Misbrug, psykisk lidelse og recovery

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Music: Nightengale Serenade
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Darum skole 4. november 2013.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
TNL Lederuddannelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Nye metoder i misbrugsbehandling
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Synd, dødssynder og livsdyder
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Arbejdsgruppens udviklingsstadier
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forudsætninger for en god samtale
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Psykoedukation skizofreni
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Andagt: Skrig det til træerne. Kornet i siloen Positiv silo Dejlig familie Gode venner Fede fællesskaber En sød kæreste Mening med livet Alt er godt Negativ.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Det sårbare fællesskab
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Hvad er Recovery? Snak sammen to & to.
Sådan udvikler du din tro til modenhed
Ansvarlig.
Hvad er recovery og peerstøtte?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Misbrug, psykisk lidelse og recovery

Definition af recovery ”En dybt personlig, unik proces, der handler om at ændre sine holdninger, værdier, følelser, mål, færdigheder og roller. Det er en måde, hvorpå man kan leve et tilfredsstillende, håbefuldt og bidragende liv selv med de begrænsninger, der følger sygdommen. Recovery indebærer skabelsen af ny mening og nyt formål i livet, efterhånden som man overkommer de katastrofale konsekvenser af psykisk sygdom.”

Recovery-processens fire faser: (Fra: Det Sociale Netværk, Psykisk sårbar) 1) Stabilisering I: Fokus på at få kontrol over symptomerne og formindske lidelse 2) Reorientering: Udforskning af umiddelbare tankeforbindelser i tilknytning til lidelsen 3) Reintegration: Gendannelse af meningsfulde aktiviteter, sociale relationer og roller 4) Stabilisering II: Opretholdelse af ønskværdig situation og begyndende rutiner i hverdagslivet

1) Stabilisering I: Fokus på at få kontrol over symptomerne og formindske lidelse Udgangspunkt: Misbrug og psykisk lidelse er symptomer på følelsesmæssige problemer Opgave: Skabe struktur og overblik Metode: Få brugeren til at beskrive konkret Fokus: Identificere følelser Følelser: Vrede Sorg Skyld Glæde

2) Reorientering: Udforskning af umiddelbare tankeforbindelser i tilknytning til lidelsen Udgangspunkt: Vores tanker er styrende for vores adfærd. Selvdestruktive tanker skaber depressive tilstande, angst, paranoia m.m. Opgave: Tydeliggøre tankernes betydning for uhensigtsmæssig adfærd i forbindelse med misbruget/lidelsen Metode: Italesætte tankerne, når de dukker op – vende personens opmærksomhed mod dem Skille tanker fra følelser

3) Reintegration: Gendannelse af meningsfulde aktiviteter, sociale relationer og roller Udgangspunkt Opgave: Hjælpe personen til at holde fokus på målet + hente energi og styrke fra de (små) fremskridt. En lyserød elefant Metode: Fokus på mål og fremskridt (konkret målsætning, procesjournal m.m.) Relationsdiagram En gammel indianerhøvding lærer sit barnebarn om livet. “Inde i dig er der en kamp i gang,” siger han. “To ulve kæmper mod hinanden. Den ene repræsenterer vrede, misundelse, sorg, fortrydelse, arrogance, selvmedlidenhed, skyld, had, hovmod, løgn, tvivl og egoisme. Den anden repræsenterer tro, håb, kærlighed, fred, ydmyghed, venlighed, empati, gavmildhed og sandhed.” Barnebarnet sidder et øjeblik og tænker. “Hvilken ulv vinder?” siger han. Høvdingen ser barnebarnet i øjnene. “Den du fodrer mest.”

Metode: At være den røde tråd – skabe kontinuitet og sammenhæng 4) Stabilisering II: Opretholdelse af ønskværdig situation og begyndende rutiner i hverdagslivet Udgangspunkt: Tilbagefald kan ikke undgås -> lære af sine erfaringer Opgave: Hjælpe den pågældende til at forstå, hvordan tilbagefaldet skete? Hvad var hans/hendes andel i det? Være vikarierende håb. Metode: At være den røde tråd – skabe kontinuitet og sammenhæng Opmærksomhed på advarselssignaler