Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole 2014-2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
- Hvad kan I forvente som forældre?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Velkommen til Rungsted Skole
INDSKRIVNINGSMØDE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Læsning.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Den pædagogiske læreplan
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole

Hvilke kompetencer arbejder vi med at udvikle i børnehaveklassen? Mål for børnehaveklassen Sproglige kompetencer Naturfaglige kompetencer Praktiske og musiske kompetencer Bevægelses og motoriske kompetencer Sociale kompetencer Personlige kompetencer (Samvær og samarbejde)

Sproglige kompetencer Mål: Børnene skal kunne lytte, fortælle, fabulere (opdigte) og genfortælle med forståelse for, at sproglige udtryk kan være forskellige. Indgå i samtale og dialog med bevidsthed om egen rolle. Vise opmærksomhed for det talte og skrevne sprog og for selv at meddele sig i tal, skrift og tegninger og kunne skelne mellem tal og bogstaver. Eksempler på, hvordan vi gør på Mariager skole: Oplæsning. Børnene fortæller om sig selv og sin familie. Børnene fortæller for hele klassen (om oplevelser, weekenden m. v), stiller spørgsmål og får svar. Rim og remser. Bruger undervisningsmaterialet: ”Hop om bord i lyd og ord”. Koble lyd, bevægelse og bogstav sammen med henblik på begyndende skrivning og læsning. Arbejder med sætninger, ord og stavelser. Leg, sang og musik. Ture ud af huset med opfølgende formidling af turen (tegninger – små sætninger - børnestavning). Lære børnene at bruge sproget ved f. eks at forklare regler, løsning af opgaver mv. Test: LUS, sprogvurdering.

Naturfaglige kompetencer Mål: Børnene skal være i stand til at lægge mærke til naturfaglige fænomener fra hverdagen, herunder være i stand til at reflektere over, stille spørgsmål til og diskutere deres iagttagelser. De skal lære at tage hensyn til og vise respekt for naturen. De skal have kendskab til tal og tælleremser og kunne beskrive naturfaglige iagttagelser blandt andet med brug af kategorierne størrelse, form antal og vægt. Eksempler på, hvordan vi gør på Mariager skole: Snakker årstider – vejr og temperatur. Gåtur i skoven – snakke smådyr – spise madpakker – oprydning efter os. Vi lærer begreber ( foran, bagved, ved siden af, over, under). Vi tæller, måler og spiller. Vi arbejder med forskelligt matematikmateriale og Godfreds dyrehandel. Vi er ved computeren og leger med tal. Vi arbejder med tælleremser, former og figurer. Vi arbejder med tid/klokken. Vi snakker dag og dato. Trafik.

Praktiske og musiske kompetencer Mål: Børnene skal tilegne sig færdigheder, der sætter dem i stand til at opleve forskelligartede kulturindtryk og udtrykke sig på forskellig måde. Vi styrker børnenes rytmesans og sangglæde. Give det enkelte barn mulighed for at udtrykke sig kreativt på sin egen måde og niveau, således at barnets sanser og fantasi bliver udviklet. Eksempler på, hvordan vi gør på Mariager skole: Synger og dramatiserer sammen med børnene Lære børnene at blande farver Klipper/klistrer -lære børnene om forskellige materialer Spiller på forskellige instrumenter.

Bevægelses og motoriske kompetencer Mål: Børnene skal kunne beherske og bruge kroppen varieret og vise udholdenhed. Beherske finmotoriske bevægelser og udnytte hele skolens og dens legeområder og kende lokalområdets muligheder. Vi skal give børnene lyst til og glæde ved at bevæge sig, og bruge deres krop, for derigennem at få skabt en alsidig kropsudvikling og kropsopfattelse. Eksempler på, hvordan vi gør på Mariager skole: Kryber, kravler, balancerer, løber, sjipper, hopper, hinker …. Lærer børnene forskellige boldspil og regellege. Styrker lysten og glæden til at bevæge sig. Udvikler kendskab til egen krop og muligheder Klipper, fletter, binder sløjfer, bruger blyant, bruger pensel (finmotorik). Fælleslege.

Sociale kompetencer Eksempler på, hvordan vi gør på Mariager skole: Social træning. Aftaler ”sociale spilleregler” for klassen, sammen med børnene. Gode fælles oplevelser i klassen. Sætter børnene sammen i små grupper som de ikke selv ville have valgt – så børnene lærer at acceptere alle i klassen. Vi arbejder med CL (”Cooperative Learning”). Udvikler og vedligeholder venskaber samt tage ansvar for fællesskabet i klassen – både i lege- og læringssituationer. Mål: Etablere og vedligeholde venskaber og lege sammen med børn med andre normer og værdier end ens egne. Medvirke til at opbygge klassens normer og regler. Tage del i ansvaret over for fællesskabet. Varetage dagligdagens personlige funktioner, herunder kunne forstå og følge instruktion. At give børnene en begyndende forståelse for at kunne indgå i et socialt fællesskab med respekt og forståelse for andre mennesker og kulturer.

Personlige kompetencer (samvær og samarbejde) Mål: Kende og efterleve almindelige regler og normer for klasseundervisning og gruppearbejde. Komme med forslag til undervisningens indhold og foreslå arbejdsformer og aktiviteter, der passer til indholdet, og opstille enkelte mål for eget arbejde. Tage initiativ og foretage valg, herunder fastholde valget. Fordybe sig både i individuelt arbejde og i samarbejde i større og mindre grupper. Tale om egen arbejdsindsats og give udtryk for, om de har nået de fastsatte mål. Børnene skal have mulighed for at øge deres selvværd og selvtillid. Børnene skal gøres opmærksom på deres forskellige følelser, således at de kan skelne mellem dem og bruge dem til forståelse og styring af egen adfærd. Eksempler på, hvordan vi gør på Mariager skole: Vi laver individuelle mål sammen med hver enkelt barn. Vi arbejder i større og mindre grupper. Vi laver emnearbejde. Børnene får valget om, hvad de gerne vil lave. Vi evaluerer sammen med børnene. Vi arbejder med at foretage valg og fastholde disse. Opnå tryghed i klassen og ved skolens fysiske rammer.

Leg: Legen har talrige funktioner for barnets udvikling. Legen udvikler fantasi, færdigheder og fremmer socialiserings-processen. I legen skabes potentialer for læring og forudsætninger for den personlige udvikling. Derfor har legen en stor plads som aktivitet i børnehaveklassen. Legen inddrages i det pædagogiske arbejde: Leg Børnedefineret leg: En aktivitet, hvor børnene selv forhandler og udvikler legen. Her foregår legen på børnenes egne betingelser. Det vil for børnehaveklassebørn ofte være rollelege, hvorigennem børnene afprøver forskellige roller og temaer, f.eks. ”far, mor og børn”, ”cirkus” m.v. Ved at prøve forskellige roller i legen får barnet mulighed for nye færdigheder og handlemuligheder. Legen giver også mulighed for at afprøve og lære grænser og regler.

Voksendefineret leg: Kompetente voksne definerer både ramme og tema for legen og indgår med støttende initiativer i forløbet. Legen bliver en aktivitet, hvor børnene er i den ramme den voksne har defineret, og den voksne kan støtte legens udvikling gennem bevidste pædagogiske handlinger. Leg Undervisningslege: I denne form leger børnene f.eks. ”skibet er ladet med…..” for at øve sig i alfabetets bogstaver og lyde. De leger ”regnehistorier” for at øve sig i talrækken og simple regneopstillinger. De spiller spil for at øve sig i forskellige beregningsstrategier. Leg er også medvirkende til at give selvtillid og selvværd og mulighed for at knytte relationer (venskaber) til andre.

Læring / undervisning Læring/Undervisning: Læring er en aktiv proces, hvor barnet via sit samspil med omverden gør sig erfaringer og tilegner sig viden eller udbygger viden, færdigheder og normer. Barnet lærer sig noget. I børnehaveklassen skal børnene gøres bevidste om målrettet læring. De skal blive bevidste overfor deres egen læring, f.eks. søge ny viden og udvikle nye færdigheder, formulere problemer og finde relevante handlemuligheder. Der skal være plads til undren og spørgsmål samt til at eksperimentere. Der skal være aktiviteter, der giver plads til diskussioner og samtaler.