Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen
Mangel og paradoksproblemer Der mangler hænder Lav ledighed og arbejdskraftreserve Fokus på job og tidlig indsats Virksomhedsindsats International rekruttering
Der mangler hænder…. 23% af virksomhederne har søgt men ikke fået arbejdskraft, på landsplan stillinger. Svarer til 2,4% af den samlede beskæftigelse i DK Mangel på arbejdskraft – stillinger med rekrutteringsproblemer og lav ledighed Paradoksproblemer – stillinger med rekrutteringsproblemer og høj ledighed
Lav ledighed og arbejdskraftreserve Lav ledighed - alligevel er der personer som går ledige i længere tid, også på områder med rekrutteringsproblemer personer i reserven. Ca. 35% ledige har haft 3 mdr. ledighed dp-modt.(27,4%), kt./st modt. (64,6%) Rigtig gode beskæftigelsesmuligheder v. mangel og paradoks problemer Job Tidlig indsats Virskomhedsservice – Int. rekruttering
Virksomhedsservice – ledige skal i job Den bedste service, jobcentrene kan yde virksomhederne, er at få ledige hurtigt i job Den lediges mulighed for job øges gennem tæt kontakt og aktivitet. Forventningsafstemning – En del af arbejdsmarkedet, ledige med de kvalifikationer og den motivation de har. Opgaven er at få lige præcis dem i job Virksomhedsservice skal målrettes virksomhedernes efterspørgsel – det giver de ledige den største chance for at bide sig fast – Arbejdsmarkedsbalancemodellen giver overblikket
Virksomhedsindsats – der hvor markedet ikke fungerer Virksomheder og jobsøgende finder som hovedregel selv hinanden – arbejdsmarkedet virker og her er ikke brug for jobcentrene Hvis jobbene ikke er synlige, skal jobnet markedsføres Ledige, der ikke selv kan finde arbejde, skal hjælpes – gennem et tæt og professionelt samarbejde med virksomhederne Alle skal have god service - Virksomheder, der henvender sig omkring rekruttering, opfordres først til åben rekruttering som vejen til motiveret arbejdskraft, så flere trin
Summa summarum… Vi går offensivt ud… Når det er svært at finde fodfæste, skaffer vi plads til ledige Når jobbene ikke er synlige, så tager vi kontakt til virksomhederne for at få jobbene på jobnet Vi yder et serviceberedskab… Når en virksomhed mangler arbejdskraft, understøtter vi understøtter rekruttering – med fokus på åben rekruttering som vejen til motiveret arbejdskraft Når det er svært at passe sit arbejde, hjælper vi, hvis medarbejderne har brug for særlige løsninger for at fastholde jobbet
Virksomhedsindsats – de fire opgaver Pejlemærker for virksomhedsindsatsen Jobcentrene vil sikre at de ledige søger og tager arbejde Jobcentrene vil sikre gennemsigtighed på arbejdsmarkedet så jobsøgende og virksomheder hurtigt og effektivt kan finde hinanden Opgaver i virksomhedsindsatsen Jobcentrene skal både have en offensiv og målrettet indsats overfor virksomhederne og et løbende serviceberedskab En offensiv og målrettet virksomhedsservice 1.Jobcentrene laver en offensiv og målrettet indsats for at skaffe plads til ledige, hvor der er tvivl, om de kan eller vil arbejde 2.Jobcentrene laver en offensiv og målrettet indsats for at synliggøre jobåbninger Løbende serviceberedskab 3.Alle virksomheder skal have hjælp til rekruttering, når de henvender sig om mangel på arbejdskraft 4.Alle virksomheder skal have hjælp til at fastholde beskæftigede på arbejdspladsen. IT –redskaberne understøtter opgaverne i virksomhedsindsatsen
International rekruttering Fra Norden og EU Alle jobcentre har en aktie Regeringens jobplan – rekruttering fra 3. Lande Udvidet jobkort ordning (positivlisten, beløbsgrænse kr.) Udvidet Green Card ordning, forbedret forskerskatteordning (48 E) Koncern-opholdstilladelse Jobskifte Øget indsats for rekruttering fra udlandet, bl.a.: Markedsføring Offentlig sektor Bedre service (3. Specialenheder, 1. Okt., Taskforce til forenkling) Integration og fastholdelse Dokumentation og overvågning