FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
Danskfaget – beholder eller genstand?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Inquiry based science education
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Karl Henrik Flyums model

Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Inquiry Based Science Education - IBSE
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Problemorienteret projektarbejde
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Problemorienteret projektarbejde
Fagdidaktisk kursus i biologi
Fra vejledning til biologi c
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
SKABELON.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
SRO SKRIV!.
Naturfagsprøven BS
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Den naturvidenskabelige metode
Fagdidaktisk kursus i biologi
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Produktion af PBL-forløb – fokus på rammer og strukturering
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Prøven i Natur/teknologi
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie

Baggrund for projektet Fra filosofi til idehistorie Eksamensformen Skriftlighed Cases og overbliksskabende forløb Opgave: at afprøve et didaktisk design der sætter hovedfokus på elevernes evne til at arbejde med idehistoriske problemstillinger, ligesom designet skulle støtte elevernes evne til selvstændigt at bearbejde deres problemstilling ud fra idehistoriske arbejdsmetoder.

Teori Frede V. NielsenSigmund OngstadJens Dolin

Hypotese og erfaringer Min første hypotese: dette didaktiske design var at det hovedsagelig ville komme til at bestå i at flytte hovedfokusset fra en eksistensdidaktik til en udfordringsdidaktik. Erfaring: Eleverne formulerer problemstillinger inden for alle fire fagdidaktiske tilgange. Ny hypotese: Den problemorienterede tilgang ligger ikke alene i den udfordringsdidaktiske tilgang, men handler mere om den metodiske tilgang eleverne anvender.

Hvad betyder det at arbejde med en idehistorisk problemstilling? Ikke kun: At formulere samfundsrelevante problemstillinger, som fagets metode kan bidrage til at løse. Men: At belyse spørgsmål som kræver en faglig analyse, en faglig fortolkning eller bare en faglig afklaring

Hvad er idehistoriske metoder? Metode: fra græsk methodos 'planlægning, metode', af meta- 'efter' og hodos 'vej', oprindelig 'det at gå noget efter‘ Hvad vil det sige 'at gå noget efter' i idehistorie? Fremgangsmåde? Redskab? Tilgang?

To billeder af begrebet ”metode” ”Hvad er dit mål i filosofien? – at vise fluen vej ud af flueflasken” Ludvig Wittgenstein, Filosofiske Undersøger § 309

To billeder af begrebet ”metode” Dørhåndtag, designet af Ludwig Wittgenstein i 1927

Metode i teknologihistorie og idehistorie Handler om at få greb på sin problemstilling At analysere x (problemstillingen) med y (grebet) og perspektivere til z (sætte i kontekst) Pointe: Det er ikke på forhånd givet hvad der er x, y og z og heller ikke hvilken plads de skal have. Det handler om at være metodisk fremfor an anvende en metode.

Eksempler - idehistorie Vi vil analysere hvorfor infinitesimalregningen opstod i 1600-tallet (problemstilling) ved hjælp af de to erkendelsesteoretiske retninger empirisme og rationalisme (greb) og forklare hvilken betydning regnemetoderne havde for det naturvidenskabelige gennembrud (perspektivering) Vi vil analysere hvorfor de to erkendelsesteorietiske retninger rationalisme og empirismen opstod i 1600 tallet (problemstilling) ud fra en karakteristik af den naturvidenskabelige gennembrudperiode (greb) og sætte de to retninger i relation til Leibniz’ og Newtons udviklinger af infinitesimalregningen (perspektivering) Hvad var egentlig det nye ved den naturvidenskabelige gennembrudsperiode (problemstilling)? Ud fra udviklingen af infinitesimalregningen vil vi vise at det afgørende nybrud i perioden bestod i at give matematiske beskrivelser af naturfænomener (greb). Dette nybrud havde også stor betydning for de erkendelsesteoretiske retninger rationalisme og empirisme (perspektivering).

Eksempler - teknologihistorie Vi vil undersøge bomulds-teknologiens betydning for industrialiseringen i England i tallet (problemstilling). Til denne undersøgelse vil vi benytte trekasse-modellen (Aalborg modellen) (greb). Til slut vil vi vurdere industrialiseringens betydning for udviklingen af nye politiske ideer som fx marxisme og socialisme (perspektivering). Hvad er den teknologiske og samfundsmæssige baggrund for udviklingen af marxismen i midten af 1800-tallet (problemstilling)? For at belyse disse forudsætninger vil vi undersøge hvordan den industrielle revolution ændrede produktions- og ejendomsforhold i England fra slutningen af 1700-tallet til midten af 1800-tallet (greb). Til slut vil vi diskutere i hvor grad forskellige teknologihistoriske analysemodeller tager højde for samspillet mellem teknologi og samfundsforhold (perspektivering) Har teknologihistoriske analysemodeller et ideologisk grundlag eller kan de betragtes som objektive videnskabelige modeller? (problemstilling)I denne forbindelse vil vi anvende Marx’ ideologibegreb og vise at Aalborgmodellen hviler på et marxistisk idegrundlag fordi den adskiller produktivkræfter, dvs. teknik, viden og produkt fra produktionsforhold dvs. organisation. (greb) For at vurdere holdbarheden af en sådan tilgang vil teste den på bomuldsindustrien i England i 1700-tallet (perspektivering)

Det didaktisk design Stor vægt at eleverne løbende formulerer problemstilliner i forhold til de emner vi gennemgår Eleverne formulerer selv problemstillingen til deres eksamensopgave (ud fra en overordnet ramme) Vægt på bevist at inddrage alle fire fagdidaktiske traditioner Bruge fagets skriftlighed (elevtid) på dels at træne eksamensopgaven, dels at lave medieprodukter der fremmer elevernes selvstændighed og kreativitet, og knytter an til eleverne egne udtryksformer (etno-didaktik) Fx minieksamensprojekt i 2g Fx Tv-debatter om etik, videopræsentationer af Steno museet

Work Undersøg nu de udleverede citater der alle er elevers forsøg på at formulere en problemstilling. Der er både idehistoriske problemstillinger og problemstillinger fra teknologihistorie. Vælg nogle af dem ud og diskuter for hver enkelt: Hvilken fagdidaktisk tradition problemstillingen knytter sig til? Hvilke faglige greb kan man hjælpe eleven/eleverne med at arbejde videre med? Hvordan vil I vejlede eleven/eleverne Diskuter derefter hvordan I kan forestille jer at inddrage forskellige fagdidaktiske traditioner i jeres daglige undervisning. Diskuter de måder I selv løser opgaven med at lære eleverne at udfolde en teknologihistorisk/idehistorisk problemstilling og arbejdsmetode.