1. 2 1.Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Introduktion til Sprogpakken
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Anonym Digital Rådgivning
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
At udforske sin egen praksis
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Lærerprofessionen.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Inklusion og inkluderende processer
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan
DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Målformuleringer i et børneperspektiv
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Hvorfor arbejde med leg i kommunen?
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

1

2 1.Kærlighed i pædagogisk praksis

3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale Entwicklung. Stuttgart: Klett-Cotta.

4 Hvad er sammenhængen mellem kropslig kommunikation og psykisk udvikling?

5 Når den voksne kan “ finde ind i ” eller “ følge barnet ind i ” barnets intention og respondere det intentionelle indhold [indtage barnets perspektiv], opnår børnene større og mere nuanceret symbolsk forståelse. På en række mål for barnets "social and cognitive development" kan produceres bevis for at barnets udvikling ikke er resultat af generaliserede udviklingstrin men af opmærksom, udfordrende interaktion med primære omsorgsgivere. Tomasello, M. (1986). Joint Attention and Early Language. Child development, Tomasello, M. (1992). The social bases of language acquisition. Social development, 1 (1), 20. Tomasello, M. (2003). The new psychology of language. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum. Tomasello, M., Carpenter, M., Call, J., Behne, T., & Moll, H. (2005). Understanding and sharing intentions: The origins of cultural cognition. Behavioral and brain sciences, 28, Tomasello, M., Dweck, C., Silk, J., Skyrms, B., & Spelke, E. (2009). Why We Coorperate. Cambridge, Massachusett: MIT Press. Forskning siger:

6 Zoner af intimitet, som inkluderende faktorer

7 Skyggeproblemet

8 Hansen, O. H. (2013). Stemmer i fællesskabet. København: Aarhus Universitet.

9 1.Intimitet, der rummer følelsen af at høre til, nærhed, samhørighed og tilknytning. 2.Passion, der rummer bevågenhed, interesse, deltagelse, empati og indlevelse. 3.Engagement, der rummer kommittethed, ønsket om at være hos barnet, pli, at ville uden at få noget igen. Kærlighed Sternberg, R. (1995). In search of the human mind. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.

10 2.Veluddannet personale

11 EKSEMPLER PÅ FAGLIGE KOMPETENCER: 1. Kende til barnets udvikling - både fysisk og psykisk. 2. Begribe den socialkonstruktivistiske logik – at barnet bliver til som menneske i relationen mellem dets biologi og den kultur, det vokser op i. 3. I denne proces er det sociale rum – fællesskabet – afgørende for udviklingen. 4. Det betyder, at interaktionen mellem omsorgsgiver og barn bliver afgørende. Hansen, O. H. (2013). Stemmer i fællesskabet. København: Aarhus Universitet.

12 EKSEMPLER PÅ PERSONLIGE KOMPETENCER: 1. EVNE TIL EMPATI 2. EVNE TIL ENGAGEMENT 3. EVNE TIL NÆRHED 4. ET SUNDT REFLEKTERENDE MENNESKE Hansen, O. H. (2013). Stemmer i fællesskabet. København: Aarhus Universitet.

13 FAGLIGE KOMPETENCER PERSONLIGE KOMPETENCER PROFESSIONALISME FAGLIGE KOMPETENCER PERSONLIGE KOMPETENCER PERSONLIGE KOMPETENCER FAGLIGE KOMPETENCER Ubalance Balance

14 2. AT VURDERE PÆDAGOGISKE PROBLEMSTILLINGER OG BØRNS UDVIKLING OG BEHOV, UDFRA FAGLIGE KRITERIER - OG DERVED AGERE AT BRUGE SINE PERSONLIGE KOMPETENCER OG SINE FORFORSTÅELSE TIL PROFESSIONELT Hansen, O. H. (2013). Stemmer i fællesskabet. København: Aarhus Universitet.

15 Veluddannet personale, som inkluderende faktor

16 3.Udfordrende og indsigtsfuld ledelse

17 DEN KRITISKE LEDER DEN UKRITISKE LEDER kontra

18 FRA POLITISK NIVEAU TIL DAGLIG LEDELSE

19 Ledelse som inkluderende faktor

20 4. Gode læringsmiljøer

21 Gode læringsmiljøer Gode læringsmiljøer består bland andet af: 1. Didaktiske overvejelser og tilrettelæggelse af det fysiske rum 2. Børnenes opdeling ift. antal, alder og funktionsniveau 3. Personalets kompetencer og uddannelsesniveau 4. Dannelsesidealer, læringens indhold og 5. Metodevalg mv.. Hansen, O. H. (2013). Stemmer i fællesskabet. København: Aarhus Universitet.

22 5. Planlægning og evaluering af arbejdet

Didaktik Didaktikkens kerne er refleksion over valg af: 1) Hvad (indhold) 2) Hvordan (Metode) og begrundelser 3) Hvorfor (Formål) 4) Hvad indebærer det? 4) Hvordan gik det så? Hansen, O. H. (2013). Stemmer i fællesskabet. København: Aarhus Universitet.

24 Didaktik som inkluderende faktor

25