Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdigrundlaget i Greve
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Prioritering.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Anerkendende APV.
Stress og ledelse.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Relationer – børn imellem
Omgangstone og kollegialitet
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Arbejdsrelaterede skader
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Sådan bruger du præsentationen
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Hvad gør os arbejdsglade?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
SUF - gevinstrealisering
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
1½ times arbejde i gruppen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen

Diskutere: Hvad er vi glade for og stolte af og hvad vil vi i fremtiden? Komme frem til: En fælles prioritering af, hvad der er kerneopgave, og hvilke opgaver, der ligger ud over kerneopgaven. Få sat fokus på: Er vi enige om, hvad vi skal prioritere højst? Bruger vi tiden på det, vi prioriterer højst? Er vores mål realistiske? Det, vi når – frem for det, vi ikke når Tid: 3 timer Hvad skal vi i dag?

Det er vi glade for og stolte af Gruppearbejde Præsentation af resultater Fælles Formulering af vision TRIO (Leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant) Brainstorm på krav og opgaver Gruppearbejde Inddeling i kan og skal krav Gruppearbejde Opsamling: Den fælles prioritering Fælles Proces

Ingen kan det hele – men bruger vi tiden rigtigt? Det er et vigtigt spørgsmål at stille, for når vi siger, at vi ikke har tid til at udføre en bestemt opgave, så betyder det, at vi har valgt ikke at prioritere den! Vi bliver nødt til at rette vores fokus mod at bruge tiden rigtigt og få talt med hinanden om, hvordan vi vil håndtere de vilkår, vi har. Baggrund

Forebygger stress ved: At skabe overblik over krav og hvordan vi kan prioritere i vores opgaver At vi kan hjælpe hinanden til at sige ”det er godt nok” og have fokus på det, vi når at lave, når vi er på arbejde. Baggrund

Ved at skelne imellem ”kerneopgaven” og ”det ekstra”: Der er noget, vi SKAL gøre. Der er noget, vi KAN gøre, hvis der er tid. Prioritering, men hvordan?

Kerneopgaven er det vi fagligt og professionelt stiller som krav, at vi SKAL opfylde Vi kan også bruge betegnelsen skal-krav eller skal-opgaver. Skal-kravene opfatter vi ofte som selvfølgelige. Det er som regel de krav, arbejdsgiveren betaler for at få opfyldt. Kerneopgaven = skal-krav

En række opgaver, som vi gerne vil nå, men som ligger ud over kerneopgaven. Opleves ofte som krav, selvom det egentlig er noget, vi kan nå, hvis vi har tiden til det. Det, som vi kan lade være med, når vi har travlt Det ekstra: Kan-krav

Når mange kan-krav glider over og opleves som skal-krav, stiger stressen Derimod kan vi føle os mere trygge og tilfredse, hvis vi forholder os til skal-kravene og efter endt arbejdsdag kan sige: ”Jeg levede op til kravene – og lidt til” Uklarhed om skal-krav giver stress

På en ældreinstitution vil nogle af skal-kravene være at følge serviceaftalerne, at deltage i personalemøder og at indgå i teamarbejde. Kan-kravene på en ældreinstitution kan være ting, som giver en øget trivsel for den ældre, fx at købe julegaver til den ældres pårørende – uden at slække på at udføre skal-kravene i serviceaftalen. Det kan også være krav, der får den enkelte medarbejder til at opleve faglig udvikling, fx at lave faglig sparring og supervision eller udviklingsarbejde. Eksempel

Hvad fungerer godt i det arbejde, vi udfører i dag? I skal nu arbejde i grupper på fire med følgende spørgsmål: Hvad er vi mest stolte af/tilfredse med ved måden, vi udfører arbejdet på i dag? Hvad er vi mest stolte af/tilfredse med ved arbejdspladsen? Hvad er vi specielt dygtige til på vores arbejdsplads? (Giv gerne eksempler) Hvad ønsker vi at være kendt for om 2 år på vores arbejdsplads? Gruppearbejdet varer 20 minutter. Det er vi glade for og stolte af

En gruppe fortæller først De øvrige supplerer, hvis de har nyt at tilføje Centrale pointer skrives på flip-over Tid: max 20 minutter Præsentation af resultater

Formulering af vision/Pause

For at sikre os, at vi nærmer os visionen og ønskerne, er det vigtigt, at vi har fokus på kerneopgaven i arbejdet Nu: Overblik over krav og opgaver Derefter: Prioritering med udgangspunkt i kerneopgaven Introduktion til gruppearbejde

I nye grupper på fire personer: Lav en liste over de arbejdsopgaver, I har i afdelingen. Listen skal både rumme de helt konkrete daglige opgaver og de mere overordnede. Noter alle de opgaver, I kan komme i tanke om. I kan med fordel tage udgangspunkt i en typisk arbejdsuge. Skriv hver opgave på en post-it Tid: 15 minutter Gruppearbejde: Brainstorm

For at blive bedre til at prioritere og have fokus på kerneopgaverne skal vi nu dele opgaverne/kravene op i kan- krav og skal-krav Formål: At blive mere tilfredse med det, vi når – og ikke bruge for meget energi på det, vi ikke når Opgave: Diskutér hver post-it og vurdér, om det er et kan-krav eller et skal-krav Hæng jeres opdeling op på en planche Tid: 45 minutter Det næste skridt: Prioritering

Hæng plancherne op og præsentér kort jeres prioriteringer Tid: 30 minutter Find i fællesskab frem til de 10 vigtigste skal-krav og de 10 vigtigste kan- krav Opsamling: Den fælles prioritering

Om et år, når vi har arbejdet efter denne vision og disse skal-opgaver og kan-opgaver, hvad er så blevet muligt, som ikke er muligt i dag? Fælles: Når visionen har været på arbejde

Hver især: Have fokus på skal-kravene og være tilfreds – også på dage, hvor det kun er dem, vi når For tovholderne: Opstille overblikket over kan og skal krav et synligt sted Hjemmeopgaver

Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen