Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
I dag er temaet Visualisering
Evalueringskriterier for artikel
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Om feedback og tilbagemeldinger
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation / it.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Praktisk argumentation
Appelformer Logos, etos og patos.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Hvad er forandring?.
Samfundslære: Styreformer
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
- et forsøg på en analyse
Lærerprofessionen.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Formidling 22. Oktober 2007.
Kommentar Dansk.
Medierne og den politiske kommunikation
Boom Pearls. Min problemstilling er hvilke muligheder er der for kuratering Second Life Tilbud parallelt med udstillingerne –Guidede ture –Diskussioner.
Danmark i 1. Verdenskrig Oplysningskampagne. Nærhed og danskernes deltagelse Medie: Plakater/kampagner på opholdspladser for offentligtransport Kampagnen:
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Hedensted 1 4. marts 2011 Beskæftigelsespolitiske udfordringer Hedensted.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
PECHA KUCHA WORKSHOP Theodor Klostergaard. HANEKEJSEREN Det rette billede kan flytte sol og måne Det er en kunst at finde essensen Gør dine tilhørere.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Brugen af retorik i politik. Politik og retorik – og hvorfor det er så vigtigt! Vigtigt for ”de politiske forbrugere” at forstå hvornår og hvorfor politikerne.
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Læring gennem registrering og indberetning
Company programme - Veda
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Tak fordi I lavede en bedre udgave af mig.
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Ekstern kommunikation
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
AT og humanistiske metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
- og hvordan du undgår dem…
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Præsentationens transcript:

Retorik – at tale/holde foredrag

Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige betydning er overbevisende kommunikation. Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige betydning er overbevisende kommunikation.

Eksempler på former Eksempler: politisk debat, juridisk argumentation, holdningsbearbejdning, underholdende taler, foredrag, oplysning… I alle genrer er målet at aktivere modtageren til at gøre eller mene noget bestemt. Eksempler: politisk debat, juridisk argumentation, holdningsbearbejdning, underholdende taler, foredrag, oplysning… I alle genrer er målet at aktivere modtageren til at gøre eller mene noget bestemt.

For at skabe ægte – og dermed holdbar – overbevisning må afsender indtænke (forestille sig) modtagerens erfaringer, interesser, forståelser i sin argumentation. For at skabe ægte – og dermed holdbar – overbevisning må afsender indtænke (forestille sig) modtagerens erfaringer, interesser, forståelser i sin argumentation. Sætte sig i modtagerens sted! Sætte sig i modtagerens sted!

Retorik som kunst: Retorik er ikke blot en aktivitet, det er også en kunst. Dvs. en lære om hvordan man overbeviser og formidler i praksis. Retorik er ikke blot en aktivitet, det er også en kunst. Dvs. en lære om hvordan man overbeviser og formidler i praksis.

Historie I denne skikkelse opstod retorikken for omkring 2500 år siden i det gamle Grækenland. (Kendt eksempel: Sokrates ) I denne skikkelse opstod retorikken for omkring 2500 år siden i det gamle Grækenland. (Kendt eksempel: Sokrates ) Den tjente en vigtig funktion i den Athenske bystat, lagde grunden til verdens første demokrati. Den tjente en vigtig funktion i den Athenske bystat, lagde grunden til verdens første demokrati.

Historie Oprindelig var retorikken en ren talekunst, men siden har den også inddraget overbevisning gennem skrift og billeder. Oprindelig var retorikken en ren talekunst, men siden har den også inddraget overbevisning gennem skrift og billeder.

Vigtige punkter: Vis velvilje over for tilhørerne Vis velvilje over for tilhørerne Tænk i modtagerperspektiver Tænk i modtagerperspektiver Anskueliggør emnet Anskueliggør emnet Fokusér på få, men stærke argumenter Fokusér på få, men stærke argumenter Vaccinér mod modargumenter. Vaccinér mod modargumenter. Find og udnyt de overbevisende momenter i en konkret kommunikationssituation Find og udnyt de overbevisende momenter i en konkret kommunikationssituation Det kræver ikke blot sproglig kompetence, men også viden om emnet, situationsfornemmelse og psykologisk indsigt. Det kræver ikke blot sproglig kompetence, men også viden om emnet, situationsfornemmelse og psykologisk indsigt.

Eksempler på hvorfor et foredrag/en debat bliver kedelig: Generthed Generthed Nervøsitet Nervøsitet For hurtig tale For hurtig tale Ikke klare linier i opbygningen Ikke klare linier i opbygningen Ikke velforberedt Ikke velforberedt Ingen modtager-indsigt Ingen modtager-indsigt Ingen interesse for emnet (især fra afsenderens side!) Ingen interesse for emnet (især fra afsenderens side!)

Så derfor er det vitgtigt at: Tale højt og tydeligt Tale højt og tydeligt Være rolig men ”levende” Være rolig men ”levende” Kunne vække interesse blandt publikum (egen interesse smitter af!) Kunne vække interesse blandt publikum (egen interesse smitter af!) Være velforberedt Være velforberedt Have et ”budskab” eller et formål som man vil formidle. Have et ”budskab” eller et formål som man vil formidle.