Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt
Kundskab i kommunikation med børn Hvad får vi med fra socialrådgiveruddannelsen? Fordele i samarbejdet mellem forsknings- og udviklingsmiljøerne, professionsuddannelserne og praksis De fremmede nysgerrige voksne
Interviewredskab
Erkendelser Den professionelles refleksioner om samtalens formål og rammesætning forud for samtalen Omsætning af færdigheder kræver bevidsthed om holdning og værdier Stabil kontakt fordrer tillid Tillid, ydmyghed og åbenhed er afgørende for dialogen
Inddragelse af børn Barnets perspektiv – Udefra, tilstræbt indefra, indefra Betydning af tid og sted Betydning af psykisk nærvær -At kunne udholde stilheden og ineffektiviteten (Warming 2015, 2011 )
Hvordan sørger vi for at barnet føler sig anerkendt og hørt? -Vi må forstå barnet som handlende, deltagende og medskabende aktør i eget og fælles liv Hvad mener børnene der skal til? (Warming 2015)