Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Advertisements

Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så længe den pågældende har kørekort. Godkendelsen kan fornys, såfremt indehaveren:  i de sidste 3 år jævnligt.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Hvordan søger man om optagelse?
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Folkeskolereformen på vores skole
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Guldborgsundlejren 2005 Spejderliv – virkelighedens eventyr
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye forstandere Liselund Mødested og Kursuscenter 24.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Nyt fra Efterskoleforeningen 1. TAP-undersøgelsen Nye skabeloner til TAP-kontrakter Hanne Lautrup Specialkonsulent 19. november 2015Oplæg på sekretærkursus1.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Efterskolen og dens kunder En efterskole er også en forretning. Hvordan behandler man kunderne professionelt mht. skolepenge og skolekontrakt?
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Elevprognose jf. Danmarks Statistik Hvis efterskolen udgør samme andel som i 2013: 2013: elever 2025: elever (årgang -6,5%) 2030:
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
1 Samarbejde efter lockout Medlemsmøder Tommerup Efterskole d. 6. maj 2013 Midtsjællands Efterskole d. 7. maj 2013 Levring Efterskole d. 8. maj 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tilskud.
Oktober Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye efterskoleledere ”Huset”, Middelfart Oktober.
Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse
Efterskoleforeningen
Arbejdstid - frihed og rammer
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Kursus for nye efterskolelærere
Principper for registrering af timer i Conventus
Bedømmelse og karakterer
Hjemmesidekrav Krav ifølge efterskoleloven og tilskudsbekendtgørelsen
At gøre karriere.
Kursus for nye efterskoleledere
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Kursus for sekretærer Brogården 15. november 2017
Et kortfattet overblik over direkte statstilskud 2018
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Forældremøde.
Efterskolen - Regler og rammer
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Præsentationens transcript:

Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring, Efterskoleforeningen

Kursusuger En kursusuge strækker sig over 7 døgn Ankommer eleverne en søndag, går skolens kursusuger fra søndag til og med lørdag Ved afbrydelser af kurset vil kursusugerne forskyde sig, medmindre der afbrydes med hele uger Et kursus starter den dag, der er det første fællesarrangement for alle elever Et kursus slutter den dag, der er det sidste fællesarrangement for alle elever Kursus for nye efterskoleledereSide 2

Fem hele undervisningsdage Lovens § 16: Kurser på 1 uge og derover skal i hver uge indeholde undervisning svarende til mindst 5 hele undervisningsdage. Dette udmøntes i Tilskudsbekendtgørelsens § 13 i: –Krav til undervisningens omfang –Krav til aktiviteternes fordeling Kursus for nye efterskoleledereSide 3

Krav til undervisningens omfang Tilskudsbekendtgørelsens § 13, stk. 1: ”I en hel kursusuge skal der undervises mindst 21 timer eksklusiv pauser” –Hver elev skal have mindst 21 timers undervisning –1 time = 60 minutter –Pauser indgår ikke i undervisningen –Pædagogisk tilrettelagt samvær kan ikke medregnes Kursus for nye efterskoleledereSide 4

Krav til aktiviteternes fordeling Tilskudsbekendtgørelsens § 13, stk. 2: En hel undervisningsdag skal tilrettelægges for alle elever bestående af undervisning, pædagogisk tilrettelagt samvær eller begge dele i mindst to af følgende tre tidsrum: formiddag, eftermiddag og aften. Hvert tidsrum skal omfatte undervisning, pædagogisk tilrettelagt samvær eller begge dele i mindst 1,5 time eksklusiv pauser. Måltider medregnes ikke i det pædagogisk tilrettelagte samvær. En hel undervisningsdag kan deles i to halve dage og fordeles på to kalenderdage. En dag kan ikke medregnes med mere end én hel undervisningsdag Kursus for nye efterskoleledereSide 5

Aktiviteternes fordeling - huskeregler Der skal i alle uger være tilrettelagt undervisning /pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever i 10 tidsrum. (10 ”krydser”) Et kryds i skemaet omfatter mindst 1½ times undervisning /pædagogisk tilrettelagt samvær. Måltider medregnes ikke. Krydserne kan anbringes frit på ugeskemaet. Der kan kun medregnes 2 krydser pr. dag. Form., efterm. og aften adskilles af skolens normale spisetider. Det kan godkendes, at få enkeltstående elever ikke har valgt aktiviteter i alle 10 tidsrum. Det forudsætter dog, at skolen har tilrettelagt aktiviteter for alle elever i 10 tidsrum. Alle elever skal have 21 timers undervisning pr. uge Kursus for nye efterskoleledereSide 6

Samvær Kurserne omfatter både undervisning og samvær Samværet knytter sig til kostskoleformen Samværet kan opdeles i – Pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever – Pædagogisk tilrettelagt samvær for nogle elever – Anden form for samvær Kun pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever kan indgå i de 5 hele undervisningsdage. Eksempler: Fælles rengøring, hyggeaftner, tilrettelagte fester, familiedage, fællesmøder, husgruppemøder Kursus for nye efterskoleledereSide 7

”Flyttedage” Kursus for nye efterskoleledere 8 På kurser af mindst 12 ugers længde, kan indtil fire enkelte undervisningsdage i hvert skoleår flyttes til den forudgående eller efterfølgende uge på samme kursus. Der kan ikke flyttes mere end én flyttedag pr. uge. I uger afkortet med en flyttedag skal der undervises mindst 17 timer eksklusiv pauser. I uger forlænget med en flyttedag skal der undervises mindst 25 timer eksklusiv pauser

Kursusuger på fire døgn Kursus for nye efterskoleledere 9 På kurser af over 12 ugers varighed kan første eller sidste kursusuge afkortes til mindst fire kursusdøgn Afkortede kursusuger og kurser, der varer mindst fire døgn og mindre end en uge, skal indeholde mindst fire hele undervisningsdage med mindst 17 timers undervisning eksklusiv pauser Elever i afkortede kursusuger medregnes i årselevtallet med 65 % af en normal kursusuge Afkortede kursusuger skal strække sig over mindst 4 X 24 timer

Whereabouts Kursus for nye efterskoleledere 10 Tilskudsbekendtgørelsen § 18. På kurser af mindst en uges varighed kan pædagogisk tilrettelagte ekskursioner med overnatning uden for skolen højst udgøre 1/7 af kursustiden, dog højst 28 kursusdøgn og højst 16 døgn ad gangen. Stk. 2. På kurser af mindst fire ugers varighed kan brobygning, studie- og erhvervspraktik højst udgøre 1/7 af kursustiden.

Årsplan Godkendes af bestyrelsen inden skoleåret Udfyldes på ministeriets skema, som findes på uvm.dk Her findes også en vejledning Indhold: –En oversigt over samtlige tilskudsudløsende kurser i skoleåret. –Afbrydelser af kurserne angives –Ændringer indarbejdes undervejs Kursus for nye efterskoleledereSide 11

Opgaver om kursusuger, årsplaner o.l Kursus for nye efterskoleledere 12 Kopier til uddeling: Årsplan for Lillekøbing Efterskole og spørgsmål/opgaver Arbejdspapir med kalender/forslag til arrangementer, ferier m.m. for Lillekøbing Efterskole 2017/18 Kopi med ”Rammer og betingelser for undervisningen på en efterskole”