Center for Ungdomsforskning ڤ Ungdomsliv: nogle centrale tendenser Knud Illeris Center for Ungdomsforskning
Center for Ungdomsforskning ڤ Generelle tendenser Ungdomsfasen bliver længere Individualisering Standardisering Kommercialisering og markedsgørelse Nye profiler
Center for Ungdomsforskning ڤ Ungdomsfasen bliver længere Hvornår bliver man “ung”? Hvornår holder man op med at være “ung”? De psykologiske grænser er flydende – hvad med de formelle grænser?
Center for Ungdomsforskning ڤ Individualisering Den vigtige identitetsdannelse De mange valg Den evige risikofornemmelse Forældrenes balancegang
Center for Ungdomsforskning ڤ Standardisering At være sig selv og li'som de andre: - Jeg bør være lykkelig - Jeg bør more mig - Jeg bør se godt ud - Jeg bør have et spændende sexliv - Jeg bør købe alt muligt - Jeg bør have den rigtige uddannelse og det rigtige arbejde
Center for Ungdomsforskning ڤ Kommercialisering og markedsgørelse - Konkurrence skabere vindere - og tabere - Rift om de unge, men måske ikke mig? - Tilbud bliver til rettigheder - Ingen traditioner at holde sig til - Man er sig selv, men afhængig af indviklede regler og systemer - Alle kan række efter stjernerne
Center for Ungdomsforskning ڤ Nye profiler Unge vil gerne have: - et godt socialt miljø - et klart uddannelsesperspektiv hele tiden - et arbejde de kan spejle sig i - synlighed og fokus på den enkelte Unge vil ikke have: - hierarkier - situationer, hvor de ikke kan se perspektivet - rutinepræget arbejde - bindende valg