Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Hvad er korruption? En kort introduktion
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Kaj Schmidt Nielsen Nørrebro Taekwondo Klub
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Undersøgelsen i hovetræk
Kommunikation i projekter
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Projekt: <indsæt projektnavn>
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Inspiration til reformarbejdet
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Anna Maria Kossowska, Nina Smith, Valdemar Smith, Mette Verner Til gavn for bundlinien? Forbedrer kvinder i topledelse og bestyrelse danske virksomheders.
Regionsrapport: Århus. Revisionsbarometret 2009 Kundetilfredshedsbarometer for de største revisionsfirmaer i Århus Note:a)Indekset oven for søjlerne.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Velkommen til den automatiske løn vurdering Besvar venligst nedenstående spørgsmål Deres lønregulering vil afhænge af deres svar!!! Klik her.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Skolebestyrelsens beretning Søgårdsskolen.
…………Skal blive så dygtige som de kan
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Business Breakfast 7. september 2017
Statistik, bøder m.m. Statistik
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Hverdag med Handicapkonventionen
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Vidensbaseret praksis i botilbud
Er der grænser for frivillighed
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
SRO 2018 hHx.
Den generiske kompetenceprofil
Administrativ organisering
Fra anledning til udvikling
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg til bestyrelsesmødet Virksomhedens logo

Indhold af præsentationen Dias 3: Konklusion på evalueringen - fokusområder Dias 4-6: Spredning i vurderingerne Dias 7-9: Mindste og højeste scoringer Dias 10-18: Resultat af vurderinger (emner), –der bør have bestyrelsens forbedringsfokus (hvor forskel på tilfredshed og væsentlighed er >0,8) Dias 19: Bestyrelsens ti væsentligste fejl –Fra Nyhedsbrev for bestyrelser om selskabsledelse i små og mellemstore virksomheder De øvrige emner (hvor forskel på tilfredshed og væsentlighed er <0,8) er tilgængelige i en separat præsentation 2

Konklusion på evalueringen Fokusområder Tilfredsheden er størst med bestyrelsesmødernes mødeprocent (spørgsmål 6.8) Tilfredsheden er mindst på emnerne vedrørende strategiske udviklingsopgaver Der bør især være mere fokus på forbedringsbehovet: –Logistikkompetence i bestyrelsen (emne 2.7) –De strategiske udviklingsopgaver (afsnit 1.1) –Bestyrelsesmødernes afviklingsform (emne 3.1, 3.2. og 3.3) –Information til bestyrelsesmøderne (emne 4.4) –Bestyrelsens opfølgning på beslutninger (emne 5.4) –Samarbejde og kvalitet i bestyrelsen (emne 6.6, 6.7 og 6.10) –Samspil bestyrelse  direktion (emne 7.2 og 7.3) –Direktionen (emne 8,1, 8.4 og 8.7) 3

Lille spredning i vurderingerne Tilfreds: BM2 er mest BM3 mindst Væsentlighed: BM2 er højest BM1 mindst Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 4

Overvejende tilfredshed BM2 er tilfreds med 59 emner –35 meget tilfreds (helt enig) –24 tilfreds (enig) BM3 har lavest tilfredshedsgrad med 39 emner –4 meget tilfreds (helt enig) –35 tilfreds (enig) 5

Forskel i væsentlighed (prioritering) BM2 har flest (52) emner, der har meget stor betydning (1. prioritet) –og 12 emner med 2. prioritet BM3 har færrest (8) emner, der har meget stor betydning (1. prioritet) –og 34 emner med 2. prioritet 6

De to laveste scoringer Kunde-/produktmix: –Der er stor forskel på tilfredshed og væsentlighed (fra 1 til 4) –Forskel mellem tilfredshed og væsentlighed er ikke så stor (0,7) derfor ikke et fokusemne Kunde-/produktrentabilitet: –Også her en forskel på Tilfredshed (fra 1 til 3) Væsentlighed (fra 1 til 4) –Forskel mellem tilfredshed og væsentlighed er ikke så stor (0,5) derfor ikke et fokusemne Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 7

Den højeste scoring på tilfredshed 100 % enighed om tilfredsheden: –Maksimum på 5 point Forskel i væsentlighed: –4 har givet 1. prioritet –2 har givet 2. prioritet Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 8

Den højeste scoring på væsentlighed 100 % enighed om væsentligheden: –Maksimum på 5 point Forskel i tilfredshed på 1.1.1: –2 er meget tilfredse (karakter 5) –3 er tilfredse (karakter 4) –1 er hverken tilfreds eller utilfreds (karakter 3) Forskel i tilfredshed på 8.2: –3 er meget tilfredse (karakter 5) –2 er tilfredse (karakter 4) –1 er hverken tilfreds eller utilfreds (karakter 3) Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 9

Bestyrelsens hovedopgaver Strategisk udvikling – 4 ud af 5 kræver fokus 10

Bestyrelsens hovedopgaver Økonomisk styring – 1 ud af 4 emner kræver fokus 11

Behov for bestyrelseskompetencer 1 ud af 10 emner kræver fokus 12

Bestyrelsesmøderne 3 ud af 8 emner kræver fokus 13

Information til bestyrelsesmøderne Ingen af emnerne kræver fokus Denne vurdering er medtaget, selv om den er inden for tolerancegrænsen 14

Kontrolfunktionen 1 ud af 4 emner kræver fokus 15

Samarbejde og kvalitet i bestyrelsen 3 ud af 10 emner kræver fokus 16

Samarbejde bestyrelse  direktion 2 ud af 5 emner kræver fokus 17

Direktionen 3 ud af 10 emner kræver fokus 18

Bestyrelsens ti væsentligste fejl Selskabsledelse i små og mellemstore virksomheder – Nyhedsbrev for bestyrelser Konfliktskyhed: Bestyrelser har ofte tendens til at vige udenom uenighed og undgå beslutninger, der opleves som kontroversielle 2. Manglende indsigt: Enkelte bestyrelsesmedlemmer kan være indsat mere på grund af personlige relationer end faglige kompetencer 3. Klikedannelse: Der kan let opstå en klike med formandskabet og den adm. direktør, som kører deres eget løb 4. Manglende samarbejde: Hvis direktøren mener, at han kan det hele selv, er der risiko for, at direktøren ikke søger bestyrelsens råd, hverken kollektivt på møderne eller individuelt hos bestyrelsesmedlemmer med særlig indsigt. 5. Forkert ledelse: De fleste virksomheder udvikler sig og gennemgår forskellige faser i en livscyklus. 6. Utilstrækkeligt forberedt ekspansion: Bestyrelsen skal passe på med at gå ind i nye forretningsområder, den ikke kender særligt godt, eller vedtage betydelige investeringer, som ikke er tilstrækkeligt undersøgt, herunder de foreliggende risici. 7. Overbelåning: Bestyrelsen risikerer i en optimistisk ekspansionsiver gennem låntagning at skabe en uhensigtsmæssig afhængighed af banken. 8. Svigtende overvågning: Bestyrelsen har et selvstændigt ansvar for at overvåge udviklingen i markeds-forholdene 9. Svigtende kontrol: Risikoen er, at bestyrelsen nærer en næsten ubegrænset tillid til den adm. direktør. 10. Egenrådighed: Bestyrelsen anser måske sig selv for kompetent og ufejlbarlig, måske ledet af en ærekær formand. Er nedenstående aktuelt i vores virksomhed? 19