejer, vil det påvirke andre mennesker og andre områder af dit liv.

”Du må ikke tænke på et stykke chokolade” Formuleret Positivt ”Du må ikke tænke på et stykke chokolade” Vores hjerner forstår ikke negationer. Energien flyder derhen, hvor fokus er!

Visualisering 1 Hvis du skal nå et mål, skal du kunne forestille dig selv i målet 

Visualisering 2 Øvelse: Mit liv om et år ? Forestil dig hvor du er om et år. Hvad du laver Hvem er i dit liv Hvilke ønsker har du fået opfyldt Hvordan ser der ud omkring dig Tegn det på et stykke A4. Tændstiksmænd og symboler er helt ok

Visualisering 3 Øvelse: Hvad har jeg allerede? Hvad er muligt? Hvad har jeg ingen indflydelse på? Hvad er urealistisk? Marker bare på din drømmetegning!!!!!

Mindmap; ressorce – og værdiafklaring Hvad vil jeg gerne ændre Hvad siger andre om mig Hvad er min drivkraft EGO Værdier Hvad giver mig energi Hvad sætter jeg pris på

3m - modellen 3 forudsætninger …. Motiv Målsætning Henmod /vækfra Mulighed Tid Sted Anledning Metode Hvordan? Planer Første skridt

Spørgsmål Motiv Mål, værdier, undgå/opnå, egennytte Mulighed Metode Hvad er nytte-værdien? Hvad har jeg ud af det? Motiv Mål, værdier, undgå/opnå, egennytte Kan det lade sig gøre? Er det også muligt for mig? Hvordan gør jeg, og hvad er det første skridt? Mulighed Vilkår, tid, ressourcer, indre og ydre realiteter Metode Fremgangsmåder, planer, praktiske og mentale strategier Hvad tror jeg på? Passer det mon? Kunne det være anderledes? Er det sandt? Hvordan føles det, når jeg tænker sådan? Hvem ville jeg være uden disse tanker? Overbevisning Grundantagelser og forestillingsverden

Overbevisninger Der var en gang en elefant … Som lille hev og sled den for at komme væk, men opdagede at pælen sat fast. Som stor elefant kan den nemt rive sig løs, men undlader at udfordre sin overbevisning.

Forhindringer Vaner / Plejer / Bør Gamle mønstre og adfærd Historiefortællinger Prioriteringer af værdier Udsætterkompleks Manglende handlekraft Frygt for tab af muligheder

Handlingsplan Mål Succesfaktorer Støtte: Opgaven: Opgaven Udfordringer: