Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011
Inklusion – styrket almenundervisning Status på specialundervisningsområdet Tal og erfaringer fra 19 kommuner (KL´s statusanalyse) Hovedpointer fra Inklusionsnetværkenes arbejde Styrket almenundervisning - retænkning af specialundervisning og specialpædagogiske kompetencer Specifikke ledelsesudfordringer
Får børnene nok ud af specialundervisningen? De elever, som får de dyreste tilbud, får ikke nok ud af deres skolegang De elever, som opnår de største fremskridt, er elever med syn – og hørevanskeligheder samt ordblinde (ca. 20 %) Elever med kognitive vanskeligheder og adfærdsproblemer opnår ikke særlig stor læringsgevinst
Special- og normalområdet
Økonomiaftalen 2010 Regeringen har lovet lovændringer: Afgrænsning af specialundervisning til over 12 timer Tildeling af special- undervisning ikke alene på baggrund af en diagnose Den anbringende kommune skal godkende specialundervisning Ressourcer - investeres
At begrænse henvisningen til specialklasser og specialundervisning i de kommende år Via: Inklusionsfremmende styringsmodeller Efterspørgselsstyret PPR Kompetenceudvikling Økonomiaftalen for 2011 Kommunerne har lovet:
Økonomiske incitamenter Inklusionsfremmende styringsmodeller Fjerne pres fra lærere, ledere og forældre - give ansvaret for eleven tilbage Betale for undervisningstilbud Pengene følger barnet
KL´s statusanalyse for inklusion Data fra 19 kommuner – chef, ledere, PPR- medarbejdere og lærere Netværksarbejde Handleplaner
Inklusion – styrket almenunder- visning Inklusion ikke et spareprojekt, men en investering. Der skal investeres i en styrket almenundervisning, som blandt andet er kendetegnet ved differentieret undervisning, et stærkt fokus på de enkelte elevers læringsudvikling og en mangfoldighed af børnefællesskaber
Læsevejledere, undervisningsvejledere, AKT-lærere m.fl. skal bruges strategisk og effektivt i skolens almenundervisning PPR skal arbejde konsultativt Strategisk brug af ressourcepersoner
Specialpædagogiske kompetencer Samarbejde med DH, DLF, UVM, BKF, Skolelederforeningen og KL Specifikke faglige kompetencer – f.eks. på syn, høre og dysleksiområdet. Øvrige kompetencer er ”professionelle” almenkompetencer som: Tæt opfølgning på eleven - generelt Klasse- og læringsledelse Relationskompetence Høj faglighed
Almenundervisningen skal styrkes gennem Tydelige læringsmål for alle elever Turbo på digitalisering af læring Flytte ressourcer til almenundervisning fra specialundervisning Strategisk brug af ressourcepersoner Videnbaseret praksis Kompetenceudvikling Reel undervisningsdifferentiering
Ledelsesudfordringer Viljen til inklusion skal genetableres (ansatte og forældre) Folkeskolens organisering skal transformeres Sikre at geninvesteringen af de mange penge sker fornuftigt Fagligheden skal være til stede Ledelse af inklusion skal være tydelig og have progression Forældrene skal kunne mærke, at skolen er professionel til at håndtere opgave