Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Få fat i det kreative samspil - en overset ressource Pædagogiske inspirationsdage Benedikte Achen 13. august 2013.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Positivt Fokus Laila Felicia Vester Nielsen Mor til Nicklas, der har kæmpet med angst Pædagogisk konsulent - Forældre omkring børn og angst - Fagpersonale.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
ÅBNE RUM Metode og Praksis.
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Velkommen til DGI Miniton
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til DGI Miniton
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Sund Mund til Byens børn
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
Tendenser i forældresamarbejdet
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Arbejdsglæde & samarbejde
Velkommen Dagens program.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog

Børn og Unge Århus Kommune 2 I begyndelsen var ytringen… bevægelsen – relationen kommunikation

Børn og Unge Århus Kommune 3 At møde/undervise børn/unge/mennesker med særlige behov/forudsætninger er som alle ’møder’… et ”mulighedsrum”, hvor man må bygge på det ”fælles” -og tage afsæt her ud fra.

Børn og Unge Århus Kommune 4 Særlige behov – og det kreativt-musiske? Viden om… Erfaringer med… Dialog Kreativitet ” Den kreative begivenhed kan beskrives som en ny konkret sammenvævning af udtryk i praksis….på dette sted og i denne tid – gennem deltagelse.” (Cand. psyk. Ole V. Rasmussen, 2010)

Børn og Unge Århus Kommune 5 Det ”særlige” – og det ”almindelige” Ud fra praksis: Eksistentielt / anerkendende: ”Det der er..” Udviklingspsykologisk / pædagogisk udgangspunkt: ” Barnet lærer…” Indsigt og empati Relationer

Børn og Unge Århus Kommune 6 Viden om…..diagnoser Alle psykiatriske diagnoser er en registrering af en bestemt adfærd, som er tilstede i en grad, så det i markant og afgørende grad generer personens daglige gøremål, udvikling eller samvær med andre mennesker.

Børn og Unge Århus Kommune 7 Forskellige former for ’særlige behov’ FYSISK/MOTORISK FUNKTIONSNEDSÆTTELSE (bevægehandicaps, spasticitet mm.) SANSETAB (tab af f.eks. syn, høre, følesans) **************************************************************** ADHD: Opmærksomheds og Hyperaktivitetsforstyrrelse ASF: Gennemgribende vanskeligheder ved kommunikation, social leg og forestillingsevne OCD: Tvangsadfærd eller tanker om, at man skal lave rituelle handlinger, for at undgå bestemte katastrofer

Børn og Unge Århus Kommune 8 Patogenese - Salutogenese Sygdom – Sundhed Fejl – undersøgelse - reparation – nyt barn? Ressourcer – undersøgelse – fokuspunkter - nyt barn?

Børn og Unge Århus Kommune 9 Hvad skal man vide og kunne for at undervise børn med særlige behov? T ydelighed –rammesætning, agenda / dagsorden, ”Less is more” – enkle ’regler’, tydeligt sprog Lærer-personligheden – evnen til at se/ lytte/ forstå Nysgerrighed - i forhold til det enkelte barn og generelt Intuition og kreativitet – ”go with the Flow”/ improviser, følg de positive initiativer T ydelighed – her-og-nu tilbagemelding / feed back / belønning T ydelighed – forberedelse af børnene til næste gang / møde

Børn og Unge Århus Kommune 10 En arbejdsmodel 4D

Børn og Unge Århus Kommune 11 Hvem ser hvad? Barnet Socialrådgiver Pædagog Lærer Læge Psykolog Støtteperson

Børn og Unge Århus Kommune 12 Hvad ser jeg? Discovery Hvilken position/rolle ser jeg barnet ud fra? Hvad er min intention? Hvad opstår i mødet med barnet/den anden? Hvordan…? (Åbne hv- spørgsmål – ikke hvorfor) STOP!

Børn og Unge Århus Kommune 13 Hvad gør vi? Dream Tanker Ideer Forslag Stop

Børn og Unge Århus Kommune 14 Stop Design Ud fra hvad barnet allerede kan: Hvad gør vi? Hvem gør hvad? Hvordan? Hvor længe?

Børn og Unge Århus Kommune 15 Opsamling Discovery Dream Design …. Er OK Destiny Hvad skete der? Hvad gik godt? Hvad vil jeg/vi arbejde videre med? Opsamling.

Børn og Unge Århus Kommune 16 Dato: Navn: Fokus område: Hvad kan barnet allerede nu indenfor området? Hvad vil vi gerne udvikle? Hvilket tiltag? Hvem gør hvad? Hvornår? Hvor længe? Tegn på at vi går i den rigtige retning: Opsam- ling: Hvad gik godt? Hvad er næste skridt?

Børn og Unge Århus Kommune 17 Afslutning Fokusér på ting / refleksion du tager med herfra oplægget Rejs dig op – og gå hen og sig denne ene ting / refleksion, du tager med herfra til en person du aldrig – eller sjældent har talt med – og lyt til, hvad han / hun tager med herfra. Tak.