Litterær artikel. Genren litterær artikel  Læs om genren her: https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/dansk-stil-stx-1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elsker DU også at læse lektier?
Advertisements

Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Øvelsestime 7 Introduktion til Medier og Kommunikation //
Naja Marie Aidt Bavian.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriv jeres egen novelle!
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Skrivekursus 1.e ..
DANSK Intro Dagens program.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Portfolioevaluering, 3k gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
ALT DET PRAKTISKE Nye sange i sangmapper Uddeling af folder
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
MOT sang 1. Vi er samlet her for at holde glædens dag
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forandringer i kommunerne
SKRIV TITEL HER Skriv emnet her.
Forberedelse til eksamen
Studieretningsprojektet 2017
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Den analyserende Artikel
Faglig læsning og skrivning
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Vejledning: Publicering af artikler på Kompetenceportalen
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
- Fælles forståelse af kerneopgaven
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUCCES MED SALG 1.
SUMO - analyse.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
SRO 2018 hHx.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Informationssøgning og referencer
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- og hvordan du undgår dem…
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Informationssøgning og referencer
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Litterær artikel

Genren litterær artikel  Læs om genren her:

Opgaven Skriv en litterær artikel om novellen ”Lauge” af Julia Butschow. Artiklen skal indeholde en analyse og fortolkning af ”Lauge”, hvor du bl.a. fokuserer på komposition og fortælleteknik. Omfang: 2½-3 s. Elevtid: 300 min (inkl. skrivemodul) Aflevering: Mandag 2.september kl.21

Individuel opgave: Skriv din umiddelbare fortolkning af novellen: Hvad har du i særlig grad lagt mærke til under læsningen af teksten? Hvilke temaer handler novellen om?

Grupper  1. Alexander, Jonas, Mie, Sylvester  2. Amanda, Joachim, Nathasja  3. Anders, Gabriella, Hakan, Jonathan  4. Andreas, Freja, Oliver, Marc  5. Christian B., Sara, Rasmus K.  6. Christian T., Rasmus M, Marie, Marcus  7. Emilia, Gustav, Peter, Mohammad

Gruppeopgave  Læs på skift jeres umiddelbare fortolkninger højt for hinanden  Diskuter dem: hvor er der ligheder og forskelle  Hvor vil I foreløbig lægge fokus i jeres analyse. I behøver ikke at vælge det samme!

Frem med analyseredskaberne Se på det gule analyseskema (ligger også som fil): Hvilke analysebegreber, synes I, er relevante at inddrage? – find fx 4 begreber, I vil kigge nærmere på. Prøv nu at lave en grundig analyse af teksten ud fra jeres analysebegreber. Husk at tage noter! Husk at understøtte analysen vha. citater, som I understreger.

Fortolkning - skrivning af indledning  Lav på baggrund af jeres analyse en samlet fortolkning af novellen.  Vær opmærksom på, at fortolkningen har et fokus – et overordnet blik på teksten – fx dens tema. De analysebegreber, I inddrager, skal understøtte dette fokus.  Lav nu en indledning til din artikel. Start med at skrive om temaet – og nævn så tekstens forfatter, titel og årstal et par linjer nede.  Tænk journalistisk: Tænk på din læser! Din læser er den alment interesserede læser, der IKKE kender novellen.