Fedt – det er ikke let – og dog? V./ Britta Ortiz.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Inddrag nu Kick-off møde
Integrated Children’s System
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Sexuel Sundhed Bente Klarlund Pedersen, professor overlæge
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Type 2 diabetes Diabetestyper Diabetesundervisning ved sygeplejerske
Fysisk aktivitet og diabetes
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Effekt og dokumentation i et værestedsperspektiv Mads Uffe Pedersen LVS landsmøde
Anette Liljensøe Ph.d. - stud., cand.scient.san.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skoleparathed Sunds skole.
Dias 1 At styre kroppen – Køn, ulighed og overvægt Lotte Holm Professor mso, Faggruppen for Fødevaresociologi.
Khaldoon A Al-Roomi et al, International Journal of Epidemiology, 1994
Af: Lene Strauss Bundgaard, Anne Tilma og Christian Meldgaard Vejleder: Mette Koefoed Opfølgning af overvægtige børn fundet ved børneundersøgelse i almen.
Ankerhus 110 års jubilæum University College Sjælland Ernæring og sundhed Ankerhus.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Skoletoiletter og børneinkontinens
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Jens Friis Bak Fmd. arbejdsgruppen. Lægefaglig direktør Hospitalsenheden Vest.
TYKKE BØRN – hvad kan der gøres ? Tina Holm Hansen, spl. Marie Stege, spl. Else Marie Olsen, læge Tony Olesen, læge. STORSTRØMMENS SYGEHUS. BØRNEAFDELINGEN,
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Enhed for overvægtige børn Holbæk Børneafdeling Afdelingslæge, Ph.D. Jens-Christian Holm November 2007.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Udviklingen i antallet af overvægtige og de biomedicinske konsekvenser af fedme Thomas M. Larsen, PhD, Lektor Institut for Human Ernæring, Det Biovidenskabelige.
Energi 1 g fedt giver 37 kJ = 9 kcal
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
Faaborg-Midtfyn Kommune: Rygning Andel (%)Antal borgere ≥ 16 år Indbyggere Dagligrygere18, Storrygere9, Vil gerne holde op (blandt dagligrygere)
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Middelfart Kommune: Rygning
AARHUS UNIVERSITET Torsdag den 27.oktober 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Fleksible fællesskaber
Behandling af overvægtige børn
Assens Kommune: Rygning
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Psykosociale konsekvenser af fedme
Metoden fælles beslutningstagning
og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Fedt – det er ikke let – og dog? V./ Britta Ortiz

Definitioner på sundhed o Tilstrækkelig handleevne, gode betingelser, kombineret med realistiske mål og omsorg for andre (Ole Dreier) o Sundheden måles på graden af gensidig omsorg. På det samfundsmæssige plan knyttes sundhed sammen med retfærdighed, en organiseret udvikling og tildeling af støtte til mennesker, men bestandig gennem deres egen medvirken og i respekt for deres eget perspektiv (Uffe Juul Jensen)

Betydningen af kost og fysisk inaktivitet for udvikling af overvægt

Omgivelsernes betydning for udvikling af overvægt

Grundlægges madpræferencer i spædbarns alderen?  Hos rotter ved man, at fødevarevalg kan være afhængig af smagen af modermælken  Børns spisevaner formes af forældrene  Restriktive holdninger til mad gør ikke, at børnene kommer til at foragte de forbudte fødevarer – tværtimod Reference: ”Development of Eating Behaviors Among Children and Adolescents” af Leann L,Birch, PhD and Jennifer O. Fisher, PhD. Pediatrics 1998 – supplement.

Forældre inddragelse  Det er forældrene, der sætter normerne for tilgængeligheden af fødevarer samt måltidsvaner  Ved at inddrage hele familien sker der en vekselvirkning, hvor de opmuntrer hinanden (børn og voksne)  Vigtigt at give forældre oplysning om, hvor stor spændvidden er for en acceptabel kropsform Reference: ”Dietary Habits during Childhood for Long-Term Weight Control” af Joachim Westenhoefer, offentliggjort i Annals of Nutrition & Metabolisms 2002;46(suppl. 1);18- 23

Undervisning af forældre kontra børnene 1  7 års follow-up studie  60 børn indgik i projektet. 50 børn fulgt gennem alle 7 år  Forældregruppen blev opfordret til at have en autoritær opdragelsesform i stedet for en kontrollerende  Børnegruppen – det var kun dem, der blev undervist Reference: Targeting Parents Exclusively in the Treatment of Childhood Obesity” af Golan M, Crow S, offentliggjort i Obes. Res Feb;12(2)357-61

Undervisning af forældre contra børnene 2  Ved interventionens afslutning var 35 procent af børnene i forældregruppen normalvægtige, mens det kun gjaldt for 14 procent i børnegruppen  Den tendens holdt sig i alle 7 år  Efter 7 år var tallene for normalvægtige: 60 procent i forældregruppen og 31 procent i børnegruppen  6 procent i børnegruppen havde udviklet en spiseforstyrrelse – ingen i forældregruppen Reference: Targeting Parents Exclusively in the Treatment of Childhood Obesity” af Golan M, Crow S, offentliggjort i Obes. Res Feb;12(2)357-61

Undervisning af forældre contra børnene 3  Der er større effekt på overvægtige børns vægttab, hvis man fokuserer på opdragelsen af børnene (autoritær >< kontrollerende) end, hvis man kun fokuserer på vægttab  Kontrollerende adfærd mindsker børnenes handlekompetence i forhold til mad Reference: Targeting Parents Exclusively in the Treatment of Childhood Obesity” af Golan M, Crow S, offentliggjort i Obes. Res Feb;12(2)357-61

Adfærdsproblemer og udvikling af overvægt  Undersøgelse baseret på data fra 755 mor-barn par  Selvstændig sammenhæng mellem adfærdsproblemer og overvægt/udvikling af overvægt  Undersøgelsen tyder på, at adfærdsproblemer går forud for udviklingen af overvægt Reference: ”Association between clinically meaningful behavior problems and overweight in children” af Lumeng JC, Gannon K, Cabral HJ, Frank DA, Zuckerman B, offentliggjort i Pediatrics 2003 Nov;112(5)

”Lettere fremtid”

Indhold  11 kursusgange  Kost og motion for hele familien  Psykologsamtaler for hele familien  Måling og vejning 3 gange  Fokus på familiens og den enkeltes trivsel samt vaner og ikke på vægten

Antal deltagere  22 kurser  103 familier 402 personer  115 kvinder  90 mænd  114 drenge  88 piger  Gennemførselsprocent på 85,4 %

Fordeling af deltagerne i forhold til BMI Svær overvægtOvervægtNormal vægt Piger51,632,316,1 Drenge46,72429,3 Kvinder35,640,424,0 Mænd30,355,314,5

Andelen der bliver slankere/tykkere PigerDrengeKvinderMænd Slankere - Andel i % 81,883,382,981,5 Tykkere – Andel i % 18,216,717,118,5

Yderligere oplysninger Du kan finde evalueringen på t_netvers_ pdf t_netvers_ pdf Såfremt du ønsker evalueringen tilsendt i trykt udgave så kontakt Britta Ortiz på tlf eller på