Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret
Naturfagslærere SBL - Aktionslæring Siden sidst – organisering – tid mv. Præsentation af undervisningsforløb – evt. aktionslæringsforløb Om evaluering/tegn på læring - SOLO Arbejdsredskab Arbejde observationsplanlægning – Aflever observationsplan
Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den5.8 4 fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne
Planlæg undervisning og observation Find viden/færdighedsmål og konkrete læringsmål til et nærstående tema i årsplanen Planlæg i fællesskab et eller to undervisningsforløb med sproglig og faglig progression. Brug Derewinkas snegl. Aftal observation Send til aftal evt. (virtuelt) feedbackmøde Aftal forløb med kollega på egen skole Næste møde præsentation af forløb for resten af gruppen.
”Diamanten”
Præsentation Fremlæg – Modtag feedback – kærligt og ærligt Fremhæv problemstillinger – stil af/opklarende spørgsmål Ca. 5 – 8 min til hvert hold
Aktionslæring i 5 faser
Aktioner Nye metoder Nye aktiviteter Bestemt barn Nye redskaber Bestem elevgruppe … … Nye måde at agere på Nye relationer
Dokumentation Video Skema Noter … … Lydoptagelse … … Billeder Tabel
Undervisningsforløb
SOLO taksonomi Structure Of Learning Outcome
Tegn på læring - Solo
Gode verber til læringsmål
Observationsskema
Lessonnote Youtube: Lessonnote