Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Advertisements

Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Handel & Service Hvad arbejder vi med på IBC?. Handel & Service Marketing - markedsføring Kundebetjening Service & turisme Uddannelsesmuligheder.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Sanderumskolen og Odense Musikskole ”Vi skummer fløden og sætter musik til” et partnerskab i udfordringer… MARIANNE UBBE - SANDERUMSKOLEN – VÆDDELØBSVEJ.
Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Workshop 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – eux i praksis.
Virkelighedsnær undervisning på Campus Vejle Sammenhæng mellem pædagogisk didaktisk grundlag og det vi gør. Helhedsorienteret undervisning – fordrer helhedstænkning.
Punkt 1. Behovsanalyse Afsøge markedet Beslutningsgrundlag/vælge Pilottest Etablere projektorganisation.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Udbud på velfærdsområdet -   ?
Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse….
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Virksomhedens udvikling
Februar 2017 PKU-konference
Brobygning – EUD og efterskolerne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Tænketankens vision i en skolekontekst
10.International Sport10 Com10
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Undervisningsministeriet
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Parametermix - pris afsætning.
Uddannelsesplanen.
Elevtrivselsundersøgelsen 2010
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Unge på kanten af fællesskabet
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
KONTOR | HANDEL | BUTIK | EVENT
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
2 June 2014 Præsentation Resultater fra COWIs analyse af effekter ved Gribskov Kommunes mulige deltagelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland Nis Vilhelm.
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Vækstforum Hovedstaden 9. september 2010 Marlene Haugaard
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Styrkede gymnasiale uddannelser
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
27. Lagerstyring Lagerstyringens mål
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Forældremøde.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Skolebestyrelsens årsberetning
Kommunikationsområdet Styregruppemøde 25
Nyt fra ministeriet Billeddias
[klik og indsæt kommunenavn]
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business

Agenda 1.Grundforudsætninger og tal om Tietgen Business Størrelse, organisering og lærerkompetencer Overvejelser forud for organisering 2.Hvad siger aktørerne? EUX-eleverne Lærerne 3.Dilemmaer / overvejelser i forhold til fremtidig organisering

Overvejelser forud for organisering  Optimal teamstørrelse:  39 lærere  3 teams  50 % af vores lærere kan undervise på studiekompetenceåret  Erhvervsfaglighed i spil  ikke en HHx-light  Jævn arbejdsbelastning blandt lærerne  Ønsket om at udnytte vores spidskompetencer  Ønsket om at bevare sammenhængskraften i lærerkollegiet  Særligt fokus på de voksne elever og deres behov  gode erfaringer med eget voksenmiljø

Grundforudsætninger og tal om Tietgen Business

Vores organisering 3 teams med hver sin profil  Team 1: EUD+EUX (GF1+2) kl. + Brobygning + Ny mesterlære  Team 2: EUD-GF2 + EUX-GF2 + EUX- studieår (alle voksne)  Team 3: EUX-GF2 + EUX-studieår (unge) + EUS

Hvad siger de unge EUX-elever, fokusgruppeinterview  Imageproblem  EUX som vare er god – men …  EUX for sig  EUD for sig  De voksne for sig  Slutmålet er ubekendt  Tvivlsomme bevæggrund for valg  Det sociale er ALT  Valg af studieretning fra dag1 – så få skift som muligt  Valgfag: Matematik B (godt for image blandt kammerater)

Hvad siger de voksne EUX-elever, fokusgruppeinterview  Slutmålet er kendt  Positivt tilvalg  Afgørende med voksenmiljø  Valg af studieretning fra dag1 – så få skift som muligt

Hvad siger lærerne?  Fedt at fokusere alene på studieår  Øget fokus på faglighed  Højrøvede EUX-lærere  Vi vil også have nogle af de gode elever  Er der plads til mig i fremtiden?  Problematisk med teamskifte fra 1. til 2. år

Uddannelses- og fagidentitet på EUX? Dilemmaer til overvejelse  Skal vi have adskilte verdener mellem EUD og EUX?  Hvis vi skal, hvordan bevarer vi…  Fokus på begge uddannelser – hvordan kan vi have fokus på EUX uden at tabe EUD og omvendt  Sammenhængskraften mellem lærerne, mentalt, socialt og fagligt  Erhvervsfokus – og udnyttelse af de kompetencer, som de erhvervsrettede lærere rummer  Jævne belastninger  Talentprogram

Konklusion: TYDELIG adskillelse af EUX og EUD Interne forhold  Ny organisering  Team EUD  Team EUX Ung  Team EUX Voksen  Fysisk placering og indretning  Skarp vejledningsindsats  Profilerede fagpakker Eksterne forhold  Kommunikation & markedsføring  Web  Brobygningsaktiviteter  Kontakt med erhvervslivet  Skræddersyede prestige forløb  Besøg på skolen  Differentieret hovedforløbsfokus  Samarbejde med EAL  Sociale arrangementer 10

EUX International EUX Design & Innovation EUX Administration & Ledelse Dansk A Engelsk B IT B Afsætning B Virksomhedsøkonomi B Tysk/Spansk C Dansk A Engelsk B IT B Afsætning B Virksomhedsøkonomi B Tysk/Spansk C Dansk A Engelsk B IT B Afsætning B Virksomhedsøkonomi B Tysk/Spansk C International økonomi BInnovation C Design C Vælg 2 af 3 C fag: Finansiering C Psykologi C Kulturforståelse C Vores organisering – EUX- fagpakker