Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Uddannelse til tværfaglighed
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Evidens i praksis – det gode samspil mellem forskning og praksisnær viden Ulf Hjelmar.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Medborgerskab – på sporet
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kultur i organisationer
Tillid Temadag for AMIR
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Kompetent til at støtte livet med kræft
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kodeks for offentlig topledelse
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Specialisering af træningsområdet i det kommunale sundhedsvæsen Temadag for kommunale ledere Oplæg til debat Karen Langvad Danske Fysioterapeuter.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Evidens og accelereret patientforløb
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Inklusion og inkluderende processer
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Implementering i en behandlingsinstitution - overvejelser og daglig drift NICMI April 2013 Anette Søgaard Nielsen, Enheden for Klinisk Alkoholforskning,
…………Skal blive så dygtige som de kan
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitet i plejen.
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Fra visitator til borgerkonsulent
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden fælles beslutningstagning
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske og fysioterapeutiske kliniske retningslinjer 2. Juni 2009 Hanne Kaae Kristensen

Der er sket et skift fra en forståelsesramme, hvor praksis er baseret på erfaringer til en forståelsesramme, hvor praksis også skal være baseret på evidens. Evidens: Evidens betyder vished, klarhed og tydelighed.

"Den bedste aktuelle viden” Evidens kan også forstås som ”den aktuelt bedste viden”, man har inden for et område. Den aktuelt bedste viden opnås typisk gennem forskning. Derfor forbindes evidens tit med ”hårde facts” eller uomtvistelig viden opnået gennem omhyggelige og systematiske undersøgelser. En evidensbaseret praksis har ikke kun afsæt i forskningsbaseret viden. I nogle tilfælde kan den aktuelt bedste viden hentes i ekspertudtalelser eller hos erfarne professionelle, bl.a. fordi alle forhold ikke er videnskabeligt undersøgt.

Evidensbaseret praksis kan defineres som : “The collection, interpretation, and integration of valid, important and applicable patient- reported, clinician-observed, and research- driven evidence. The best available evidence, moderated by patient circumstances and preferences, is applied to improve the quality of clinical judgements and facilitate cost-effective health care”

Systematiske reviews og anbefalinger i form af kliniske retningslinjer er udarbejdet med det formål at gøre forskningsbaseret viden let tilgængelig for professionelle i daglig praksis. Forskning viser at en evidensbaseret praksis baseret på brug af evidensbaserede kliniske retningslinjer forbedrer den faglige kvalitet – og dermed resultaterne af indsatsen.

I øjeblikket er megen terapeutisk praksis baseret på personlige erfaringer og praksis- relaterede kurser, som adskiller sig fra en evidens-baseret praksis, hvor den forskningsbaserede viden vejer tungt. Evidensbaseret praksis er tæt forbundet med, at den professionelle er kompetent til at anvende forskningsbaseret viden i den kliniske ræsonnering og problemløsning i daglige praksis, derfor er klinisk ræsonnering et vigtigt fokusområde i forbindelse med et skifte til en evidensbaseret praksis.

Faktorer, der påvirker implementeringen af evidensbaseret uenighed om definitionen af evidens behov for større viden om, hvordan praksis kan evidensbaseres behov for redskaber til at implementere evidens i daglig praksis rammer (institutionelle, organisatoriske, faglige, fysiske) ledelsens støtte og uddelegering af kompetence til at implementere ændringer tid og timing - forandringstræthed ejerskabsfølelse, beslutningsprocesser

Eget studie Samspillet med den enkelte patient er vigtig Lokal og individuel arbejdstilrettelæggelse påvirker implementeringsprocessen Oplevelser af krav om effektivitet – tidspres hæmmer implementeringen Gode rammer til kollegial sparring/læring understøtter en samlet implementering Tværfaglige forventninger påvirker processen Den institutionelle og fysiske kontekst påvirker implementeringen En tovholder styrker kontinuiteten i processen og fremmer implementeringen Feed-back gennem audits fremmer processen

Terapeuter har ofte valg deres profession ud fra et ønske om at arbejde med mennesker. Arbejde med teori og forskning prioriteres derfor ofte i “anden række” både af de professionelle selv og af deres arbejdsgivere. I de sammenhænge hvor det gør sig gældende, må den prioritering indgå i tilrettelæggelsen af implementeringsprocessen

Mange terapeuter har vænnet sig til en høj grad af selvledelse i deres daglig praksis og har mange kliniske erfaringer at trække på Implementering af en evidensbaseret praksis i den professionelle kultur kan opfattes som en udfordring af den høje grad af selvledelse – og som en devaluering af terapeuternes personlige troværdighed og status

Eget studie Det er vigtigt at kunne se formålet/meningen med implementeringen Det er vigtigt at kende og kunne forstå den teoretiske baggrund og forskningen for evidensen Praktiske erfaringer med brug af evidens øger integrationen – styrker den faglige kvalitet Klinisk erfaring øger forudsætningerne for at implementere evidens Medindflydelse fremmer implementeringsprocessen Det individuelle arbejdstilrettelæggelse øger risikoen for afvigelser fra standardisering Rum til lokal tilpasning er vigtig

Terapeuters professionelle og personlige værdier er dybt forankrede og ofte “tavs viden”. Evidensbaseret praksis kan godt komme i konflikt med et holistisk menneskesyn og en klient- centreret praksis.

Eget studie Terapeuterne understreger betydningen af pt. perspektiv og tager afsæt i pt. motivation Patientens oplevelser og livshistorie har værdi Etablering af kontakt og ligeværdighed i samspillet med patienten er af stor betydning Terapeuterne skaber rammer for, at patienten kan være aktivt handlende Inddragelse af pårørende og øvrige kontekst er vigtig Patientens sikkerhed er vigtig

Der er ikke solid evidens for, hvilke strategier, der bedst understøtter implementeringen af evidens - herunder kliniske retningslinjer. Der er også begrænset evidens for, at man kan overføre implementeringsmodeller fra en profession til en anden, da den daglige praksis og professionskultur baseres forskellige faglige teorigrundlag, praksismodeller, arbejdsprocesser m.v.

Der er grundlag for at antage, at strategier med flere indsatser er nødvendige. Undervisning, etablering af en tovholder samt brug af feed-back og audits har dokumenteret effekt. Strategierne skal tilpasses den lokale kontekst. Evidens har større sandsynlighed for at blive integreret, hvis den indeholder konkrete beskrivelser af den forventede indsats, hvis den er afhængig af få organisatoriske ændringer og afhængig af få nye kompetencer. Derudover er der en relation mellem overbevisninger, holdninger og implementering af forskningsbaseret viden.