Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Årsmøde Jord og Grundvand 25. september 2013
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Velkommen til DMU Miljø official kursus for banedrivende klubber.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Støj for tilsynsmedarbejdere EnviNa – maj Virksomhedsmiljø Introduktion Jesper Thomsen •Biolog •Ansat ved kommunen siden 1. november 1996 •Tilsyn.
Egedal Kommune: Mette Skougaard Mads Ærtebjerg Nielsen
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Misbrugende sundhedspersoner Addiktiv Sygepleje Landskursus 2012
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Funktionsleder Lena Kongsbach Naturstyrelsen
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Kloakering i den spredte bebyggelse
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
Håndhævelse på miljøområdet
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Håndhævelse v. Rikke Rørby Graversen. Håndhævelse Hvad siger lovens §§ 73 og 74 Håndhævelse generelt Mulighed for erstatningsbiotop? Sagsflow Den gode.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
JURAEN BAG MILJØBESKYTTELSESLOVENS KAP. 5 OG 6 FÆLLESMØDE I KOMMUNERNES INDUSTRINETVÆRK OG AFFALDSNETVÆRK Henriette Soja, advokat (H) og partner i Horten.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Envina indsatsplanmøde februar 2017
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Bandepakken 3
Basistilstandsrapporter
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Huslejenævnskonferencen oplæg om forbrugsregnskaber og husordenssager
Præsentationens transcript:

Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet

Tilsyn og håndhævelse Tilsynets grundlag –Tilsynspligten –Tilsynsopgaven Håndhævelsesmidler –Administrativ håndhævelse –Politianmeldelse

Påbud i miljøbeskyttelsesloven dækker over flere situationer Påbud om at reducere forurening / evt. helt eller delvis forbud (§ 41 og 42) Påbud om at undersøge noget (mbl § 72) Påbud om at standse et ulovligt forhold (mbl § 69) Påbud om at søge om tilladelse (mbl § 69) Påbud om at fjerne noget ulovligt (mbl § 69)

Miljøbeskyttelseslovens kap. 9 Tilsynsopgaven § 65 = den generelle tilsynsforpligtelse Kommunalbestyrelsen fører generelt tilsyn* med, at loven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fører endvidere tilsyn med, at 1) påbud og forbud efterkommes, 2) vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser og tilladelser overholdes *dvs. tilsyn med alle virksomheder, også s-mærkede, hvis man støder på sådan en i sit tilsyn, som ikke har en godkendelse. Lovliggørelsespåbud udstedes af kommunen.

Herudover er det tilsynsmyndighedens opgave At oplyse og vejlede i miljøspørgsmål At undersøge om ikke-godkendte virksomheder forureninger uacceptabelt (opsøgende tilsyn eller ved klage) At tage stilling til om gældende godkendelser er tidsvarende

Håndhævelse

§ 68 og 69 § 68: = pligten til at håndhæve Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning. § 69: = håndhævelse / indskærpelse I de i § 68 nævnte situationer skal tilsynsmyndigheden meddele den for forholdet ansvarlige, at det ulovlige forhold skal bringes til ophør. I den forbindelse kan tilsynsmyndigheden (læs: som ultimative redskaber) 1.forbyde fortsat drift og eventuelt forlange virksomheden fjernet, 2.påbyde den ansvarlige at genoprette den hidtidige tilstand, 3.(…) 4.lade påbudte foranstaltninger udføre for den ansvarliges regning, når den fastsatte frist er udløbet.

Hvad er et ulovlig forhold? 1.Overtrædelse af generelle forbud – aktiviteter, der kræver tilladelse, f.eks. § 19, § 28, § 33 2.Overtrædelse af vilkår i godkendelser, påbud, f.eks. overskridelse af grænseværdier 3.Manglende efterkommelse af påbud, overskridelse af frister 4.Manglende efterkommelse af lovbundne pligter, f.eks. regler for olie- og kemikalieaffald, affaldsregler 5.Manglende efterkommelse af kommunale forskrifter

Hvordan bruger man § 69 over for ulovlige forhold, der kræver en tilladelse? Retlig lovliggørelse: Påbud om at søge om tilladelse ”søg tilladelse inden den …” evt. standsningspåbud (indtil forholdene er bragt i orden) Fysisk lovliggørelse: Forbud mod fortsat drift, evt. påbud om fjernelse af anlægget/aktiviteten ”stands aktiviteten nu/inden… fjern den nu/inden…” Ingen klageadgang

Hvordan bruger man § 69 ved andre ulovlige* forhold Håndhævelseshierarkiet - start altid fra oven Henstilling: ( mundtlig/skriftlig aftale) (kan springes over) - Det mest almindeligt anvendte virkemiddel i tilsynet. Henstillingens indhold fremgår af tilsynsrapporten Indskærpelse (§ 69): Stop den ulovlige aktivitet! Overhold dine vilkår! Overhold dit påbud! En skriftlig uvenlig påmindelse om miljøkrav, der skal overholdes. Ofte indledningen til en konfrontation – Sæt en frist Stands driften indtil videre (f.eks. indtil dit og dat er bragt i orden) (§ 69) - Sæt en frist Forbud, som reaktion på ulovligt forhold = Luk fabrikken (§ 69) - Sæt en frist Selvhjælpshandling = Myndighedsaktion (akut) uden forudgående påbud § 70 … Politianmeldelse (anbefales som supplement til indskærpelse) Ingen klageadgang * Vilkårsovertrædelser/ overtrædelse af påbud/ overtrædelse af bindende krav i bekendtgørelser.

Fristforlængelser - hvornår Forlængelse af frister i påbud eller vilkår i godkendelser kan gives, når der er en fornuftig grund (kortvarige fristforlængelser = tilsynsafgørelse / ingen klageadgang, mens længerevarende fristforlængelser må betragtes som nyt påbud /+ klageadgang) Desuden giver tilsynsmyndigheden i mange tilfælde en ny frist for at undgå konfrontation (= tilsynsafgørelse / ingen klageadgang) OBS: Forlængelse af tidsbegrænset godkendelse, der er udløbet, er en § 33-afgørelse + klageadgang, se NMK

Politianmeldelse Anvendes Rutinemæssigt ved visse overtrædelser Når en overtrædelse vurderes som så grov, at administrativ reaktion ikke er tilstrækkelig (supplement til administrativ håndhævelse) Når tilsynsmyndigheden har mistet tålmodigheden med virksomheden /borgeren

Skal man gribe ind over for lovlige aktiviteter*? JA, hvis en aktivitet, et oplag eller lign. udgør en fare for forurening af grundvandet eller overfladevand (§ 24 - påbud/forbud) hvis et spildevandsanlæg ikke fungerer tilfredsstillende (§ 30 – påbud/forbud) hvis en bestående listevirksomhed medfører væsentlig forurening eller risiko herfor (§ 41 – påbud/forbud) hvis en ikke-listevirksomhed medfører væsentlig forurening eller risiko herfor (§ 42 – påbud/forbud) *en lovlig aktivitet er en aktivitet, som er påbegyndt lovligt –enten fordi den har fået en tilladelse/godkendelse –eller fordi den ikke kræver en tilladelse/godkendelse

Fra tilsyn til håndhævelse Du går på tilsyn Opsøgende tilsyn eller efter naboklage

Håndhævelse eller nye krav Er virksomheden reguleret ved godkendelse, påbud eller generelle regler i bekendtgørelse? Håndhævelse - > brug kap. 9 Er virksomheden ureguleret? Nye krav -> brug kap. 3,4,5

Håndhævelse eller påbud (nye krav) Håndhævelsespåbud (ingen nye krav – konstaterende afgørelser) –lovliggørelsespåbud søg om godkendelse (retlig lovliggørelse) fjern det anlæg, det oplag osv.! (fysisk lovliggørelse) –Indskærpelse (og videre ned i hierarkiet) = Stop ulovlig aktivitet! Overhold dine vilkår! Overhold dit påbud! § 69 = ”tilsynsafgørelser” ÷ partshøring og ÷ klage Påbud/forbud (nye krav – ny retstilstand) – dvs. nye vilkår eller grænser fastlægges for den virksomhed, der modtager påbuddet (”gør noget du ikke er bedt om før”) + partshøring + klage Eksempler: Undersøgelsespåbud (§ 72) Påbud efter § 41 eller 42 om at nedbringe forureningen eller risikoen for forurening Standsningspåbud/ forbud, hvis forureningen ikke kan afhjælpes (§ 41, stk. 3 /42, stk. 4 )

Håndhævelsessituationen (virksomheden er reguleret) Du konstaterer: A. Ingen ulovligheder, dvs. krav/vilkår/generelle regler overholdes ↓ Ikke noget at håndhæve Skriv til klager, at du ikke kan konstatere overskridelser af de fastsatte krav eller generelle regler ↓ = afgørelse efter miljøbeskyttelseslovens § 69, jf. § 65 (”tilsynsafgørelse”) B. Manglende overholdelse/overskridelser af vilkår/påbud eller generelle regler ↓ Håndhævelsen går i gang efter hierarkiet. Spring evt. henstillingen over, hvis det er en grov overtrædelse og gå direkte til indskærpelse. = afgørelse efter miljøbeskyttelseslovens § 69, jf. § 65 (”tilsynsafgørelse”) Ingen klageadgang

Grundlag for nye krav? (virksomheden er ureguleret) Du konstaterer: 1. Alt ok, intet galt ↓ Ikke grundlag for indgreb (”Ikke-påbud”) = tilsynsafgørelse (mbl § 69) dvs. ÷ klageadgang 2. Måske har du fundet noget, men det er af mindre betydning for miljøbeskyttelsen. I så fald kan du afvise klagen med henvisning til § 85 – bagatel-reglen ÷ klageadgang

Grundlag for nye krav? (virksomheden er ureguleret) (fortsat) 3. Du er i tvivl om vejledende grænseværdier (lugt, luft, støj) er overholdt eller om der er risiko for forurening. Du er altså i tvivl, om der er væsentlig forurening eller risiko for det. Kræver en nærmere vurdering/undersøgelse, måske målinger eller beregninger ↓ –Du beder om oplysninger hos virksomheden (§ 72, stk. 1, 1. punktum ÷ klage) og/eller –Du foretager en orienterende støjmåling –Du pålægger virksomheden at foretage målinger/beregninger samt at indsende en teknisk/økonomisk redegørelse for mulighederne for at nedbringe forureningen (§ 72, stk. 1, nr. 1) + klage eller –Du pålægger virksomheden at indsende en teknisk/ økonomisk redegørelse for mulighederne for at nedbringe forureningen eller afhjælpe forurening eller forebygge risiko for det (§ 72, stk. 1, nr. 1) + klage ↓ Konkret vurdering af sagen (hjemmearbejdet). Vurderingen/undersøgelserne viser A. Ingen overskridelser af vejledende grænseværdier eller risiko for væsentlig forurening ↓ Afgørelse om ikke at foretage indgreb (”ikke-påbud”) mbl § 42 B. Overskridelser af vejledende grænseværdier eller risiko for væsentlig forurening ↓ Påbud om at reducere forureningen eller afhjælpning eller forebyggende foranstaltninger normalt på baggrund af den teknisk/økonomiske redegørelse (mbl § 42). Husk frist + klageadgang

Ikke-påbud – hvad er det? B eslutninger om ingen håndhævelse eller ingen indgreb. Har samme status som påbud, dvs. brug samme hjemmel, som hvis du ville have meddelt påbud 1. Spørgsmål om overholdelse af gældende regler/vilkår/påbud (håndhævelse) Ikke grund til håndhævelse, fordi ingen overtrædelser ”Ikke-påbud” med hjemmel i kap. 9 Ingen klageadgang ………………………………………………………. 2. Spørgsmål om overholdelse af vejledende grænseværdier (indgreb) Påbud har været overvejet, men der er ikke grundlag for indgreb, fordi der ikke er dokumentation for væsentlig forurening eller risiko herfor (§ 42) Eksempler: –En orienterede støjmåling tyder ikke på, at støjen er for høj –En støjmålerapport viser ikke overskridelser af vejledende støjgrænser –Kommunen vurderer ikke, at lugten er generende –kilden til f.eks. støj kan ikke identificeres + klageadgang

Hvornår bruger man bagatel-reglen i § 85? Tja…ingen nævnspraksis så…men Anvend reglen med varsomhed – den afskærer jo klageadgang Når man ikke foretager andet end at gå på tilsyn og ikke kan hverken se, høre eller lugte noget (særligt). Dvs. man foretager ingen undersøgelser, ingen nærmere vurdering. Når kommunen ikke mener det er værd at ofre tid på.