Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Nyt rum til læring og udvikling på SDU
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Fra innovation til projektudvikling
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
At udforske sin egen praksis
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Skriftlighed i biologi
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Planlægning, proces og evaluering
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Design af interaktion til interaktion i cscw
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Den pædagogiske læreplan
- Tanker fra en underviser
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi Projektleder mm. på Flexnet-projektet

Portfolio – et moderne læringsredskab Et læringsteoretisk argument Hovedprincipper i portfolio –aktiviteter –Indhold Digitale portfolio –muligheder og begrænsninger

Et læringsteoretisk argument En moderne læringsforståelse: Læring finder sted gennem aktive processer, hvor den lærende deltager som subjekt (modsat formidlingspædagogikken) Aktivitet udspringer fra den lærende (indrestyring)

”Den individuelle udfordring” Læringsmiljøet (læs: underviserne) skal kende den enkelte lærende som individ Underviserne kan anlægge en differentieret tilgang i forhold til den enkelte Den lærende gives mulighed for at lære sig selv (som lærende) at kende Den lærende opøver refleksionsevne

Portfolio løsningen…? Undersøgelser viser at: –Refleksion kan styrkes gennem brug af portfolio og logbogsskrivning –Brugen af portfolio kan styrke og lette lærerens kendskab til den enkelte elev

Principperne bag… Dokumentation af handling Refleksion af handling Opstilling af mål med frit valg af metode og indhold Indsamling af data

Nøglebegreber Refleksion Eksperimenter/udviklingsarbejde Selvstyrede processer

En portfolio-proces Består i bearbejdning af de forskelligartede data i relation til de opstillede mål for aktiviteten

2 hovedtyper Arbejde Studie Privat Individuel/lukket Refleksion Udvikling Proces Fremvisning Eksamen Offentlig Delt/åben Præsentation Vindue til udvikling Præsentation af proces

Materialeformer Tekster Håndskrevne noter Lyd- og videobånd Fotos og posters Officielle dokumenter (anerkendelser, kursusbeviser, etc.) Og meget mere…..

Typiske portfolio-aktiviteter Refleksion over praksis Evaluering af aktivitet Overvejelser over evalueringsmetodik Videooptagelser Planer for aktiviteten Eksperimenter vedr. aktiviteten

Portfolio-indhold Dokumenterede forløb Kollegasupervision ell. peer-review Logbøger og journaler Artikler/tekster vedr. egen praksis Visioner Mål-formuleringer Erfarings- og evalueringsrapporter Arbejds- og tidsplaner

Virtuelle læringsmiljøer Deltagerne er adskilt i rum og (ofte også) i tid Deltagerne arbejder ofte alene og/eller geografisk adskilt fra medstuderende og undervisere/vejleder

Digitale (webbaserede) portfolio Ændrer adgangsbetingelser Letter redigeringsarbejde Muliggør andre materialeformer Muliggør andre interaktionsformer Understøtter samarbejds-portfolier

Digitale (webbaserede) portfolio Fare for: Informationsoverload Data-døden Brug for: Hjælp til navigering og overblik