Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi Projektleder mm. på Flexnet-projektet
Portfolio – et moderne læringsredskab Et læringsteoretisk argument Hovedprincipper i portfolio –aktiviteter –Indhold Digitale portfolio –muligheder og begrænsninger
Et læringsteoretisk argument En moderne læringsforståelse: Læring finder sted gennem aktive processer, hvor den lærende deltager som subjekt (modsat formidlingspædagogikken) Aktivitet udspringer fra den lærende (indrestyring)
”Den individuelle udfordring” Læringsmiljøet (læs: underviserne) skal kende den enkelte lærende som individ Underviserne kan anlægge en differentieret tilgang i forhold til den enkelte Den lærende gives mulighed for at lære sig selv (som lærende) at kende Den lærende opøver refleksionsevne
Portfolio løsningen…? Undersøgelser viser at: –Refleksion kan styrkes gennem brug af portfolio og logbogsskrivning –Brugen af portfolio kan styrke og lette lærerens kendskab til den enkelte elev
Principperne bag… Dokumentation af handling Refleksion af handling Opstilling af mål med frit valg af metode og indhold Indsamling af data
Nøglebegreber Refleksion Eksperimenter/udviklingsarbejde Selvstyrede processer
En portfolio-proces Består i bearbejdning af de forskelligartede data i relation til de opstillede mål for aktiviteten
2 hovedtyper Arbejde Studie Privat Individuel/lukket Refleksion Udvikling Proces Fremvisning Eksamen Offentlig Delt/åben Præsentation Vindue til udvikling Præsentation af proces
Materialeformer Tekster Håndskrevne noter Lyd- og videobånd Fotos og posters Officielle dokumenter (anerkendelser, kursusbeviser, etc.) Og meget mere…..
Typiske portfolio-aktiviteter Refleksion over praksis Evaluering af aktivitet Overvejelser over evalueringsmetodik Videooptagelser Planer for aktiviteten Eksperimenter vedr. aktiviteten
Portfolio-indhold Dokumenterede forløb Kollegasupervision ell. peer-review Logbøger og journaler Artikler/tekster vedr. egen praksis Visioner Mål-formuleringer Erfarings- og evalueringsrapporter Arbejds- og tidsplaner
Virtuelle læringsmiljøer Deltagerne er adskilt i rum og (ofte også) i tid Deltagerne arbejder ofte alene og/eller geografisk adskilt fra medstuderende og undervisere/vejleder
Digitale (webbaserede) portfolio Ændrer adgangsbetingelser Letter redigeringsarbejde Muliggør andre materialeformer Muliggør andre interaktionsformer Understøtter samarbejds-portfolier
Digitale (webbaserede) portfolio Fare for: Informationsoverload Data-døden Brug for: Hjælp til navigering og overblik