Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Graviditetsomsorgen i Danmark
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Skoleparathed.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Introduktion til Sprogpakken
Verdensdagen for selvmordsforebyggelse 10 september 2013
Jeg støtter barnet ved:
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
C.f.S./ BUR-V1 Børneafdelingens håndtering af unge der har forsøgt selvmord Oplæg ved Hanne Rosenkrands Børnesygeplejerske og familieterapeut, Odense Universitetshospital,
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
At være ung med en synsnedsættelse
Psykiater i Opus og Opsøgende Psykoseteam Åbenrå
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1

Eftermiddagens program 1. Velkomst og gensidig præsentation 2. Rammerne for psykoedukation 3. Dagens oplæg At have et barn indlagt. Psykisk sygdom – hvor kommer det fra Afdækning / diagnosticering Dialog og spørgsmål. 4. Afrunding og evaluering.

Rammer for forældreundervisningen Rammer for undervisningen Tid, krav, evaluering, pause Fælles værdier for undervisningen: Tavshedspligten skal overholdes blandt deltagerne i undervisningen At det er i orden at blive berørt og vise sine følelser.

Indlæggelse i BU1 Behandlingsplanen beskriver formål og indhold. Behandlingsplanen beskriver også hvilke undersøgelser der forventes at blive lavet under indlæggelsen. Sammenhæng mellem behandlings-, pleje – og aktivitetsplan Et indlæggelsesforløb varierer. Patientrettigheder (Velkomstmappen) Tværfagligt samarbejde

At have et barn indlagt i Børne- Ungepsykiatrien Sorg / krise Familielivet forandres – også for evt. søskende Hvad fortæller jeg familien/ netværket Fordomme og tabu

Psykisk sygdom hvor kommer det fra ? Biologiske faktorer Psykologiske faktorer Sociale faktorer

Hvilke signaler kigger vi efter?

Kognitive færdigheder - evnen til tænkning og erkendelse Evne til at koncentrere sig Overblik Evne til at planlægge Strategi/ændre strategi Hukommelse Rum/retningssans

Kommunikation, relationer og opfattelse af andre Fokus på sprog Gentager barnet/den unge sig selv Viser barnet/den unge interesse for andre børn/unge/de voksne Kan barnet/den unge sætte sig i andres sted Har barnet/den unge situationsfornemmelse og naturlige grænser – kan barnet mærke egne og andres grænser Isolerer barnet/den unge sig

Indlæring Kan barnet/den unge tilegne sig ny viden Hvordan har barnet/den unge tidligere indlært Er der særlige behov eller strategier ( fx. mange pauser eller en til en kontakt) Hvordan er niveauet af almenviden

Tanker, følelser og adfærd Negative tanker om sig selv eller andre Tanker/forestillinger om at noget går galt Trist Bange/angst Aggressiv Provokerende adfærd Lyver Raserianfald, ødelægger ting Vrede/ irritabel

Krop, selvbillede, livsvilje og energi For tyk/tynd/grim Overvurdering af egne evner Hvad er jeg god til og hvad har jeg svært ved Fortvivlet, følelse af håbløshed Udtrættes let Selvmordstanker

Mulige pædagogiske strategier Struktur Nærvær og tid sammen med barnet/den unge Lytte til og lytte efter Forældreansvar og at stille krav til barnet/den unge. Være tydelig og konkret i forhold til forventninger til barnet/den unge. Vide hvor man kan få hjælp som forældre.

Tiden efter udskrivelsen Eventuelt netværksmøder inden udskrivelse Relevante kommunale partnere inddrages Eventuel opfølgning i ambulant regi Mulighed for rehenvisning Psykiatrisk skadestue, social døgnvagt Psyk info

Skriftlig evaluering – udlevering af evalueringsskema. Tak for i dag !