Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Kandidaten i klinisk praksis
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Anerkendende refleksion
Omsætning af viden til handling
Sygeplejeruddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
1 Kroniske patienter og takststyring Økonomiske incitamenter virker!
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
Det Sociale Kapitel
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Social- og sundhedshjælper retning
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hvor skal vi sammen bringe DKT hen? Hvem er vi? Hvordan er dette oplæg struktureret? - Hvilke uløste tandplejeproblemer er der? - Visioner og senarier?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Sygepleje og fagidentitet
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Sundheds- og sygdomssociologi
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
En slankekur virker…. …….. Så længe man overholder den.
Sundhedspædagogik og kommunikation
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Resultater fra EPOS’ analyse - evaluering af AMU inden for det psykiatriske område Lærerkonference 24. juni 2009 Lizzie Mærsk Nielsen, Mærsk Nielsen HR.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Sundhedspædagogik og kommunikation Mål 4 Eleven kan anvende viden om anvendelse af forskellige pædagogiske tilgange til at kunne øge borgeres/patienters.
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Forebyggelse og rehabilitering
Velkommen v. Susanne Lauth, Formand for SOF-SVS/Sygeplejefaglig direktør Sydvestjysk Sygehus På egne og SOF-SVS formandsskabets vegne vil jeg gerne byde.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Temamøde om social ulighed i sundhed
Kvalitet i plejen.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Sundhedscentret, Stockflethsvej 4, 1 sal
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.

Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Nye identiteter for patienter og sundhedspersonale
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Oplæg specialuddannelse i borgernær sygepleje
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
&.
Præsentationens transcript:

Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed V/ Sasha og Maria

Sundhedspædagogik Sundhedspædagogik handler om at skabe sundhedsfremmende forandring via borgerens og patientens handlinger. Disse handlinger iværksættes på baggrund af borgerens og patientens handlekompetence, der udvikles og kvalificeres i dialog med sygeplejersken: Kan forstå og reflektere over sundhedsvæsenets organisering og ansvarsfordeling sektorer imellem ud fra lovgrundlag, etisk ansvar og samfundsmæssige vilkår Sygeplejersken som (tvangs-) motivator At forstå adfærd og hjælpe borgeren til at skabe forandringer (Theory of planned behaviour , stages of change) Sundhedspædagogik i et klinisk lederskabsperspektiv - ? Hvordan overordnede sundhedspolitiske tiltag udfolder sig i mødet med den enkelte borger/patient eller grupper af borgere og patienter.

Folkesundhed Folkesundhed tager udgangspunkt i udvalgte gruppers og/eller befolkningens sundhed: Kan anvende klinisk lederskab i samspil med borger…… og justere sygepleje på individ-, gruppe- og samfundsniveau.. Introduktion til epidemiologi (i forlængelse af tidligere semestre) Viden om sundhedstilstand og årsagssammenhænge Forebyggelse og sundhedsfremme/adfærdsregulerende og moraliserende tiltag & kritiske analyser heraf – magt/afmagt Folkesundhed i et klinisk lederskabsperspektiv - ?

Ulighed i sundhed Ulighed i sundhed handler om, at sundhed og sygdom ikke fordeler sig tilfældigt i befolkningen, men er påvirket af både genetisk- og social arv samt opvækstmuligheder og de betingelser, som gives: Kan forstå og reflektere over individuelle, sociale og kulturelle (mm.) forholds indflydelse på livssituation som forudsætning for klinisk lederskab. Social ulighed i sundhed i et livsperspektiv fra vugge til grav Social ulighed i et gradient- og socialt udsatte perspektiv Social ulighed i et klinisk lederskabsperspektiv - ?

Didaktik og litteratur Didaktik: vekslen ml. oplæg og øvelser hvor de studerende skal arbejde med klinisk lederskab med udgangspunkt i tema. Endnu ikke planlagt – gode ideer? Hvordan inddrage klinisk lederskab og et borgerperspektiv relateret til klinik (psykiatri og primær sektor) Litteratur: grundbog, rapporter, kliniske vejledninger, primær kilder og forskningsartikler