Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april 2008. Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Beskæftigelsesregion
Advertisements

Integration og fastholdelse af udenlandske arbejdstagere og deres familier v/ Departementschef Claes Nilas, Integrationsministeriet Welcometo konference.
Markant flere indvandrere i job
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Vækstforum Hovedstaden
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Styringskrav for jobcentre
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
De Samvirkende Invalideorganisationer 1 Job- og informationsportal for personer med handicap.
MOTIVATION SFI d. 11. april Rekordlav ledighed Mangel på arbejdskraft  ledige (officielle ledighedstal)  bruttoledige.
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Arbejdsgivernes forslag til beskæftigelsesplan 2010 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Fokus på en målrettet indsats.
Center for Job- og Erhvervsservice - få det bedste frem.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Risikoledelse i København.
Lokal arbejdsmarkedsbalance Center for Job og Ydelse 2. halvår 2012.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Beskæftigelsespolitikkens synsvinkel
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
BPFNet den 4. oktober 2007 ”Praktiske erfaringer med VSE – hvad virker”?
De Bedste Arbejdspladser Personalepolitisk Messe 2010 Direktør Lars Mathiesen.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Arbejdsmarkedschef Michael Petterson Vejle Kommune Flygtninge i arbejde.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Baggrundsmateriale til Beskæftigelses- rådets konference 2007.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
Mentorprojekt Sisimiut
Marselisborg rapporten
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Vækstforum Hovedstaden
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Eventuelle delmål der ikke er opfyldt er markeret med rødt.
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen

Mangel og paradoksproblemer  Der mangler hænder  Lav ledighed og arbejdskraftreserve  Fokus på job og tidlig indsats  Virksomhedsindsats  International rekruttering

Der mangler hænder….  23% af virksomhederne har søgt men ikke fået arbejdskraft, på landsplan stillinger. Svarer til 2,4% af den samlede beskæftigelse i DK  Mangel på arbejdskraft – stillinger med rekrutteringsproblemer og lav ledighed  Paradoksproblemer – stillinger med rekrutteringsproblemer og høj ledighed

Lav ledighed og arbejdskraftreserve  Lav ledighed - alligevel er der personer som går ledige i længere tid, også på områder med rekrutteringsproblemer  personer i reserven. Ca. 35% ledige har haft 3 mdr. ledighed  dp-modt.(27,4%), kt./st modt. (64,6%) Rigtig gode beskæftigelsesmuligheder v. mangel og paradoks problemer Job Tidlig indsats Virskomhedsservice – Int. rekruttering

Virksomhedsservice – ledige skal i job  Den bedste service, jobcentrene kan yde virksomhederne, er at få ledige hurtigt i job  Den lediges mulighed for job øges gennem tæt kontakt og aktivitet.  Forventningsafstemning – En del af arbejdsmarkedet, ledige med de kvalifikationer og den motivation de har. Opgaven er at få lige præcis dem i job  Virksomhedsservice skal målrettes virksomhedernes efterspørgsel – det giver de ledige den største chance for at bide sig fast – Arbejdsmarkedsbalancemodellen giver overblikket

Virksomhedsindsats – der hvor markedet ikke fungerer  Virksomheder og jobsøgende finder som hovedregel selv hinanden – arbejdsmarkedet virker og her er ikke brug for jobcentrene  Hvis jobbene ikke er synlige, skal jobnet markedsføres  Ledige, der ikke selv kan finde arbejde, skal hjælpes – gennem et tæt og professionelt samarbejde med virksomhederne  Alle skal have god service - Virksomheder, der henvender sig omkring rekruttering, opfordres først til åben rekruttering som vejen til motiveret arbejdskraft, så flere trin

Summa summarum… Vi går offensivt ud…  Når det er svært at finde fodfæste, skaffer vi plads til ledige  Når jobbene ikke er synlige, så tager vi kontakt til virksomhederne for at få jobbene på jobnet Vi yder et serviceberedskab…  Når en virksomhed mangler arbejdskraft, understøtter vi understøtter rekruttering – med fokus på åben rekruttering som vejen til motiveret arbejdskraft  Når det er svært at passe sit arbejde, hjælper vi, hvis medarbejderne har brug for særlige løsninger for at fastholde jobbet

Virksomhedsindsats – de fire opgaver Pejlemærker for virksomhedsindsatsen Jobcentrene vil sikre at de ledige søger og tager arbejde Jobcentrene vil sikre gennemsigtighed på arbejdsmarkedet så jobsøgende og virksomheder hurtigt og effektivt kan finde hinanden Opgaver i virksomhedsindsatsen Jobcentrene skal både have en offensiv og målrettet indsats overfor virksomhederne og et løbende serviceberedskab En offensiv og målrettet virksomhedsservice 1.Jobcentrene laver en offensiv og målrettet indsats for at skaffe plads til ledige, hvor der er tvivl, om de kan eller vil arbejde 2.Jobcentrene laver en offensiv og målrettet indsats for at synliggøre jobåbninger Løbende serviceberedskab 3.Alle virksomheder skal have hjælp til rekruttering, når de henvender sig om mangel på arbejdskraft 4.Alle virksomheder skal have hjælp til at fastholde beskæftigede på arbejdspladsen. IT –redskaberne understøtter opgaverne i virksomhedsindsatsen

International rekruttering  Fra Norden og EU  Alle jobcentre har en aktie  Regeringens jobplan – rekruttering fra 3. Lande  Udvidet jobkort ordning (positivlisten, beløbsgrænse kr.)  Udvidet Green Card ordning, forbedret forskerskatteordning (48 E)  Koncern-opholdstilladelse  Jobskifte  Øget indsats for rekruttering fra udlandet, bl.a.:  Markedsføring  Offentlig sektor  Bedre service (3. Specialenheder, 1. Okt., Taskforce til forenkling)  Integration og fastholdelse  Dokumentation og overvågning