Energipolitik – vækst og klima

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Disposition: Virksomhedspræsentation og -placering
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Chefkonsulent Leif Knudsen Videncentret for Landbrug Naturerhverv.dk
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Fremtidens energiplanlægning
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Nicolai Zarganis, Energistyrelsen
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Vedvarende energi til husstande
Målsætninger på klima- og energiområdet
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Klimaændringer og udledning af drivhusgasser
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Velkommen til Roskilde Universitet.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
MULIGHEDER FOR ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER BYGGERIET PÅ DEN ENERGIPOLITISKE DAGSORDEN ENERGIKONFERENCE I LANDSTINGSSALEN PÅ CHRISTIANSBORG ONSDAG.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Tværfaglig undervisning
Forbrænding af husdyrgødning i Danmark – omfang og muligheder Torkild Birkmose + Det Europæiske Fællesskab og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Udledninger og råderum
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Oplæg CEPOS´ Vækstkonference 2015 Cheføkonom Mads Lundby Hansen Center for Politiske Studier.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Energilandskabet ændres, så hvornår skal vi spare på energien? Energilandskabet ændres, så hvornår skal vi spare på energien? Stine Leth Rasmussen.
Fælles fynsk strategisk Energiplan (SEP FYN) Erhvervspotentialer Fyns Fremtid 3 d. 8/8-13.
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion samt afledte forurening Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøg.
Valgfrihed - også i energisektoren Otto Brøns-Petersen.
Inspiration om fremtidig N-regulering Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Inspirationsmøde den
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Seminar om regeringens oplæg til energistrategi Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Indledning til seminar den
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Figurer og tabeller fra analysen
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Figurer til “Det oppustede CO2-kvotesystem
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Disposition: Virksomhedspræsentation og -placering
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Bilbranchens generalforsamling 2009
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
CO2-tiltag her og nu En Grøn Trans- portpolitik
Figur 1: Den tidsmæssige rækkevidde af regulering med særlig betydning for BF19s “Frozen Policy” scenarie. Lyse områder afspejler tiltag, der er en del.
Præsentationens transcript:

Energipolitik – vækst og klima CEPOS vækstkonference, februar 2017 Otto Brøns-Petersen

Hvor skal væksten komme fra …øget arbejdsudbud? …øget produktivitet per arbejdstime? Eller begge!

Hvor er vækst i arbejdsproduktivitet kommet fra hidtil? Gennemsnitlig årlig vækst, markedsmæssig økonomi

Håndtag til at skabe vækst Mål Eksempler på håndtag Arbejdsudbud Marginalskat, overførsler Humankapital Skatteprogression, effektivisering af uddannelse Kapitalintensitet Selskabsskat, deleøkonomi Totalfaktorproduktivitet mm. Deregulering, markedsorientering, afgiftsreform, effektivisering i den offentlige sektor, frihandel, infrastruktur, mere effektiv energisektor

Energipolitikken… …kan bidrage til vækst …men det handler også om klimapolitiske forpligtelser

Energipolitisk dagsorden Finansiering efter afskaffelsen af PSO Udmøntning af EU’s 2030-mål Ny energiaftale Forsyningsreform Energiunion

Stor effektiviseringspotentiale i forsyningssektoren Potentiale 5,9-7,0 mia.kr. ifølge McKinsey/Struensee Ny strategisk ramme for forsyningssektoren: Konkurrenceudsætte ikke-monopoler Ensartet incitamentsbaseret regulering God selskabsledelse Robust forsyningssikkerhed Effektivt, transparent tilsyn

Potentiale for mere effektiv regulering Indikator for regulering på markedet for gas på tværs af lande, 2013 Indikator for regulering på markedet for elektricitet på tværs af lande, 2013

Danmark er et land med høj statsstøtte

Energipolitik som klimapolitik

EU og Danmarks vigtigste EU-mål 2020 2030 EU kollektivt Total GHG-udledning - 20 pct. ift 1990 - 40 pct. ift 1990 Heraf ikke-kvote - 10 pct. ift 2005 -30 pct. ift 2005 Energieffektivitet 20 pct. 27 pct. VE-andel Danmarks EU-mål Ikke-kvote GHG -20 pct. ift 2005 -39 pct. ift 2005 Ingen national 30 pct.

EU og Danmarks vigtigste EU-mål 2020 2030 EU kollektivt Total GHG-udledning - 20 pct. ift 1990 - 40 pct. ift 1990 Heraf ikke-kvote - 10 pct. ift 2005 -30 pct. ift 2005 Energieffektivitet 20 pct. 27 pct. VE-andel Danmarks EU-mål Ikke-kvote GHG -20 pct. ift 2005 -39 pct. ift 2005 Ingen national 30 pct.

EU og Danmarks vigtigste EU-mål 2020 2030 EU kollektivt Total GHG-udledning - 20 pct. ift 1990 - 40 pct. ift 1990 Heraf ikke-kvote - 10 pct. ift 2005 -30 pct. ift 2005 Energieffektivitet 20 pct. 27 pct. VE-andel Danmarks EU-mål Ikke-kvote GHG -20 pct. ift 2005 -39 pct. ift 2005 Ingen national 30 pct.

Den nye udfordring Ikke længere vifte af klimamål i 2030 (som i 2020) Kun EU-krav om at nedbringe ikke-kvote-udledning (non-ETS) Men kan til gengæld blive svært at nå

De danske udledninger af drivhusgasser

Non-ETS-målet for 2030 Danmark har høje reduktionsomkostninger, navnlig uden for kvotesektoren: 558 kr./ton i ETS (heraf kvotepris ca. 40 kr.) 1.232 kr./ton i non-ETS energi og formentlig mindst det samme i landbruget VE udbygning hjælper ikke på det nye mål Ensidig 40 pct. dansk samlet reduktion i ETS + non-ETS i stigende grad irrelevant

Det kræver Fokus på det danske ikke-kvotemål for 2030 At droppe ikke relevante selvvalgte mål (samlet CO2, energieffektivitet, VE-andel,…) Fokus på omkostningseffektivitet: Billigste reduktioner først Fleksible mekanismer som sikrer omkostningseffektivitet Danmark bør ikke gå ubetinget foran andre lande

Behov for en afgiftsreform Miljøafgifter svarer omtrent til skadesomkostninger Skyggepriser på drivhusgasser svinger kraftigt (39-3484 kr./ton) Unødvendigt forvridningstab på 10,2 mia.kr. fra uens skyggepriser på drivhusgasser Især brug for at afvikle energiafgifter og registreringsafgift på benzinbiler

Behov for reform af direkte støtte til VE Direkte støtte på 7,8 mia.kr. i 2017 Elpriser for lave til at dække kapacitetsomkostninger Stor variation i støtten til forskellige typer VE Ingen behov for direkte støtte uden VE-krav fra EU Men hvis støtten bevares, bør den gives markedskonformt til billigste leverandører af VE (som i Sverige og Norge)

Omkostninger og benefit i klimapolitikken Kr/ton CO2e Social Cost of Carbon (186-597 kr./ton) 285 Dansk skyggepris, ETS 558 Dansk skyggepris, non-ETS 1.232 Gennemsnitlig dansk skyggepris, fossilfri energi 2.500 Kvotepris 39

Vækstbidrag fra energireformer mv. Reform af forsyningssektoren 6-7 mia.kr. Afgifter svarende til eksterne omkostninger 10 mia.kr. Afvikling subsidiært ensartning af direkte støtte 4 mia.kr. Prissætning af drivhusgas til SCC*) 12 mia.kr. Prissætte alle kapacitetsomkostninger mv. Integration i det europæiske energimarked *) Yderligere gevinst ift ens afgifter (ved kvotepris på al drivhusgas på 285 kr/ton)