Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oktober Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye efterskoleledere ”Huset”, Middelfart Oktober.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oktober Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye efterskoleledere ”Huset”, Middelfart Oktober."— Præsentationens transcript:

1 Oktober 20161 Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye efterskoleledere ”Huset”, Middelfart Oktober 2016 Oplæg v. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen Kursus for nye efterskoleledere

2 Oktober 20162 Kulturskiftet Kursus for nye efterskoleledere Grundlæggende tillid ad to veje 1.Værdirelationen 2.Kunderelationen Historisk udvikling: 1)fra indmeldelsesblanket 2)til ansøgning 3)til kontrakt

3 Oktober 2016 3 Forretningsprincipper - også i efterskolen? ”Vi lytter til kunden” 1.Før man indgår handel -Vi laver klar, fuldstændig og ærlig kommunikation -Vi handler kun, hvis det er i kundens interesse 2. Mens handlen pågår -Vi er tilgængelige og åbne undervejs 3. Efter handlen -Vi ønsker at lære af kundens oplevelser Kursus for nye efterskoleledere What you see - is what you get

4 Oktober 20164 Fra ”Find din efterskole” - priseksempler fra www.efterskole.dk Kursus for nye efterskoleledere Skolenavn Ugepris 16/17 Indmeld- gebyr Depos. Antal uger Rejser, materialer, kommentarer Han Herred 2.1951.2002.00043Evt. USA-tur: 8.000 Hestlund 2.1003002.50042 Evt. fodboldlinje: 2.000 Brøruphus 2.3508002.50042 Hjembæk 1.9901.000-41 Brøderup 2.1951.500-42 Hellebjerg 2.5002003.00042 Tommerup 2.2508001.20042 Nordsjælland 2.1302001.50042 Københavns Idr. 2.1001.0001.50043 Obl. Rejse: 7.300 Tolne 2.1251.000-43 Ryslinge 2.2751.500-42 Evt. Internationalt team: 8.000 Skanderup 2.150-2.50042

5 Oktober 20165 Rettidigt omhu - og kunden Hvordan er man stillet ved lukning? Interesse for enkeltskolers økonomi Tilbageholdenhed ved viden om en usikker fremtid Ingen ”Garantifond” Forudbetalinger: Indmeldelsesgebyr, depositum, udstyrspakker, forskudsrater m.m. Kursus for nye efterskoleledere

6 Afbrudte ophold Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 6 Antal afbrudte ophold i alt Heraf Bortviste elever Heraf hjemsendt anden årsag Heraf selv rejst Antal elever 3.1148542761.983 Afbrudte efterskoleforløb i skoleåret 2014/15 2009/102010/112011/122012/132013/14 2014/15 Hjemsendt 3,9%2,9%3,1%3,4%3,9% 3,3% Selv rejst 8,7%8,3%8,0%7,8%7,5% 7,6% Total afbrydelser af samlet elevtal 12,6%11,3%11,1%11,2%11,9%*12,0%* Afbrydelser i procent af de samlede elevtal 2009/10 til 2014/15 * Er incl. ”hjemsendt af anden årsag”

7 Afbrudte ophold Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 7 Frafald i % (intervaller) Antal skoler% af alle skoler Antal = 0 31% 0,1 - 5% 3515% 5 - 10% 6930% 10 -15% 4218% 15 - 20% 4118% 20 - 25% 167% 25 - 30% 115% 30 - % 156% I alt i undersøgelsen232100% Skolerne fordelt på frafald i procent af elevtal ved start 2013/14

8 Oktober 20168 Når samarbejdet slutter  Efter elevens/familiens beslutning  Efter skolens beslutning  Efter gensidig overenskomst Kursus for nye efterskoleledere

9 Oktober 20169 Konsekvenser af en elevafbrydelse Pædagogik –a. For en ung skæbne - fagligt og personligt –b. For et elevholds stabilitet og selvforståelse Økonomi –a. For forældre –b. For skolen Omdømme –a. For skolen –b. For skoleformen Kursus for nye efterskoleledere

10 Oktober 201610 Grundantagelse Klare præmisser God kommunikation Professionel administration  Mindsker antallet af konflikter  Forhindrer, at fokus i en konflikt flyttes fra sag til form Kursus for nye efterskoleledere

11 Oktober 201611 Seks faser i en elevsag 1.Vilkår 2.Information 3.Dialog 4.Konflikt 5.Afvikling 6.Efterbehandling Kursus for nye efterskoleledere

12 Oktober 201612 Information Udfylder betydningen skolens vilkår Skriftligt Mundtligt Elektronisk Kursus for nye efterskoleledere Genkendelse af skolens tone og kultur

13 Oktober 201613 Dialog Kontaktlæreren er ofte i front mht. at sikre dialog Professionsetik - i forhold til eleven - I forhold til forældre Ærlig kommunikation Kursus for nye efterskoleledere

14 Oktober 201614 Konflikt Intern afklaring og ansvarsfordeling Leders involvering Belysning/opklaring af sagen/er eleven hørt? Inddragelse af: - Forældre - Myndigheder - Bestyrelse - Andre Kursus for nye efterskoleledere

15 Oktober 201615 Afvikling Varsel og ”tænker” Afskeden og hjemsendelsen – tilsyn Hjælp til ny skole + faglig overdragelse Orientering UU, SPSU o.l. Efterskolebevis + evt. prøver Økonomi vedr. forældre Skriftlig begrundelse? Udtalelse? Orientering øvrige elever + forældre Evt. medier Tilskudsregler og elevafbrud Kursus for nye efterskoleledere

16 Oktober 201616 Efterbehandling Bestyrelsen som ankeinstans Registrere erfaringer Evaluering, personalegruppen Evaluering, bestyrelsen Kursus for nye efterskoleledere

17 MBUL’s rolle Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 17 1.Tager sig ikke af konkrete afgørelser truffet af en efterskole f.eks. om en bortvisning. Beslutninger ligger hos ledelsen, og i sidste ende bestyrelsen. Derfor er bestyrelsen som øverste myndighed den instans, man skal klage til, hvis man er utilfreds med en afgørelse. 2.Laver legalitetstilsyn. Overholdelse af lovens krav til undervisning og samvær. 3.En tilsynssag mod en skole kan dog indledes på baggrund af en forældrehenvendelse. Her er et link til de udvidede svar fra ministeriet: http://uvm.dk/Uddannelser/Anden-uddannelse-og-undervisning/Efterskoler/Spoergsmaal-og-svar

18 Efterskoleforeningens rolle Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 18 Kære … Du spørger om, hvor og hvordan kan man klage over en efterskole udover til forstanderen. Hvis man kommer ud for, at efterskolens tilbud ikke lever op til forventningerne, skal man i første omgang henvende sig til skolens forstander og dernæst til skolens bestyrelsesformand. Det er bestyrelsen, der har det overordnede ansvar for skolen, så du kan kontakte bestyrelsesformand [navn] på [navn] Efterskole på … Desuden kan jeg henvise til pjecen "Etik og kontrakt" (pdf), som er en vejledning, der først og fremmest retter sig mod juridiske og økonomiske forhold, men derudover - på en række centrale områder - angiver hvad Efterskoleforeningen betragter som "god efterskoleskik"."Etik og kontrakt" Måske kan du kan drage nytte af den. Efterskoleforeningen er ikke en klageinstans. Med venlig hilsen

19 Efterskoleforeningens rolle Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 19 Nogle anbefalinger fra Efterskolelandskabet, 1. maj 2014 1.Beskriv mundtligt og skriftligt, hvilke regelover- trædelser, der medfører bortvisning 2.Giv advarsel ved mindre forseelser, før man går til den mest vidtgående reaktion 3.Giv forældre og elev lejlighed til at blive hørt om grundlaget inden der træffes en endelig beslutning 4.Ved mindre forseelser: Inddrag forældre, inden en ny overtrædelse medfører bortvisning

20 Typiske klager, 1 Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 20 Bortvisninger 1. Årsager til bortvisning - manglende forståelse ved f.eks. natterend - manglende forståelse for eget barns rolle 2. Afbrydelsesbetaling 3. Proces i afviklingen, f.eks. hjemsendt uden præcis kontakt med forældre 4. Prøveafvikling 5. Ingen adgang fremover, gl. elevdag o.l. 6. Manglende information forud for afgørelse 7. Andre

21 Typiske klager, 2 Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 21 Manglende undervisning og samvær 1.Aflyst undervisning, også boglig 2.Ikke den lovede støtte, inklusion eller specialundervisning 3.Ikke den lovede, højprofilerede linje, f.eks. idræt, musik eller heste. Indhold skuffer/linje ikke oprettet. 4.Meget praktisk arbejde i undervisningstiden 5.Manglende adgang til ophold i weekender 6.Andet

22 Typiske klager, 3 Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 22 Andre: 1)Tilsynsforhold og sikkerhed 2)Betalingsforhold, f.eks. uventede træk i depositum eller ekstrabetaling for en ferietur med familien 3)Afbrydelsesbetaling ved f.eks. sygdom 4)Forsikringsforhold, f.eks. erstatningssager 5)Manglende disciplin og regeloverholdelse 6)Umulig at få fat i forstander mhb. en samtale 7)Manglende samarbejde/information om, at et problem var på vej.

23 Afbrydelsespraksis Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 23 Hvad er bedst? 1. Varsel eller fire uger uden statslig elevstøtte, svarende til _ 2. Fire uger uden statslig elevstøtte 3. Flere eller færre end fire uger uden statslig elevstøtte 4. Fast beløb 5. Fast beløb + depositum 6. Løbende måned + fast beløb

24 Eksempel fra en efterskole Oktober 2016Kursus for nye efterskoleledere 24 Evt. fritagelse Fritages en elev fra skolen ud over enkeltdage, fx for at komme på en særlig ferie i en uge, vil det koste familien en ekstra regning på ca. kr. 3.000,-. (Staten giver nemlig ikke støtte til hverken elev eller skole i en sådan uge.) Evt. afbrydelse Afbrydes opholdet inden skoleåret er slut, skal der betales for 4 hele uger (4 × 2.200,- kr.) ud over den senest fuldførte kursusuge. (Det fulde ugebeløb skyldes, at staten stopper støtten ved afrejsedagen).


Download ppt "Oktober Etik og kontrakt - om håndtering af problemsager og om forældrene som kunder Kursus for nye efterskoleledere ”Huset”, Middelfart Oktober."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google