Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Når lærere samarbejder med forældre
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Familiesamtaler med børn som pårørende
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
forældre og klassens sociale liv.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Konfliktforebyggelse
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Fleksible fællesskaber
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Den pædagogiske læreplan
Kolding dagpleje
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Bløde færdigheder er hård valuta
Inspirationsworkshop med fokus på
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt

Kundskab i kommunikation med børn Hvad får vi med fra socialrådgiveruddannelsen? Fordele i samarbejdet mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne, professionsuddannelserne og praksis De fremmede nysgerrige voksne

Interviewredskab

Erkendelser Den professionelles refleksioner om samtalens formål og rammesætning forud for samtalen Omsætning af færdigheder kræver bevidsthed om holdning og værdier Stabil kontakt fordrer tillid Tillid, ydmyghed og åbenhed er afgørende for dialogen

Inddragelse af børn Barnets perspektiv – Udefra, tilstræbt indefra, indefra Betydning af tid og sted Betydning af psykisk nærvær -At kunne udholde stilheden og ineffektiviteten (Warming 2015, 2011 )

Hvordan sørger vi for at barnet føler sig anerkendt og hørt? -Vi må forstå barnet som handlende, deltagende og medskabende aktør i eget og fælles liv Hvad mener børnene der skal til? (Warming 2015)