FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Fællesskab og relAtioner i fdf
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Kultur og dialog som redskab til konfliktnedtrapning Alle plejefamilier.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Ungdommens Folkemøde
Respekt for Grænser Fakta
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
En nordjysk investering – Vejle
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Min kære fader i himlen Mel.: Timon Müller Tekst: Line Nielsen
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Velkommen til DGI Miniton
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til DGI Miniton
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sund Mund til Byens børn
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen til DGI MINIton kursus Sorring hallen
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til forældremøde
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Velkommen til forældremøde
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

FDF-PÆDAGOGIK

PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs: kaffepause

FDF PÆDAGOGIK – ET UDVIKLINGSMÅL Delmål fællesskab mellem børn FDF skal være et frirum for alle. Vi vil arbejde for, at FDF opleves som et trygt frirum for alle børn og unge ved bl.a. at sætte fokus på anerkendelse og anti- mobning. Omverdenen skal forstå fællesskabets betydning. Vi vil arbejde for at udbrede vores holdning til vigtigheden af gode relationer og fællesskab for børn og unge.

FDF PÆDAGOGIK – ET UDVIKLINGSMÅL Delmål relationer – børn og ledere FDF-pædagogikken skal i fokus. Vi vil styrke forståelsen og udbredelsen af FDFs pædagogiske praksis og understøtte lederne med konkrete handle- muligheder og uddannelse til at udfylde lederrollen. Ny viden om relationer og pædagogik skal inspirere os.

HVORDAN GÅR DET? Overvej sammen med din sidemand, hvordan børnekulturen er i kredsen lige nu. Hvordan er det at være barn her? Hvordan er vi sammen? Hvad gør, at børnene kommer hver uge for at være sammen med hinanden og med jer?

ANERKENDELSE I BØRNEHØJDE Ikke en opskrift men en tankegang Anerkendelse: at opleve sig som en værdifuld del af fællesskabet.

DET STARTER MED ET ”HEJ” Børnene - og lederne – bærer hverdagen med sig ind i kredshuset. Hvad har de oplevet, hvem har de været sammen med? Et godt møde starter med et hej – med øjenkontakt og måske en high five. Er nogen blevet klippet? Fortalte de noget sidst, der skal følges op på?

DET GÆLDER OGSÅ VOKSNE Hvordan taler vi til hinanden som ledere? ”Årh, din idiot – kan du ikke få gang i det bål?!” ”Du har heller aldrig været for skarp” ”Bamse” – eller andre øgenavne. Ledere er rollemodeller. Børn mærker ikke nødvendigvis, om I laver sjov – de kan kun mærke, hvordan det virker på dem selv. Er der nogen, vi ikke taler med?

FINGEREN I JORDEN Noter på tavlen 1.Hvad skal vi fortsætte med, som vi allerede gør 2. Hvad skal vi gøre mere af? 3. Hvad skal vi gøre mindre af? 4. Hvad skal vi holde op med?

KAFFEPAUSE INDEN DE PRAKTISKE TIPS OG TRICKS

KLASSERUMSLEDELSE – SKAB RO Før mødet Opstarten Under mødet Efter mødet Skab tryghed og forebyg konflikter

FØR MØDET Hav materialerne klar, når børnene kommer. Hvem ”er den”? Formen på mødet. Hvordan starter vi? Hvordan slutter vi? Tag imod børnene i døren. Minimum 1 leder.

OPSTARTEN Fortæl historien, sæt rammen. Opstart: 1 minut pr. leveår. Tovet – alle er med, alle kan se. De andre ledere er rollemodeller. Skab ro –Kaninører –En hånd på hovedet. –Klappeøvelse

UNDER MØDET – NÅR TOGET KØRER Vær klar på aftaler – hvad vil vi acceptere? Støj er en hyggedræber. Kan du holde niveauet? Holddeling med ”frikvarter”. Positiv opmærksomhed er selvforstærkende.

AFSLUTNING Rundkreds. Alle kan se, alle kan høre. Hvem er ”på”? Hvornår er det slut? Hvad med forældrene? Send dem afsted med en forventning. ”Tak for en god aften. Næste gang skal vi…”

FINGEREN I JORDEN Noter på easy-flip 1.Hvad skal vi fortsætte med, som vi allerede gør 2. Hvad skal vi gøre mere af? 3. Hvad skal vi gøre mindre af? 4. Hvad skal vi holde op med?

TAK FOR I DAG!