Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Baggrunden for indførelsen af PALS
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen - en definition.
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Den oversete epidemi Data fra 2002.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Kommunikation mellem mennesker
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Folkeskolereform 2014.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Skolestruktur på Lundebakkeskolen Dagsorden 1. Velkomst v. skolebestyrelsen 2. Præsentation af Næstved Kommunes skolestrukturforslag v. Skoleafdelingen.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
§ 76 Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Økonomisk historie – formål At udvide perspektivet på økonomi i tid og rum, dvs. At demonstrere økonomi anvendt på andre institutionelle rammer end dem.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Inklusion og inkluderende processer
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Danske Regioners Generalforsamling 25.Marts, 2010, Herning KongresCenter. Jan Leschly.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Grønlandske efterskoleelever Langt de fleste elever har et godt efterskole ophold i Danmark Det er en stor hjælp for senere uddannelsesforløb at de har.
Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Hvordan motiverer vi de unge?
Nov
Det frie Gymnasium.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
EASY-P Konference april 2012
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen

Undervisning, kompetencer og vækst i indkomster og velstand Hanushek & Wössmann. World Bank Paper 2007: The Role of Education Quality in Economic Growth: Antal uddannelsesår forklarer (næsten) ikke økonomisk vækst i verdens lande Præstationsevne (i undersøgelsen målt ved læsning) stærk forklaring på vækst

R essourcer og R esultater 3

Folkeskolereformens sandheder Ressourcer (= kroner) hjælper Større skoler giver besparelser og løfter eleverne bedre i faglig henseende Det hjælper at uddanne lærerne bedre. Derfor må de kun undervise der, hvor de har linjefag Der findes en klassekammerateffekt, så derfor en inklusion godt og privatskoler skidt 4

Virkelighedens sandheder Ressourcer (= kroner) hjælper HØJST MEGET LIDT Større skoler giver IKKE INDTIL NU besparelser ELLER løfter eleverne bedre i faglig henseende Det hjælper TILSYNELADENDE IKKE at uddanne lærerne bedre. Derfor INGEN EFFEKT AF, AT DE KUN MÅ undervise der, hvor de har linjefag Der findes TILSYNELADENDE IKKE en systematisk klassekammerateffekt, så derfor er inklusion IKKE NØDVENDIGVIS godt eller privatskoler SKIDT 5

6 Driftsudgifterne per elev i de enkelte kommuner, 2012

7 Kommunens folkeskoleudgifter og undervisningseffekt 2008 og 2012

Incitamenterne i kommunernes ressourcetildeling Svag socioøkonomi belønnes. Belønningen er øget fra 2008 til 2012 Skolernes præstationer belønnes overhovedet ikke 8

Det hidtil stærkeste positive resultat: produktivitetskommissionen Elever på skoler, hvor lærerne i gennemsnit er dygtigere, klarer sig signifikant bedre til eksamen. Det gælder også, når der tages højde for elevernes sociale baggrund, målt ved forældrenes indkomst og uddannelse, og for hvilken kommune skolen ligger i. En elev, der bliver undervist af en lærer med syv i gennemsnit fra gymnasiet, vil selv opnå 0,2 højere karakterer til folkeskolens afgangseksamen end en elev, der undervises af en lærer med seks i snit. 9

Men suk og klage Ham lytter politikerne til, selv om han intet ved om sagen: Ifølge lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet Jan Mejding går det ud over elevernes resultater, når læreren ikke har den faglige ballast og ikke kender til fagets kerneelementer.» Det vil ramme eleverne, der til folkeskolens afgangsprøve vil sige: ’Gud, vi fik jo aldrig lært noget’,« siger han til Politiken 19. juni. Ham lytter politikerne ikke til, selv om han har undersøgt sagen: Henrik 11

12 Besparelsespotentiale i den danske folkeskole, 2008 og 2012, 2012-priser Millioner kroner Bruttodrifts- udgifter Hvis alle udgifter som den mest udgiftseffektive kommune

Hvad kan gøres for at sikre en mere effektiv skole i det hele taget? 13

14 Vækst i udgifter pr årig og befolkningsvækst af 7-16 årige i kommunerne fra

Ny DLF-analyse om folkeskolens administration. Hvor er vi blevet klogere? Folkeskolens udgifter er opjusteret med en lille milliard Der er en del ikke synlig administration på skolerne Rådhuset bruger også kræfter på skoleadministration, men skoleforvaltningen laver også andet ind imellem Skoleadministration udføres hovedsageligt ikke af administratorer med af pædagogisk personale Der er forskelle fra skole til skole og fra kommune til kommune 15

Ny DLF-analyse rejser også flere specifikke spørgsmål 1.Er det hensigtsmæssigt, at administration i skolerne udføres af pædagogisk personale. Er deres kræfter ikke bedre anvendt på at bedrive pædagogik? 2.Det bør måske have konsekvenser, at vi nu ved, at folkeskolen bruger en milliard mere. Fx tilskud til frie grundskoler 16