Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 080915 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakken Praksisopgaven.
Advertisements

Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogbaseret læring i naturfag
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Sprogbaseret læring i naturfag
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN KONKURRENCEN.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
OSO opgaven på Midtjysk
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Peerfeedback og noget om mål.
- en spændende kundskabs- og teknologikonkurrence for børn og unge
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
FÆLLES målstyring i matematik
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
LEAPS Projektplanlægning 21. marts 2017
Teopæd og den afsluttende opgave
Velkommen.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Bordtennis Et OL i børnehøjde Kun for 4. og 5. klasser
MEEBOOK – en digital læringsplatform
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Studievalgsportfolio
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lempelse af fælles mål OPSAMLING PÅ DIALOGMØDER
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
i PowerPoint Syv samarbejdsmåder Rediger med andre personer
Præsentationens transcript:

Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret

Naturfagslærere SBL - Aktionslæring Siden sidst – organisering – tid mv. Præsentation af undervisningsforløb – evt. aktionslæringsforløb Om evaluering/tegn på læring - SOLO Arbejdsredskab Arbejde observationsplanlægning – Aflever observationsplan

Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den5.8 4 fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne

Planlæg undervisning og observation Find viden/færdighedsmål og konkrete læringsmål til et nærstående tema i årsplanen Planlæg i fællesskab et eller to undervisningsforløb med sproglig og faglig progression. Brug Derewinkas snegl. Aftal observation Send til aftal evt. (virtuelt) feedbackmøde Aftal forløb med kollega på egen skole Næste møde præsentation af forløb for resten af gruppen.

”Diamanten”

Præsentation Fremlæg – Modtag feedback – kærligt og ærligt Fremhæv problemstillinger – stil af/opklarende spørgsmål Ca. 5 – 8 min til hvert hold

Aktionslæring i 5 faser

Aktioner Nye metoder Nye aktiviteter Bestemt barn Nye redskaber Bestem elevgruppe … … Nye måde at agere på Nye relationer

Dokumentation Video Skema Noter … … Lydoptagelse … … Billeder Tabel

Undervisningsforløb

SOLO taksonomi Structure Of Learning Outcome

Tegn på læring - Solo

Gode verber til læringsmål

Observationsskema

Lessonnote Youtube: Lessonnote