A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns behov for søvn & trivsel
Lærings- og praksisfortælling
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Principper for Forflytning
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Jeg støtter barnet ved:
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Mad, Måltider og Pædagogik
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
De 8 kostråd Et sundt liv hænger ikke kun sammen med det, du spiser, men også med, hvor meget du bevæger dig – og med din livsstil i øvrigt. Samspillet.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Tamim harise.
Velkommen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Pædagogfagets kernefaglighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Mere bevægelse i hverdagen
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
R OBUSTE VOKSNE – ROBUSTE BØRN Ledere og AMR Faglige tilgang med fokus på pædagogiske mål og arbejdsmiljø Arbejdsmiljø lovgivning og ansvar Vision og.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Tjekliste om arbejdsmiljø Nye medarbejdere. Tænk i et sundt og sikkert arbejdsmiljø  Vær med til at give den nyansatte en sund og professionel indstilling.
Ergonomi & Forflytningsteknikker
At motivere til forandring
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Velkommen til Atroseskolen
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Tag snakken – bryd vanerne
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Den glade skole på bjerget.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug af rammerne Organisering i det daglige arbejde Roller i samspil med børnene Kultur i institutionen

Det kan være svært at passe på sig selv i en travl hverdag. Hvis man vil undgå at blive slidt ned og få skader, må man kigge på ”plejer” og gøre op med sine vaner…..

HENSIGTSMÆSSIGE MÅDER AT BRUGE SIG SELV PÅ… Øge bevidstheden om, hvorfor I gør som I gør og hele tiden have en pædagogisk overlægger…

ER DET HER ET N Ø DVENDIGT L Ø FT? I kan ikke undgå fx at løfte, men I kan undgå unødvendige løft

ERGONOMIPYRAMIDEN Brug mest fra bunden og mindst fra toppen

SLID AF RYG Gentagne løft Tunge løft Bananstilling (foroverbøjninger) Vrid Pludselige, uforudsete belastninger Naturlige aldersforandringer

R YGSØJLEN … Fleksibel Knogler Diskusskiver Ledbånd Krumninger Nerver

RÆKKEAFSTAND

MUSKLER Opbygning Statisk-dynamisk muskelarbejde Muskelspændinger af psykiske belastninger Kulde/træk Konstant højt arbejdstempo respiration

HJÆLPEMIDLER Hvilke hjælpemidler har vi Hvordan anvendes de Afprøve vedligeholdelse

H VILKEN BETYDNING HAR DET FOR ET BARN AT VÆRE SELVHJULPEN ?

S ANSEMOTORISK UDVIKLING OG SELVHJULPENHED Tæt samspil mellem sanser, hjerne og bevægelse. Gennem sanseindtryk og bearbejdning,får børn erfaring med hvordan de skal bevæge sig

SELVHJULPENHED OG SANSEMOTORISK UDVIKLING KRONEN: kognitive funktioner såsom hukommelse, koncentration og opmærksomhed ….. STAMMEN:De 18 grundbevægelser: Grundlege: indre drevet, fælles for alle børn RØDDERNE: Et fundament og en forudsætning for en sund og positiv udvikling. Stimulering og integrering af de primære sanser. (inspireret af A. Brodersen)

BØRNS…. Naturlige behov for fysisk aktivitet er størst, når de er mindst Mange børn koncentrerer sig bedst, mens de bevæger sig

P Å EN SKALA FRA 1-10, I HVOR HØJ GRAD PRIORITERER VI SÅ AT TÆNKE BØRNS SANSEMOTORISKE UDVIKLING IND I ALLE STJERNESTUNDERNE I HVERDAGEN ?

STJERNESTUNDER Garderobe (tøj af/på) Pusle Måltider Barnevogn Klapvogn Legeplads Omsorg/trøst Oprydning Småløft På tur

I NDLÆRT HJÆLPELØSHED …forældre og pædagoger ”snyder” børn for motorisk læring ved at sætte hjælperrefleksen på autopilot... ref. Lise Ahlman, Psykolog

S TYR DIN HJÆLPERREFLEKS … Hver gang du hjælper et barn, med noget som det godt kan selv, fratager du barnet mulighed for input og erfaring….

Stimulerende ”underhjælp ” Hjælp til selvhjælp Omsorgsfuld hjælp Overhjælp Omklamring/umyndiggørelse Magtanvendelse For lidt hjælp = svigt