POWERPOINT-SAMLING Du har et valg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Integrated Children’s System
Læring i bevægelse - hvorfor?
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Global undervisning.
Workshop almene boligdage
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Udarbejdelse af poster
Sex & Sundhed Helle Stærmose Projektleder Anne Sofie Fraenkel Leder
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
 Stk. 2. Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
International Linje.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Udvidet problemformulering
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Matematik har bevæget sig
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
God læring God undervisning
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Sunds skole Evaluering
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
AKT på Dybbøl Skolen.
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft Figur 5.1. Kapitel 5 – Rygning.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Et spejl til frihed Mennesket er social
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
læse- skrivevanskeligheder
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Ungdommens Folkemøde
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
- Når integration begynder i børnehøjde
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Begynd med at åbne
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Unge & Rygning: Forældres rolle
RRR Modellen.
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

POWERPOINT-SAMLING Du har et valg POWERPOINT-SAMLING Du har et valg! En undervisningspakke om social kontrol (6.-10. klasse) Denne power point samling indeholder modeller fra materialet Du har et Valg! til brug for undervisningen i emnet social kontrol. Materialet kan tilgås via dette link http://uim.dk/arbejdsomrader/copy_of_aeresrelaterede-konflikter/til-fagfolk-1/undervisningsmateriale-til-skoleklasser

Indhold Figur 1: Grader af social kontrol Figur 2: Perspektiver i kulturmødet Figur 3: Konflikters dynamik – trekanten grøn, gul, rød Figur 4: Debat og dialog Figur 5: Sag og relation – konfliktforståelse Figur 6. En firkantet model af en gruppe Figur 7: Isbjerget – en metafor for en gruppe Figur 7A: Isbjerget – en metafor for en gruppe, eksempel skoleklasse Figur 7B: Isbjerget – en metafor for en gruppe, eksempel samfundet Figur 7C: Isbjerget – en metafor for en gruppe, tom til kopiering til øvelse

Figur 1: Grader af social kontrol Modellen er udviklet af LindgrenHelde Kommunikation og by pernille granath, 2017

Figur 2: Kulturmødet - forskellige perspektiver Modellen er udviklet af LindgrenHelde Kommunikation og by pernille granath, 2017

Figur 3: Konflikters dynamik Modellen er udviklet af Center for Konfliktløsning, Amunision og LindgrenHelde Kommunikation, 2017

Figur 4: Dialog og debat Modellen er udviklet af Center for Konfliktløsning, og LindgrenHelde Kommunikation, 2017

Figur 5: Forstå en konflikt Skema til analyse af en konflikt Definition på en konflikt: ”Konflikter er uoverensstemmelser, der skaber spændinger i og mellem mennesker.” En konflikt har to dimensioner: En sag og en relation For at løse konflikten må der arbejdes med begge dimensioner. Definition og analyseskema: Center for Konfliktløsning, www.konfliktloesning.dk  

Figur 6: En firkantet model af en gruppe Modellen er udviklet af Marianne Munis, Amunision

Figur 7: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Figur 7a: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – eksempel en skoleklasse. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Figur 7b: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – eksempel samfundet Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Figur 7c: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – til at printe til øvelse 14. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Kolofon Udvikling og tekst: Mette Lindgren Helde, LindgrenHelde Kommunikation i samarbejde med Marianne Munis, Amunision og Ungdomsbyen. Illustrationer, layout og grafisk tilrettelæggelse: Pernille Granath, by pernille granath Ved brug af power pointen i andre sammenhænge end ”Du har et valg!” – angiv venligst reference. Baggrund for materialet Du har et Valg! Undersøgelser viser, at der fortsat er mange unge der udsættes for æresrelateret negativ social kontrol af deres familie eller omgangskreds. Disse unge lever under et stort pres for at leve op til omgivelsernes forventninger til dem - ofte på bekostning af deres egne ønsker og behov. Der er derfor behov for en vedvarende indsats mod æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Til det formål har Styrelsen for International Rekruttering og Integration udviklet denne undervisningspakke til folkeskolens 6.-10.klasse. Pakken er udformet, så undervisningen lever op til dele af Forenklede Fælles Mål i samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, samt understøtter elevens alsidige udvikling. Materialet er også relevant at bruge i fagene dansk, historie og religion. Undervisningspakken henvender sig til lærere, som gerne vil medvirke til at forebygge negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter ved at tage emnerne op i undervisningen og bruge facilitering og workshopformatet som metoder, der gør det lettere at undervise i tabubelagte emner – de såkaldte varme kartofler. 1. udgave, 2017