Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Sanderumskolen og Odense Musikskole ”Vi skummer fløden og sætter musik til” et partnerskab i udfordringer… MARIANNE UBBE - SANDERUMSKOLEN – VÆDDELØBSVEJ.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Et børneliv i tryghed og trivsel Konference Rådet for Bedre Hygiejne 2016 Center for Børneliv.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Etniske minoriteter på op gangen, en udfordring?
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Må jeg kigge i din ble? Kulturelle udtryksformer og værdier
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Tænketankens vision i en skolekontekst
Mons i blæsevejr Kulturelle udtryksformer og værdier
Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
DTHS synsfaglige netværksdage 2017
Valgfag Valgfri specialefag.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Velkommen til DGI Miniton
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til DGI Miniton
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til Risskov Skole
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Velkommen Dagens program.
Future Vejle inspiration
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Forældremøde om motorik og sprog

PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding

Hvorfor motorik og sprog? Bevægelse og læring hænger sammen Fysisk aktivitet forbedrer kognitionen, herunder sproglige færdigheder.

Sprog og bevægelse hænger sammen Børn med gode fysiske færdigheder har ofte et veludviklet sprog. Børn med god motorik har stærke kommunikative evner, ikke mindst større sproglig bevidsthed og sprogforståelse.

Sproget starter i kroppen Børn lærer ved at sanse og bruge kroppen For at lære ordet ”æble” må børn gribe det med hænderne, dufte, smage og mærke det. Aktiv brug af kropssprog og gestik styrker sprogudviklingen Små børn, der bruger kroppen, når de kommunikerer, har ofte et større ordforråd som 5-årige end børn, der ikke bruger kroppen. Små børn, der bruger kroppen, når de kommunikerer, begynder tidligere at sætte ord sammen end børn, der ikke bruger kroppen. Kobler man bevægelse til nye ord, lærer man dem hurtigere og husker dem bedre.

Sæt ord og sang på bevægelserne Melodi, rytme og bevægelse gør det lettere at huske ord – fx gennem sange med fagter og sanglege. Det styrker børns sprog at skabe kobling mellem krop og begreber ved at sætte ord på bevægelser – fx "sikke du kravler!”

Derfor skal vi sammen skabe gode betingelser for børns bevægelse! Samtalecaféer 4 temaer: Regler - Risikofyldt leg Regler - Påklædning Rum Voksne som rollemodeller

Fælles opsamling Hvad tager vi med os? Stikord fra caféerne