Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elektrolyse af saltvand
Advertisements

Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Fagprøve - en kort oversigt.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Energioptimering af boliger med udgangspunkt i enfamiliehuse Kurset er udviklet for Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri af Videncenter.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Grubletegninger Ændringer i stoffer
Grubletegninger Kræfter og bevægelse
STX Uddannelse.
Fordybelse i et projekt
Hallo …..Anybody out there …..?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Collage med IT Collage med IT har alle fordele:
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Brombær solcellen.
Induktionsforsøg I 1820 opdagede den danske fysiker Hans C. Ørsted, at en kompasnål, som lå i nærheden af et strømførende kabel bevægede sig, når han tilsluttede.
Hvor findes information?
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Vindenergi! Forskere har lavet beregninger af vindhastigheden 80
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem?
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Elektriske målinger Karsten Refsgaard Ole Sørensen
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Salt i vandig opløsning (70 – 75 % vand i kød)
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Island introduktion til geografidelen
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
HVAD KAN MAN BRUGE SVINEKØD TIL
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
projekt eller lignende
Sådan bruger du præsentationen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentation af mad vafler
Videnskabeligt projekt
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Videnskabeligt projekt
Kursus for personer med demens og pårørende
Alle rettigheder forbeholdes
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Alle rettigheder forbeholdes
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Quiz Uge 2 – mandag.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene eller som helhed. Det tænkes brugt som indledende fysik/kemi forløb, da en del discipliner præsenteres. Der er ikke tænkt nogen speciel rækkefølge, men lad eleverne arbejde sig frem. Måske behøver alle grupperne ikke lave alle opgaverne. Der kunne tænkes præsentationer ind. Eleverne udfylder løbende deres digitale portfolie eller en digital journal der er udarbejdet sammen med dem. De to illustrationer der er i forløbet er egne kreationer. Ved et par andre af opgaverne må der selv klippes opstillinger ind. (rettigheder!!)

Vand som nydelse 1 I de varme kilder på Island er der salte og mineraler opløst i vandet. Dette skulle være godt vor vores hud. Få nogle salte og mineraler af din lærer og undersøg om de alle kan opløses i demiraliseret vand. Og om der kan opløses lige meget af de forskellige stoffer. Brug reagensglas Skriv dine opdagelser i din journal Gem vandet i reagesglassene til senere undersøgelse

Vand som nydelse 2 I skal nu vise at der er salte opløst i vandet Når salte opløses i vand bliver de til positive og negative ioner. Derfor kan saltvand lede strøm. I skal lave nogle forsøg der viser at saltvand, men ikke demiraliseret vand kan lede strøm. Tegn forsøgsopstillingen i din journal. Få eventuelt lidt hjælp fra din lærer. Beskriv i jeres journal hvad I opdager Tip. I skal have et fint følende amperemeter sat ind i kredsløbet. Brug evt. data-logger. I skal stille strømforsyningen på 6V=

Vand som nydelse 3 Kan vi skaffe rent drikkevand ud fra saltvand. I skal lave nedenstående destillationsopstilling. Jeres saltvand skal i kolben Efter I har fået opsamlet noget vand i reagensglasset, skal I have undersøgt om vandet er fjernet. I skal i jeres journal beskrive hvad der sker, samt forsøge at komme med en forklaring på det Husk beskyttelsesbriller Indsæt her et billede af destilationsopstilling

Vand som nydelse 4 En af de gode ting ved de varme kilder er at man ligger og slapper af men kan man flyde? I skal nu undersøge om forskellige ting er tungere eller lettere end vand. I et bægerglas skal i forsigtigt komme ca. 100 ml. sirup, vand og madolie. Derefter skal i prøve at komme forskellige genstande i denne mærkelige blanding. F.eks. Stearin, viskelæder, frugt, metal, korkprop og hvad i ellers syntes kunne være spændende. Beskriv i jeres journal hvad der sker, og kan I udfra dette fortælle noget om hvad de forskellige genstande/væsker vejer i forhold til vand.

Vand som nydelse 5 Er det lettere at flyde i saltvand I skal se om I kan få et æg til at hænge midt i et glas med vand. Beskriv hvad I vil gøre, og forklar det ud fra hvad I ved om masefylde Tip. Kom et æg i et glas postevand, og derefter i et glas hvor der er meget salt opløst. Brug det i observerer her til at lave forsøget

Kan vi køre på vand 1 Hvilke to grundstoffer består vand af? I skal undersøge hvilke grundstoffer vand består af, ved at lave elektrolyse på en blanding af vand og et par ml. svovlsyre. Når der sættes spænding (12V) på elektrolysekaret opsamles de dannede gasser i reagensglas Beskriv hvad der sker, samt hvordan i bestemmer gasarterne i reagensglassene Husk beskyttelsesbriller Indsæt her billede af elektrolyse, og brint og ilt prøven

Kan vi køre på vand 2 Find nu skolens brintbil frem og se om du kan se sammenhængen mellem elektrolyse og brintbil

Der er masser af energi i vand 1 På Island er vandet i undergrunden så varmt, at det kommer op til overfladen som vanddamp. Den varme damp bruges til at få en generator til at lave elektricitet. Herhjemme bruger vi også vanddamp, men det får vi ved at varme vandet op med olie. Hvilken af måderne er bedste for miljøet De næste par sider er nogle forsøg med vand, der skal hjælpe jer med, at forstå hvad der sker i en turbine på et kraftværk.

Energi i vand 1 I skal undersøge vands overgang fra flydende -> gas -> flydende Lav en opstilling som vist nedenfor. I skal beskrive hvad der sker, og har i mulighed så sæt et termometer tilsluttet en datalogger ned i kolben. Prøv at lade slangen blive i vandet når i slukker for varmen. Men kun hvis din lærer er i nærheden. Husk beskyttelsesbriller

Energi i vand 2 I skal nu undersøge hvad energien bruges til når en portion knust is opvarmes til vandet koger. I skal selv lave en opstilling I skal beskrive hvad der sker, samt forsøge at komme med en forklaring på det. I skal under hele opvarmningen måle temperaturen med en datalogger og tegne en graf af målingerne Husk beskyttelsesbriller

Energi i vand 3 I skal nu undersøge, hvor vand der fordamper, får sin energi fra. I skal lave forsøgsopstillingen, der er vist forneden. I skal i jeres journal beskrive hvad der sker, samt forsøge at komme med en forklaring på det. Betyder resultatet i øvrigt at det bliver koldere på Island

Energi i vand 4 Prøv nu med alt du nu ved om vand, om du kan få en tivolimølle, eller en hjemmelavet mølle, til at dreje rundt ved, at opvarme noget vand, og sørge for det kommer ud af kolben med lidt tryk på. (et spidst glasrør) Pas på og brug

Hvad ved du om vand Slut af med i din journal at skrive alt det ned, som du nu ved om vand