Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

R OBUSTE VOKSNE – ROBUSTE BØRN Ledere og AMR Faglige tilgang med fokus på pædagogiske mål og arbejdsmiljø Arbejdsmiljø lovgivning og ansvar Vision og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "R OBUSTE VOKSNE – ROBUSTE BØRN Ledere og AMR Faglige tilgang med fokus på pædagogiske mål og arbejdsmiljø Arbejdsmiljø lovgivning og ansvar Vision og."— Præsentationens transcript:

1

2 R OBUSTE VOKSNE – ROBUSTE BØRN Ledere og AMR Faglige tilgang med fokus på pædagogiske mål og arbejdsmiljø Arbejdsmiljø lovgivning og ansvar Vision og pædagogiske tilsyn Samarbejde, kommunikation, formidling og motivation af kolleger/medarb ejdere Forældresa marbejde og barnets stemme Redskaber til organisering

3 A RBEJDSMILJØLOV OG BEKENDTGØRELSER Arbejdsmiljøorganisationen i kommunen har det overordnede ansvar for, at arbejdet bliver udført sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt Medarbejderne skal oplyses om ”farer” ved det daglige arbejde. Kultur og normer Indretning og rammer Organiseringen af arbejdet

4 A RBEJDSMILJØORGANISATIONEN HAR ANSVARET FOR STRATEGISKE OG OPERATIONELLE OPGAVER : Årlig arbejdsmiljødrøftelse § 9. Arbejdsgiveren i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne 1.tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år, 2.fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller, 3.vurderer, om det foregående års mål er nået og 4.fastlægger mål for det kommende års samarbejde. (AT-vejledning)

5 A RBEJDSMILJØORGANISATIONENS STRATEGISKE, DVS. OVERORDNEDE OPGAVER Stk. 2. Opgaverne består i at: 1.Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici. 2.Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. § 9. 3.Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes herom. 4.Deltage i udarbejdelsen af virksomhedens arbejdspladsvurdering, herunder inddrage sygefravær, under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse. 5.Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse, jf. § 16. 6.Rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift. 7.Sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse. Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden. 8.Holde sig orienteret om lovgivning om beskyttelse af de ansatte mod sikkerheds- og sundhedsrisici. 9.Opstille principper for tilstrækkelig og nødvendig oplæring og instruktion, tilpasset arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov, samt sørge for, at der føres stadig kontrol med overholdelse af instruktionerne. 10.Rådgive arbejdsgiveren om virksomhedens kompetenceudviklingsplan, jf. § 39. 11.Sørge for udarbejdelse af en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning med oplysning om medlemmer, og sørge for, at de ansatte bliver bekendt med planen. 12.Medvirke aktivt til en samordning af arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres arbejde på samme arbejdssted.

6 A RBEJDSMILJØORGANISATIONENS OPERATIONELLE, DVS. DAGLIGE OPGAVER § 18. De operationelle, dvs. daglige opgaver udføres af arbejdsmiljøgruppen inden for den del af virksomheden, som arbejdsmiljøgruppen dækker, jf. dog § 11. Stk. 2. Opgaverne består i at: 1.Varetage og deltage i aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici. 2.Deltage i planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet og deltage i udarbejdelsen af arbejdspladsvurderingen, herunder inddrage sygefravær, under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse. 3.Kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. 4.Kontrollere, at der gives effektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov. 5.Deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil og anmelde dem til arbejdsgiveren eller dennes repræsentant. 6.Påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed. 7.Virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget. 8.Forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som arbejdsmiljøgruppen ikke kan løse, eller som er generelle for virksomheden, for arbejdsmiljøudvalget. (Arbejdsmiljøviden.dk)

7 Er jeg bevidst om min egen interesse i og rolle på området og hvordan det påvirker indsatsen ?

8 VISION PÅ D AGTILBUDSOMRÅDET Visionen for Hjørring Kommune er at præsentere et Dagtilbudsområde, der er robust, udviklende og med høj faglighed, og som kan skabe en sammenhængende ramme om en tryg, god og indholdsrig opvækst Faglighed ift børns læring og udvikling og medarbejderes refleksion over dette Sikre børns trivsel, læring, udvikling og sundhed Støtte selvtillid, selvværd og livsglæde sund og aktiv livsstil med udfordringer og kropslige aktiviteter

9 Arbejdsmiljø og børns selvhjulpenhed går hånd i hånd Hvorfor gør vi som vi gør? Hvad er det pædagogiske mål?

10 U D FRA ”.. EN TRYG, GOD OG INDHOLDSRIG OPVÆKST..” H VILKEN BETYDNING HAR DET FOR ET BARN AT VÆRE SELVHJULPEN ?

11 ERGONOMIPYRAMIDEN Brug mest fra bunden og mindst fra toppen

12 T YPISKE GENER OG SKADER 50% smerter fra lænd 40% smerter fra nakke/skuldre 30% smerter fra håndled/fingre Typiske skadesindberetninger Hvordan forholder I jer til dem og hvordan forebygger I at lignende sker?

13 SLID AF RYG Gentagne løft Tunge løft Bananstilling (foroverbøjninger) Vrid Pludselige, uforudsete belastninger Naturlige aldersforandringer

14 R YGSØJLEN … Fleksibel Knogler Diskusskiver Ledbånd Krumninger Nerver

15 U DEN VÆGT

16 M ED VÆGT

17 RÆKKEAFSTAND

18 LØFTETEKNIK Forbered løftet: Er der god plads, er der ro, er døren åben, er tøjet fundet frem Kom så tæt på barnet som muligt, så der bliver en lille rækkeafstand og løft i niveau Få barnet til at hjælpe, forbered det på at nu løftes det og brug barnets naturlige bevægemønster Stå stabilt og bøj knæ (fodtøj/påklædning) Boykot bananen - løft med ryggen i sikringsstilling Brug lår og baller, når arbejdet kalder De 3 ”næser” i samme retning. Undgå at vride i ryggen mens du løfter. Drej kroppen ved at flytte fødderne. Giv dig god tid. Et roligt tempo mindsker risikoen

19 HJ Æ LPEMIDLER … Hjælpemidler hjælper kun, hvis de er let tilgængelige og indarbejdet i arbejdsrutinen! Idrætsvuggestuen Ajax

20 HJÆLPEMIDLER Hvilke hjælpemidler har vi? Hvordan anvendes de? Afprøve? Vedligeholdelse?

21 SELVHJULPENHED OG SANSEMOTORISK UDVIKLING KRONEN: kognitive funktioner såsom hukommelse, koncentration og opmærksomhed ….. STAMMEN:De 18 grundbevægelser: Kravle, Løbe, Klatre, Snurre, Skubbe, Krybe, Balancere, Trække, Vippe, Svinge, Hoppe, Gå, Gribe, Springe, Kaste, Trille, Gynge, Hinke Grundlege: indre drevet, fælles for alle børn RØDDERNE: Et fundament og en forudsætning for en sund og positiv udvikling. Stimulering og integrering af de primære sanser. labyrintsansen (balancesans), taktilsansen (hudsans) proprioceptive sans (muskel-ledsans)

22 ” HELLIGE " PÆDAGOGISKE TIMER En stor del af hverdagen i en daginstitution er forudsigelige situationer og handlinger og derfor et godt sted at se på stimulering af børns udvikling og arbejdsmiljøet i sammenhæng Ofte bruges energi på at tilrettelægge og overveje pædagogiske aktiviteter mellem kl 9 – 11. Forskellige metoder anvendes og stunderne dokumenteres ift forældrene, pædagogiske tilsyn.. STJERNESTUNDER og læringsmål.

23 STJERNESTUNDER Garderobe (tøj af/på) Pusle Måltider Barnevogn Klapvogn Legeplads Omsorg/trøst Oprydning Småløft

24 V ÆLG EN STJERNESTUND OG GÅ IGENNEM REFLEKSIONSSPØRGSMÅLENE SPECIELT PÆDAGOGISKE MÅL. H VORDAN KAN I ARBEJDE MED STJERNESTUNDER HJEMME I INSTITUTIONEN ?

25 P Å EN SKALA FRA 1-10, I HVOR HØJ GRAD PRIORITERER VI SÅ AT TÆNKE BØRNS SANSEMOTORISKE UDVIKLING IND I ALLE STJERNESTUNDERNE I HVERDAGEN ?

26 S TYR DIN HJÆLPERREFLEKS … S TYR DIN HJÆLPERREFLEKS … Hver gang du hjælper et barn, med noget som det godt kan selv, fratager du barnet mulighed for input og erfaring…. …forældre og pædagoger ”snyder” børn for motorisk læring ved at sætte hjælperrefleksen på autopilot... Lise Ahlman, Psykolog

27 Stimulerende ”underhjælp ” Hjælp til selvhjælp Omsorgsfuld hjælp Overhjælp Omklamring/umyndiggørelse Magtanvendelse For lidt hjælp = svigt

28 I NDRETNING AF ARBEJDSPLADSEN : Hvordan udnyttes pladsen i rummene? Er der plads til at indtage hensigtsmæssige arbejdsstillinger? Er inventaret hensigtsmæssigt udformet og placeret? Tekniske hjælpemidler hjælper kun, hvis de er let anvendelige og indarbejdet i arbejdsrutinen! Udnyttes uderummet optimalt?

29 R EDSKABER : Løftevejlederskema: Psykiske forhold Planlægning og organisering stjernestunderFysiske forhold ( hensigtsmæssig indretning,hjælpemidler,pladsforhold..) Ergonomiske forhold (rækkeafstand,foroverb øj,byrde,vrid,hyppighed, udgangsstil.) Styrker børns.. Modtagelse Garderobe Måltidet

30 V INKEVOKSEN PÅ DØREN …….

31 O RGANISERING OG P LANLÆGNING AF ARBEJDET : Hvordan gøres det og hvorfor? Medfører det uhensigtsmæssige belastninger? Kan tingene gøres på en anden måde? Hvem gør hvad hvornår? Undgå tom ventetid. Børn fylder liv og aktivitet i ventetid. Giv mulighed for selvhjulpenhed (små kander, placering i børnehøjde, tid til at kunne selv)

32 ERFARINGER … Prioritering fx på p- møder løftevejledning Opstartssamtaler forældre Se på vaner og rutiner Fastholdelse af nye rutiner Hvordan introduceres nye medarbejdere/vikarer Netværk på tværs Få fokuspunkter

33 F ÆLLES INVESTERING Fælles investering for at ændre på vaner Kræver prioritering i hverdagen Enighed og aftaler Vaner/roller Forandringsmodstand Kan og skal opgaver

34 F ORMIDLING OG MOTIVATION I PERSONALEGRUPPE / KOLLEGER Fokuspunkter – for mange informationer forvirrer Motiveres forskelligt om ift til pædagogiske læringsmål eller ift sig selv Vanen har ingen logikker – alternativ og kreativ indsats om emnet Humor fremfor moralisering fx lave motto, sang, Tiden som faktor Struktur og organisering om hvem gør hvad og hvornår Bevidst om at ændringer kan virke truende Kultur omkring fx omsorg…

35 Hvordan motiverer vi kolleger/medarbejdere? Hvad går vi hjem og gør i morgen og hvad tænker vi mere fremadrettet?

36 D EN RØDE TRÅD Hvordan ser jeg/vi se sammenhængen mellem vores overordnede vision i Hjørring kommune, arbejdsmiljølovgivningen og vores ansvar her samt vores pædagogiske praksis og pædagogiske mål? Hvordan formidler jeg/vi den røde tråd til forældrene? Til personalet?

37 H VAD SIGER BØRNENE TIL STØRRE SELVHJULPENHED ?


Download ppt "R OBUSTE VOKSNE – ROBUSTE BØRN Ledere og AMR Faglige tilgang med fokus på pædagogiske mål og arbejdsmiljø Arbejdsmiljø lovgivning og ansvar Vision og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google