Sundere mad i idrætshaller Pilotprojekt
Siden sidst Temadag i Holing med leverandører Opfølgende dialogmøde med haller Nedsættelse af projektgruppe Projektgruppemøder Projektbeskrivelse
Projektoplæg 1. Hensigtserklæring 2. Kostpolitik/ cafépolitik/ sundhedsprofil 3. Cafemiljøet 4. Madudvalget 5. Markedsføring 6. Fælles indkøbsaftaler 7. Brugerinddragelse 8. Vidensdeling
Ad. 1 Hensigtserklæring Motivation og commitment ift. de 8 punkter Krav til medfinansiering Fremtidssikring, vedvarende indsats Være med til at vise vejen frem
Ad. 2 Kostpolitik Nøglehuls- og fuldkornsmærkede fødevarer Fedtreducerede fødevarer Sukkerreducerede fødevarer Frisk frugt og grønt Fokus på koldt vand, vandposter Prisdifferentiering Produktplacering Tværgående tiltag og initiativer
Ad. 3 Cafémiljøet Cafémiljø frem for grillbarmiljø Indbydende miljø
Ad. 4 Madudvalget, det sunde alternativ Ingen friture Nøglehuls- og fuldkornsmærkning Max. gram fedtindhold i fødevarer Evt. koldt vand fra vandposter Produktplacering Slik og is i begrænsede mængder Menuudvalg/ sammensætning
Ad. 5 Markedsføring Kommunikationsstrategi Helhed og den enkelte hal
Ad. 6 Fælles indkøbsaftaler Der indgås fælles indkøbsaftaler så vidt det er muligt og giver mening Sikre billigere indkøb af sundere madvarer Give bedre mulighed for at leverandørerne kan skaffe flere nøglehuls- og fuldkornsprodukter hjem
Ad. 7 Brugerinddragelse Foreninger, bestyrelser, forældre deltager i projektstarten og undervejs i processen F.eks. foreningerne spiser sund mad til bestyrelsesmøder, spillermøder, forældremøder, stævner osv. Evt. konkurrence mellem foreningerne om at lave forslag til sunde menuer mv. Inddragelse ift. miljøet Evt. invitere til smagsprøver mm.
Ad. 8 Vidensdeling Pilothallerne deltager i netværk Udarbejdelse af hjemmeside/ kommunikationsplatform Erfaringsopsamling/ evaluering
Tidsplan Aug.-Sep. Udarbejdelse af projektbeskri- velse og forberedelse af studietur Sep.-okt. Politisk behandling KFU og FOU Okt.-nov. Ansøgninger fra haller/ udpegning af pilothaller Nov.-dec. Indgåelse af aftaler, projektstart Jan-dec Projektafprøvning Jan-juni Do. Jul-dec. Evaluering og erfaringsformidling
Økonomi, budget Udgifter Pulje haller PR, hj.side mv Studieture mv Evaluering mv I alt Indtægter KFU FOU KFU FOU I alt
Pulje kr. pilothaller kan søge Der kan fx ansøges om tilskud til Indkøb af ovn/ materiel/ køkkenredskaber, som understøtter fremstillingen af sundere mad Vandautomater Der gives ikke tilskud til Tiltag som er igangsat eller afviklet inden ansøgningen behandles Materiel som er indkøbt inden ansøgningen behandles Almindelige haltiltag Indkøb af madvarer
Ansøgningsfrist Tilskud fra udviklingspuljen tildeles efter ansøgning forventeligt 2 gange årligt hhv og Ansøgningsfrist hhv. 1. dec og 1. maj Ansøgningen sendes til: Kultur og Fritid, Rådhuset, Torvet, 7400 Herning
Videre tiltag Afventer FOU Udsender notat og ansøgningsskema Ansøgningsfrist pilothal 1. nov. Medio. nov. Udpegning af pilothaller mhp. projektstart ult. nov. primo dec. 2011