Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
Advertisements

Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
mellem Miljøministeriet og KL
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Velkommen v/Viggo Thinggaard, formand for Kompetencerådet Velkommen til Opstartskonference Velkommen til UNIMERCO Benyt lejligheden til i dag at diskutere.
Kultur i organisationer
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Erhvervsakademiloven VISION: Udvikling af KVU og VVU Stærke KVU-miljøer med Faglig tyngde Forankring af ansvar, herunder for økonomi Ledelsesmæssig kapacitet.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
Administrative fællesskaber - definition
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Ledere mellem profession, management og demokrati
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Områdeledelse Tidsramme: Notat skal udarbejdes og afleveres til BSU møde 15. maj 2007 Notat sendes til udtalelse i alle bestyrelser De selvejende institutioners.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
De frie grundskoler i Danmark Udvikling, etablering, perspektiver NLS konference 29. – 30. marts 2016.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Møde med arbejdsgrupperne den 7. Maj 2008 Taxameterprincip-arbejdet og økonomi 2009.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Nye samarbejdsformer.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne.
HANDLING OG PLAN1 Repetition af modellen. HANDLING OG PLAN2 Repetition af modellen FORMÅL  Sikre at vi fortsat har samme forståelse af udgangspunktet.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Forberedelse til bestyrelse 1 OPGAVER: Styrelsesgrundlaget: Udarbejdelse af vedtægt og forslag til forretningsorden.
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
Udvidelse af ejerkredsen for I/S Alfa Specialaffald Allan Johansen Afdelingschef, genbrugspladser.
Strukturreformen i Danmark
Gruppe C Emne Element Konsekvens Forudsætning Styreform
Brancheskolernes forandringsproces
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Reykjavik den 27. september 2016
Brancheskolernes forandringsproces
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Kongernes Nordsjælland – videre proces
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Kongernes Nordsjælland – videre proces
Administrativ organisering
Fælles tværgående BrugerID på Jobcenterområdet
Fælles tværgående BrugerID på Jobcenterområdet
Præsentationens transcript:

Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens

2 Indledning

Forslag og konsekvens3 Repetition første konference  Processens formål  Selvstyre i uddannelsessektoren – tema 1  Forskellige styringsmodeller – tema 1  Økonomi og administration – tema 2  Organisation og ledelse – tema 3  Kvalitet og udbud - tema 4  Nuværende forhold – fundament – tema 5

Forslag og konsekvens4 Processen – temaer Styringssystemer JuraFrihed Modeller Mulighed Aktører Begrænsning Økonomi & administration Organisering & ledelse Kvalitet & udbud Fundament Kultur & historikFaktuelle informationer 1) 2) 3)4) 5)

Forslag og konsekvens5 Styringssystemets opgaver  Styre skolernes resultater via faglige mål og krav til indhold og kvalitet  Sikre hensigtsmæssige rammebetingelser for skolernes virksomhed, herunder for bestyrelsens arbejde, skolernes ledelse og opgavevaretagelsen i øvrigt  Sikre en hensigtsmæssig infrastruktur  Sikre fagligt og økonomisk bæredygtige skoler  Sikre et samlet udbud af uddannelser, som imødekommer landsdækkende og lokale behov

Forslag og konsekvens6 Styringssystemets rationale Store frihedsgrader i forvaltningen af opgaverne + Ansvar for at realisere uddannelses- og institutionspolitiske målsætninger = Sikre en optimal ressourceudnyttelse og økonomisering ved at give skolerne incitamenter til effektiv økonomisk adfærd

Forslag og konsekvens7 Det juridiske begreb ”Selvejende institutioner” En selvejende institution er karakteriseret ved: 1. At den har en formue, der uigenkaldeligt er udskilt fra stifterne 2. At den har et formål der er beskrevet i dens vedtægt 3. At den har en selvstændig, uafhængig ledelse 4. At den er bestemt til at virke over en længere periode

Forslag og konsekvens8 Den danske selvejemodel  Ministerens bemyndigelse  Bestyrelsens opgaver og ansvar  Bestyrelsessammensætning  Habilitetskrav  Institutionens leder  Institutionens vedtægt  Sanktioner  Selvejeformer  Centrale områder i selvejemodellen

Forslag og konsekvens9 Taxametersystemet  Objektive mål for aktiviteten  Politisk fastsat takst pr. aktivitetsenhed Bloktilskud Fri dispositionsret

Forslag og konsekvens10 Taxametersystemets målsætning  Orientering mod resultater  Flytte midler fra uddannelser i tilbagegang til uddannelser i fremgang  Hindre stigende enhedsomkostninger ved faldende aktivitet  Politisk fastsatte takster

Forslag og konsekvens11 Aktører, rollefordeling og redskaber Centrale niveau >< decentrale niveau: Det centrale niveau har ansvaret for at definere mål og rammebetingelser for opgavens udførelse af det decentrale niveau. CentralDecentral Frihed Ansvar KontrolRapportering

Forslag og konsekvens12 Aktører omkring uddannelserne  Politisk niveau - Regering og Folketing  Systemniveau - Undervisningsministeriet - Finansministeriet - Evalueringsinstitutter  Institutionsniveau - Bestyrelsen - Skolens leder - Skolens revisor  Interessentniveau - Brugere og aftagere - Arbejdstager og arbejdsgiver - Kommune (skoler, sociale myndigheder m. fl.) - Piareersarfiit  Individniveau - Elever, studerende, kursister - Personale

Forslag og konsekvens13 Kvalitet – et komplekst samspil Kvalitet ses som samspil mellem  mål (omsat til undervisning og resultater) og rammevilkår/forudsætninger  proces og resultater  måling og systematik  sikring og udvikling  det centrale og det decentrale niveau

Forslag og konsekvens14 Kvalitet - styringsområder Central styring især om: - Uddannelsessystemets og uddannelsernes mål - Uddannelsesprocessernes rammevilkår Decentral styring især om: - Undervisningsprocesser - Brugerinvolvering

Forslag og konsekvens15 FOKUSPUNKTER FRA 1. KONFERENCE Skolerne kan få større råderum med hensyn til især: Personaleansvar – bl.a. ansættelser/afskedigelse Muligheder for fleksibel løndannelse Økonomisk omflytningsret mellem konti Udbygning af fysiske rammer Overførsel af under/overskud mellem årene Mulighed for hurtig tilpasning til virksomhedsønsker Oprettelse af flere hold – forsøgsuddannelser Samarbejde mellem skoler om nye uddannelser Ret til at lave Indtægtsdækket Virksomhed og beholde overskud

Forslag og konsekvens16 FOKUSPUNKTER FRA 1. KONFERENCE Samarbejde: Mellem skoler, mellem SIIP og skole, mellem skoler og lokalt erhvervsliv /kommune udbygges Fælles spillerregler, resultatkontrakter, aftaler Langtidsplanlægning Styrelsesordning: Rationalet ved selveje lidt uklart Fælles mål for skoler og SIIP udfoldes mere Økonomimodellers konsekvenser Betydning af bestyrelser med/uden selvejet