IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Uddannelse til tværfaglighed
Demokratimodeller og demokratiske udfordringer lokalt.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Ledelse og menneskesyn
Styring og autenticitet
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
De fleste mennesker ønsker at passe
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
Offentlig ledelse New public management
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Organisationstruktur
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Empowerment og sundhed
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er relationel koordinering
Kodeks for offentlig topledelse
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Den lærende organisation
Frivillighed på kommando findes ikke
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Samarbejde og konflikter
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Ledere mellem profession, management og demokrati
Offentlig ledelse mellem management og politik Jørgen Grønnegård Christensen FMOL-præsentationsforelæsning.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Lederens vandring 1.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

IIS del 2 Mekanisk kultur

Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup

Den mekaniske kultur Formelle styringssystemer Bureaukrati Hierarki Standardisering af arbejdet Orientering mod daglig drift og budget Ledelsesstil er ”telling” Medarbejderansvar er snævert fagligt Ringe forandringsevne Økonomisk kontrakt mellem virks/medarbej.

Den direkte kontakt med brugeren blev erstattet af standardiserede handlinger. Organisationen er stramt hierarkisk opbygget med klare definitioner af magt- og kompetenceforhold

Scientific Management Videnskabelig ledelse: effektivitet opnås ved rationelt og logisk opbyggede systemer. Virksomheden er en ”maskine” personale og brugere er ”vedhæng” Arbejdsgange: rutine, enkle, overskuelige Menneskelig og følelsesmæssig engagement reduceres

Ledelse i mekaniske kultur Ledelsens opgave er at: Instruere, Kontrollere Bevare det rationelle moment i organisationen

Mennesket og maskinerne Brugeren spiller en mindre rolle (hospitaler og offentlig forvaltning) En bureaukratisk organisation: Individet: metodisk og disciplineret Forudsigelig adfærd over tid Ansatte kender grænser for egen autoritet og kompetence Metodisk udførelse af rutinearbejde

Mekanisk kultur i pædagogisk verden Struktur Diagnoser (sygdom er apparatfejl) Resocialisering

Dilemma: Mekanisk kultur reducerer kompleksitet Men problematisk i arbejde med menneskers forskellige behov og synspunkter. Man mister mulighed for: Kontakt Udvikling Overblik

Den institutionaliserede pædagog ”Sådan plejer vi at gøre” ”det har vi hørt før, og det kan ikke lade sig gøre” Når rutiner og menneskesyn bliver fastlåst sker umenneskeliggørelse af bruger: Brugeren bliver / kaldes sin diagnose.

Underkendelsens teknologi Teknologi: redskaber, handlemuligheder Flemming Andersen: Ideal: relationer med præg af gensidig og ligeværdig kommunikation med respekt for hinandens autonomibestræbelser

Flemming Andersen Scene 1) I institutioner styret af mekaniske kultur er tid en mangelvare. Kan medføre en magtfordrejende relationsform hvor man administrerer brugeren mm. Tillader kun få situationer hvor brugeren kan gøre erfaringer med at styre sig selv.

Flemming Andersen Scene 2 Parallel relationsform med overfladisk kommunikation. I både 1 og 2 udvikler brugeren opgivenhed eller modstand (det samme gælder den professionelle)

Angst og organisation Driftsangst: angst for at bruge sig selv. Systemangst: angst for ”at gå i stå” blive kvalt af systemets faste normer og rutiner. Tilpasse sig angst ved: –Forlade organisationen –Avancere for at blive fri for undertrykkelse –Være defensiv, apatisk eller forsvarspræget –Lave uformelle ”støttegrupper” –Afskrive egne behov for udvikling og kreativitet

Menzies 1960 undersøgelse af arbdsmiljø på hospital, bureaukratisk ledet Opsplitning af patient-personaleforhold Mange forskellige patientkontakter Tingsliggørelse, benægt. af patientbehov Omtale person med dens diagnose. Samme rutiner for alle Tilbagetrækning og benægtelse af følelser ideal med ”professionel distance Undgå beslutninger vha. rituelt arbejde ”Vi har brug for at tilkalde eksperter”

Angst og struktur Mekanisk kultur kan ses som forsvars- eller overlevelsesmekanisme for at omgå problem. Modstand mod udvikling. Medfører ses som en afmatning. Både individuelt og i hele organisationen.

Opgave find en pædagogisk institutions værdigrundlag. Hvad er inde? Hvad er ude? Er der tegn på selvreference? Er der referencer til en bestemt organisationskultur?