Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau: 1 2 3 4 5

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ørets anatomi og fysiologi
Advertisements

Computeren kan bruges til:
Undervisningskompendie i Lyd
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN KONKURRENCEN.
Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Velkommen til workshop om. Introduktion Hvorfor bruge video i virtuel undervisning? 1.For at variere arbejdsformer. 2.For at anvende flere perceptuelle.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Fordybelse i et projekt
Madkamp - DM i madkundskab
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Vejledning: selvbetjeningssystem
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Din kreative online praksis!
Anvendelse.
Velkommen.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Geoseismik Seismik er en geofysisk metode til undersøgelse af havbunden. Resultatet er et kort, som viser de geologiske strukturer. Metoden er derfor et.
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
1.09 Dokumentation.
Notatteknik.
Lydbøger i Word.
Overvej din kommunikation
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Det man ikke ser har man ikke ondt af
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Innovationsforløb Modul 3 ©
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
BRUGERVEJLEDNING NY SMS PLATFORM Ikon forklaring side 2
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
Placering, orientering og tegngivning
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Knallertens udstyr.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Videnskabeligt projekt
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Future Vejle inspiration
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:

Hvad sker der med lyden når vi forsøger at dæmpe den? Hvordan ser lyden ud før og efter den er blevet dæmpet? For at forstå hvorfor forskellige lyde lyder forskelligt vil vi gerne kunne se nærmere på dem samtidig med at vi lytter til dem. Målet med dette e-læringsforløb er at du opnår færdigheder i at optage forskellige lyde så der skabes et tydeligt lydbillede samt at man både kan se og høre de ændringer der sker når lyden dæmpes med forskellige materialer.

Med lydredigeringsprogrammet Audacity kan lyden optages og afspilles igen samtidig med at lyden afbildes på forskellige måder. Audacity er gratis og kan hentes herher En vejledning til programmet kan hentes hos SkolekonsulenterneSkolekonsulenterne

Lyd udbreder sig gennem forskellige materialer, bl.a. luft. Uønsket lyd vil vi opfatte som støj og vi vil begrænse udbredelsen af støj. Støj kan bestå af forskellige frekvenser, dybe toner og høje toner. I det følgende vil vi undersøge hvilke frekvenser den valgte støj består af (frekvensanalyse) og hvordan de forskellige frekvenser dæmpes af en termorude. Til undersøgelsen skal vi bruge en støjgiver (brummer, køkkenmaskine eller lignende.). En computer med mikrofon og Audacity som fungerer som optager. Højttaler og mikrofon må ikke stå på samme bord; vi er interesserede i at måle den lyd der går gennem luften og ikke den lyd der forplanter sig gennem bordet.

Støjdæmpermaterialet må ikke være for lille for så kan lyden (især dybe toner) smutte udenom.

Som eksempel undersøger vi støjen fra en gravørpen og ser og hører hvor meget en almindelig termorude dæmper støjen. Først har vi optaget støjen uden vindue og dernæst har vi placeret vinduet mellem støjkilde og computer (her med indbygget mikrofon).

Til venstre ses et billede af støjen uden vindue – til højre med vindue Vi har sat Audacity til at lave en frekvensanalyse, dvs. afbildet hvor kraftig forskellige frekvenser er. Alle frekvenser er dæmpet, men især de højeste toner er dæmpet meget og de allerhøjeste toner kommer ikke igennem ruden. ← hør forskellen her ->

Undersøg selv forskellige dæmpermaterialer. Optag lyden i hvert sit spor når der er dæmpermateriale og når der ikke er dæmpermateriale Hver lydoptagelse skal vare i ca 5 sekunder Vælg dæmpermaterialer fra hverdagen: Gardin Vinduesglas Spånplade Haveflise

Se og lyt hvad der sker med lyde når de dæmpes af forskellige materialer Eksemplet set i forhold til Fælles Mål 2009 for biologi, fysik/kemi og natur/teknik anvende it-teknologi til informationsøgning, dataopsamling, kommunikation og formidling planlægge, gennemføre og vurdere undersøgelser og eksperimenter med relevant udstyr give eksempler på, hvordan livsstil og levevilkår påvirker menneskets sundhed undersøge hverdagsfænomener, herunder farver, lys og lyd kende menneskets sanser og enkle regler for sundhed

Ideer til udvidelse af arbejdet med at se lyden Ide 1 I virkeligheden er støj en samling af forskellige frekvenser. I stedet for det komplekse billede af de mange frekvenser kan man vælge at undersøge udvalgte rene toner fra en tonegenerator.tonegenerator Ide 2 Undersøg hvilke materialer (overflader) som reflekterer forskellige frekvenser. Eksempel på opstilling.Eksempel på opstilling Ide 3 Undersøg lyd'miljøet' i rum hvor lyde reflekteres og i rum (fx på sportspladsen) hvor der ikke sker refleksion. En lyd, klap med klaptræ, optages med programmet i forskellige slags rum.

Bølgeform: Sinus Frekvens/Hz: 100 Styrke (0-1): 1.00 Længde (sekunder): 5 Audacity som tonegenerator Vælg Generer fra overmenuen og dernæst Tone Udfyld vinduet: Husk højttaler! Tryk på afspil for at høre tonen

Sådan kan du undersøge forskellige overfladers evne til at reflektere forskellige toner. Undersøgelsen kan med fordel laves udendørs eller i et lokale, hvor der ikke er flader som reflekterer lyden. Tonegenerat or Dør, plade eller væg som afskærmning Reflekterende materiale, fx glasplade, spånplade, håndklæde computer Audacity Klik her for at komme tilbage