POWERPOINT-SAMLING Du har et valg POWERPOINT-SAMLING Du har et valg! En undervisningspakke om social kontrol (6.-10. klasse) Denne power point samling indeholder modeller fra materialet Du har et Valg! til brug for undervisningen i emnet social kontrol. Materialet kan tilgås via dette link http://uim.dk/arbejdsomrader/copy_of_aeresrelaterede-konflikter/til-fagfolk-1/undervisningsmateriale-til-skoleklasser
Indhold Figur 1: Grader af social kontrol Figur 2: Perspektiver i kulturmødet Figur 3: Konflikters dynamik – trekanten grøn, gul, rød Figur 4: Debat og dialog Figur 5: Sag og relation – konfliktforståelse Figur 6. En firkantet model af en gruppe Figur 7: Isbjerget – en metafor for en gruppe Figur 7A: Isbjerget – en metafor for en gruppe, eksempel skoleklasse Figur 7B: Isbjerget – en metafor for en gruppe, eksempel samfundet Figur 7C: Isbjerget – en metafor for en gruppe, tom til kopiering til øvelse
Figur 1: Grader af social kontrol Modellen er udviklet af LindgrenHelde Kommunikation og by pernille granath, 2017
Figur 2: Kulturmødet - forskellige perspektiver Modellen er udviklet af LindgrenHelde Kommunikation og by pernille granath, 2017
Figur 3: Konflikters dynamik Modellen er udviklet af Center for Konfliktløsning, Amunision og LindgrenHelde Kommunikation, 2017
Figur 4: Dialog og debat Modellen er udviklet af Center for Konfliktløsning, og LindgrenHelde Kommunikation, 2017
Figur 5: Forstå en konflikt Skema til analyse af en konflikt Definition på en konflikt: ”Konflikter er uoverensstemmelser, der skaber spændinger i og mellem mennesker.” En konflikt har to dimensioner: En sag og en relation For at løse konflikten må der arbejdes med begge dimensioner. Definition og analyseskema: Center for Konfliktløsning, www.konfliktloesning.dk
Figur 6: En firkantet model af en gruppe Modellen er udviklet af Marianne Munis, Amunision
Figur 7: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net
Figur 7a: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – eksempel en skoleklasse. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net
Figur 7b: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – eksempel samfundet Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net
Figur 7c: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – til at printe til øvelse 14. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net
Kolofon Udvikling og tekst: Mette Lindgren Helde, LindgrenHelde Kommunikation i samarbejde med Marianne Munis, Amunision og Ungdomsbyen. Illustrationer, layout og grafisk tilrettelæggelse: Pernille Granath, by pernille granath Ved brug af power pointen i andre sammenhænge end ”Du har et valg!” – angiv venligst reference. Baggrund for materialet Du har et Valg! Undersøgelser viser, at der fortsat er mange unge der udsættes for æresrelateret negativ social kontrol af deres familie eller omgangskreds. Disse unge lever under et stort pres for at leve op til omgivelsernes forventninger til dem - ofte på bekostning af deres egne ønsker og behov. Der er derfor behov for en vedvarende indsats mod æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Til det formål har Styrelsen for International Rekruttering og Integration udviklet denne undervisningspakke til folkeskolens 6.-10.klasse. Pakken er udformet, så undervisningen lever op til dele af Forenklede Fælles Mål i samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, samt understøtter elevens alsidige udvikling. Materialet er også relevant at bruge i fagene dansk, historie og religion. Undervisningspakken henvender sig til lærere, som gerne vil medvirke til at forebygge negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter ved at tage emnerne op i undervisningen og bruge facilitering og workshopformatet som metoder, der gør det lettere at undervise i tabubelagte emner – de såkaldte varme kartofler. 1. udgave, 2017