Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Krav til informationsformidling
Større Skriftlig Opgave
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Praktisk om opgave og oplæg
Synopsis VIP3/2012.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Folkeskolens afgangsprøve
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Fagprøve - en kort oversigt.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Minikursus: SSO – Større Skriftlig Opgave Skriftlig eksamensopgave på HF Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen Disponering og layout Dokumentation Selvstændighed Abstract Sproglige tips Vurderingskriterier

For-arbejdet I Din opgave lige nu: At finde brugbart materiale. At læse og tage læsenotater. At vurdere anvendeligheden af det læste. At kommunikere med din vejleder.

For-arbejdet II Vejlederens opgave lige nu: At høre, hvad du har læst, og hvordan du forestiller dig, stoffet kan bruges. At skrive opgaveformuleringen.

Opgaveformuleringen I Skal angive, hvad du skal gøre – og samtidig give plads for dine selvstændige valg. Skal kræve, at din opgave rækker hen over flere ‘taksonomiske niveauer’.

Opgaveformuleringen II Hvert fag har sine traditioner og faste opgaveudtryk – men de vigtigste taksonomiske niveauer er: - REDEGØRELSE - ANALYSE - VURDERING/DISKUSSION

Opgaveformuleringen III Hele opgaveformuleringen – alle punkter – skal besvares. Din vejleder skal indlægge aspekter eller bilag, der ikke har været aftalt i vejledningen. Disponeringen af stoffet råder du selv over.

De naturvidenskabelige fag Der gælder de samme regler for selve opgaveskrivningen i de naturvidenskabelige fag som i alle andre fag. Dog kan man vælge at lave eksperimentelt arbejde i forbindelse med opgaven, og her adskiller de naturvidenskabelige fag sig fra andre fag. Snak med din vejleder om, hvad der passer til din opgave.

Disponering og layout I SSO 1. Forside 2. Abstract 3. Indhold 4 Indledning 5. Hovedafsnit 6. Konklusion 7. Litteraturliste 8. Bilag Forside - det udleverede opgaveark m. underskrift Abstract (summary) – kan evt. placeres efter konklusionen Indholdsfortegnelse m. overskrifter og sidetal Indledning / forord Opgavens hovedafsnit Konklusion Litteraturliste Evt. bilag

Disponering og layout II SSO 1. Forside 2. Abstract 3. Indhold 4 Indledning 5. Hovedafsnit 6. Konklusion 7. Litteraturliste 8. Bilag Fokuser på indholdet i din opgave. Brug illustrationer, hvor det giver mening – ikke kun til pynt. Karakteren gives for indholdet – men et overskueligt og ensartet layout er altid godt for formidlingen. Brug klare overskrifter til dine afsnit og evt. underafsnit. Sørg for, at indledningen og konklusionen handler om det samme. Tænk over, hvor meget hvert hovedafsnit skal fylde i opgaven.

Dokumentation I Opgaven skal have en litteraturliste. Litteraturliste & henvisninger Opgaven skal have en litteraturliste. Litteraturlisten skal omfatte alt det materiale, du faktisk har brugt. Materialet skal anføres så klart, at en læser vil kunne finde frem til det.

Dokumentation II Litteraturliste & henvisninger Bøger: Angiv forfatter, titel, forlag og udgivelsesår. Artikler: Angiv forfatter, titel, blad-/avisnavn og nr./dato/år. Websider: Angiv sidens titel, overskriften på det afsnit af websiden, du har brugt, datoen materialet er fra + hele webadressen. Film/TV-udsendelser: Angiv titel, instruktør/journalist, filmselskab/TV- kanal og år (og evt. udsendelsesdato).

Dokumentation III Citater skal forsynes med henvisning. Litteraturliste & henvisninger Citater skal forsynes med henvisning. Citater skal markeres med ”gåseøjne” eller kursiv, og man skal citere fuldstændig ordret. Dine henvisninger skal vise, hvordan du bruger materialet: - Faktuelle oplysninger skal forsynes med henvisning. - Brug også som regel henvisninger ved ‘inspiration’.

Selvstændighed I Formuler dig i dit eget sprog, ikke i materialets. Vis, at du har overblik over materialet og kan bruge flere stykker materiale på én gang. Brug den disposition/rækkefølge, der passer til opgaven – ikke den dine bøger har.

Selvstændighed II Vis at du kan bruge fagets metoder. Vis forståelse gennem relevante kommentarer, argumenterede vurderinger og perspektiveringer. Vis overblik og sammenhængsforståelse i konklusionen (evt. også delkonklusioner og krydshenvisninger).

Abstract Abstract Write in english… Skriv om opgavens hovedproblemstilling: This study tests … / The study investigates … Inddrag opgavens metode: Three experiments are carried out … / A collection of poems is analysed… A comparative analysis of two explanations results… Markér resultaterne af arbejdet: The results show … / There is a significant relationship between … It is shown that the most important cause of war was …

Sproglige tips Undgå de personlige stedord ‘jeg’ eller ‘vi’. Normalt skrives i nutid. Datid kan evt. bruges til at beskrive metoden. Variér dit sprog: gentag ikke blot sætninger fra opgaven – find en ny måde at skrive det på.

Vurderingskriterier ”Bedømmelsen er en faglig helhedsvurdering ud fra de faglige mål for de fag, der indgår i opgaven”. Der lægges derudover vægt på om: Opgaven er besvaret på det krævede faglige niveau. Omfanget er passende og opgaven tilstrækkelig dybdegående. Stoffet er formidlet klart og præcist samt sprogligt korrekt og ensartet. Opgaven er sammenhængende og overskuelig. Det anvendte materiale er relevant og inddraget i rimeligt omfang. Der er præcise henvisninger og en korrekt litteraturliste.

God arbejdslyst  Al information om SSO er samlet på skolens hjemmeside på: www.horsenshfogvuc.dk/SSO