Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Borgernes barrierer for brug af IT
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Arbejdspladsudvikling
Social mobilitet er bremset op
En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.
Mads Clinton 31 år IT medarbejder Ansat i Pilgrim A/S Ved hjælp af lokalt retningsbestemt lyd fortælles en historie med relation til det specifikke sted.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Kontanthjælpsreformen
Maskulinitet.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Anskue praktik fra SCF - lægger en plan og holder den - deterministisk verdensbillede CRP - involverer og udvikler undervejs - i denne sammenhæng skubber.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
Læreren som læringsleder
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Fællesskab med perspektiv. Et job for mandfolk Sjakkultur.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Center for Ungdomsforskning ڤ Ungdomsliv: nogle centrale tendenser Knud Illeris Center for Ungdomsforskning.
Generalforsamling i IDA Vestjylland Aarhus University, 21. marts 2017.
Virksomhedscentre Generation 2
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Hvordan motiverer vi de unge?
Længsel Temadag om menneskets følelser
Hvad virker for unge på kanten?
Rita Buhl 22. september 2018.
Unges udsathed i forandring?
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Hvilken historie ønsker du at være en del af?
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Generation stoleleg Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende udd. Alle ved – ikke mindst de unge – at der ikke er plads til alle Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

10’ernes polarisering - Der produceres ’vindere’ og ’tabere’ som aldrig før Et par ydereksempler: Den 26 årige skatteminister Den 19 årige arbejdsløse, som oplever at være hægtet af al uddannelse og arbejde Men også mange imellem! Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Hvordan er det at være dig? Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Hvordan er det at være dig? Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, ”Jeg føler mig skrøbelig. Minus erhvervserfaring og derfor vil ingen have mig” ( ung mand, 19 år) ”Nu: Ingen generel uddannelse. Prøver men står alligevel i bunden som ufaglært” ( ung mand, 19 år)

Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, ”NU: Ligger på kanten og slapper af, indtil man kan komme ned og videre” ( ung kvinde, 19 år) ”Fremtid: Skal bare i gang med arbejdet” Hvordan er det at være dig? Nu Fremtid

Forskellige unge Fra ‘maveplaskere’ til ‘for tidligt fødte’ Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Oplevede barrierer ift uddannelse Faglige huller Uafklarethed Ventetid Mangel på praktikpladser Mangel på arbejdspladser Omskoling Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

De unges oplevelse af projekterne ”Jeg har fået mere hjælp her end jeg har fået i min familie nogen sinde” (ung mand, 19 år) ”Jeg synes bare det er spild af penge det her. Fire ud af fem dage sidder du bare og kigger ud i luften og så tænkte jeg, at man måske kunne få de der coaches eller hvad de er til at lave et program så man får noget ud af det. Ikke kun en dag ud af de fem men tre ud af fem dage. Du kan jo ikke sidde og søge job hele tiden” (ung mand, 20 år) Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

De unges oplevelse af projekterne På den positive side oplever de unge, at de: – får tid og rum til den afklaringsproces, de har brug for – møder voksne som er gode at tale med – får støtte til personlige problemer – deltager i aktiviteter som er spændende – møder andre i samme situation På den negative side oplever de unge: – Det er spild af tid hvis man venter på at starte på en uddannelse – Nogle føler sig fejlplaceret – Man bruger meget tid foran computeren Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Mødet med jobcenteret Hvad oplever de unge? ”De lytter ikke og er ikke ordentlige at tale med. De skubber en ud i nogle ting, selvom man prøver at forklare dem, at det ikke er det man har brug for” (ung mand, 30 år) ”Du skal være en sag i arkivet og ikke en sag på bordet” (ung mand) ”Vi ønsker personligt engagement. Så man kan mærke at der er en der vil høre på din historie og som kan høre at du faktisk har en plan” (ung mand) Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Mødet med jobcenteret På den ene side fortæller de unge at deres møde med jobcenteret er præget af faktorer som: – Distancering – Mistillid – Generaliseringer – Manglende information På den anden side er der også fortællinger om oplevelser, hvor de unge føler de er blevet imødekommet og hjulpet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Mødet med jobcenteret Hvad har de unge brug for? De unge ønsker at sagsbehandleren viser forståelse for: – At det er en ukendt verden for dem. – At de har behov for at blive taget i hånden. – At de har brug for at få forklaret hvad deres situation er og hvad deres muligheder er. – At de har brug for baggrundsinformation om hvorfor de bliver sendt derhen, hvor de gør. ”… jeg var 20 år og i panik over jeg at jeg ikke havde nogen uddannelse men sagsbehandleren sagde, at det var der mange der ikke havde og han hjalp mig videre” (Ung mand, 22 år) Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Hvad virker i forhold til de unge? Projekter og forløb der kan give succesoplevelser og selvtillid Tilbud der involverer arbejdsmarkedet Differentiering i tilbud til forskellige unge At blive mødt som menneske - ikke en sag Bedre information/kommunikation Voksne der lytter og tager én alvorligt Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,

Anbefalinger Større opmærksomhed omkring kontakten mellem de unge og ansatte på jobcenteret Afsætte mere tid til visitationen for at have et mere detaljeret grundlag Skærpe indsatsen omkring samarbejdet mellem ungeinstanser i kommunen Kontakten til misbrugskonsulenter fungerer Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH,