Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Social kapital – rig på relationer
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Børns rettigheder - er dine rettigheder
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Supervision og faglig feedback
Kommunikation / it.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
NOEA/Aalborg Universitet
Mødeledelse og deltagelse
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Teamledelse og personlighedsmodeller
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Hvad er reklamepsykologi?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Socialisering Kapitel 5.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Møder via video, web eller telefon Kapitel 7 Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Portfoliometoden i praksis Et udviklingsarbejde på Frijsenborg Efterskole Efterskoleforeningens Vejlederkonference Vingstedcenteret d. 19. og 20. sept.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Målrettet kommunikation
Team Nordahl og Skibet Skole
Indre By / Østerbro LokalMED
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Sådan arbejder den gode TR
SUF - gevinstrealisering
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kommunikation Modul A.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
"De er jo så søde alle sammen"
Stresshåndteringsgruppe
Metoden fælles beslutningstagning
DEN GODE STIL.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima

Indhold Møder er medier Det der adskiller medier fra hinanden Typer af møder og deres formål

Møder er medier Mediers fyldighed. Efter Siemens 2010, der er inspireret af Daft m.fl. 1987; Connaughton og Daly 2004; Poole og Zhang 2005

Det der adskiller medier fra hinanden Samtidighed: Forega ̊ r kommunikationen synkront eller asynkront? Rum og sted: Befinder de kommunikerende sig pa ̊ samme lokalitet? Interaktivitet: Kan afsender og modtager være i dialog? Semiotiskba ̊ ndbredde, dvs. er der flere indgange til at skabe betydning, via sa ̊ mange sanser som muligt, sa ̊ man kan se, høre, mærke, lugte og smage? (Nielsen 2014a)

Typer af møder og deres formål De tre mødetyper relateret til de tre kommunikationsparadigmer Møder er et af organisationens vigtigste medier for ra ̊ dslagning, idéudvikling, beslut- ningstagning, planlægning, koordinering, konfliktløsning og ajourføring.

Mødets tre dimensioner

Møder er kulturelle manifestationer Der kan være store forskelle på mødedeltagernes værdier, handlemønstre, vaner, normer m.m. Verbal og non-verbal kommunikation, som fx tavshed, stemmestyrke og øjenkontakt, kan opfattes meget forskelligt alt efter hvor i verden man befinder sig og hvilken organisationskultur man er en del af. Positive mødedeltageridentiteter kan se meget forskellige ud i forskellige mødekontekster. Som mødeleder, facilitator og mødedeltager skal man derfor først og fremmest gøre sig bevidst om egen adfærd og normer.

Gensidig forståelse Hvornår betyder et ja faktisk ja?

Hvornår betyder ja faktisk ja?

Hvordan kan man genkende et nej? Det er en fordom, at asiater, som fx indere, ikke kan sige nej. Indere har fx ingen problemer med at høre hinandens modvilje mod eller uenighed i noget. De har lært sig, hvordan et nej ser ud, og det kan alle andre også lære. Et indisk nej ligner et dansk nej rigtig meget. Danskere siger nemlig heller ikke altid bare “Nej!”, na ̊ r de mener nej. Nej’er er derfor slet ikke sa ̊ vanskelige at høre. Man skal groft sagt bare lytte efter tavshed og interessere sig for den ved at følge op på det, der ikke blev sagt.

Hvordan kan man vide, om man er på linje? Det at være på linje kan beskrives teknisk med termer som alignment og affiliation. Alignment er, na ̊ r man leverer den type respons, der lægges op, dvs. man fx siger ja til et ja/nej-spørgsma ̊ l. Affiliation ga ̊ r på den affektive og sociale side af at være på linje; samtidig med at man markerer enighed, arbejder man på fx at have en god relation til den anden. Alignment – det at være på linje og at kunne skabe enighed – er bydende nødvendigt for praktikeren i den internationale virksomhed, idet alignment er en forudsætning for, at alle efterfølgende er klar til at samarbejde.

Hvornår er der taget en beslutning? Hvordan man na ̊ r frem til en beslutning, er ba ̊ de kulturafhængigt og præget af organisationsstrukturen. Der er forskel på, hvilke præferencer og normer der er for beslutningsprocesser i forskellige lande. I praksis løser mødedeltagere uklarheder ved at anvende formulationer (Garfinkel og Sacks 1970; Heritage og Watson 1979; Barnes 2007; Clifton 2009). Formulationer bliver brugt til at annoncere en beslutning og synliggøre det aftalte for alle mødedeltagere. En formulation kan fx se sa ̊ ledes ud: “Så er vi enige om X og Y, og at vi hver især gør Z før næste møde?”

Mødets funktion Mange møder har ba ̊ de en eksplicit og en implicit funktion. Den eksplicitte funktion kan eksempelvis være en opgave, der skal løses så resultateffektivt og tidseffektivt som muligt. Den implicitte funktion kan eksempelvis være at dele viden, skabe retning og mening for en medarbejdergruppe, styrke gruppens indbyrdes relationer eller at tage temperaturen på, hvor folk er lige nu.

Mødets redskaber Dagsorden: –sikrer at mødedeltagerne holdes på sporet og gøres trygge i forhold til, hvad der kommer til at ske. –bidrager til deltagernes oplevelse af mødets meningsfuldhed ved klart at informere om, hvorfor mødet er der, hvad der skal drøftes, og hvad der skal besluttes. Referat: –Minder efterfølgende alle deltagere om, hvad der blev drøftet, hvad der er blevet besluttet, og hvem der efterfølgende er ansvarlig for hvad.